– Dette svir nok for Reitan

Nyheter: Salgstall og omdømme fortsetter å stupe for Rema.

– Dette er kraftig kost for Rema. Det er sjeldent at de opplever slik nedgang over flere måneder og å tape over syv prosent når konkurrenten Coop Extra stiger like mye, det svir nok for Reitan, sier dagligvareekspert Reidar Molthe, til VG, som i dag presenterer salgstallene for de tre største matkjedene for årets tre første måneder.

Annonser: Tid for julebord!

adslider-image
adslider-image
adslider-image
adslider-image
adslider-image
adslider-image
adslider-image
adslider-image
adslider-image
adslider-image
adslider-image
adslider-image

Mars – et mareritt

Utviklingen er alt annet enn lystig lesning for den selvoppnevnte colonialmajoren med hovedsete på Lade Gård: Rema gikk tilbake med over tre prosent i januar og februar.

Mars måned ble et mareritt: Da falt salget med hele 7,1 prosent. Erkerival Coop kan skilte med motsatt utvikling: De steg med 7,9 prosent i mars. Norgesgruppen Kiwi vokste også i de tre månedene

Samtidig faller omdømmet fortsatt som en stein. Rett før helga ble det offentliggjort tall fra Kantar TNS som viser at Rema 1000s omdømme har fått en rekordstor skrape i lakken:

Fallet ble målt til 32 poeng – et så stort fall er aldri tidligere  målt hos noen virksomhet, ifølge TNS Kantar. Rema endte på 67. plass av de 70 målte virksomhetene, ifølge E24.

Den såkalte bestevennstrategien utpekes som hovedårsak, ifølge ekspertene.

Kommunikasjonsdirektør i Rema 1000, Mette Fossum, skriver følgende i en mail til VG:

– Det er ingen nyhet at vi har hatt utfordringer knyttet til endringer i vårt sortiment i vinter, en litt mindre kjent årsak til tallene er at vi selger mer og mer av våre egne merkevarer som har lavere priser – og dermed vil salgstallet i kroner vises lavere, skriver hun