– Dette pilotprosjektet er et kinderegg. På sikt vil det bidra til tre ting på en gang: å redusere trafikkutfordringer, kutte klimagassutslipp og bedre folkehelsa, sier Ole Petter Bjørseth i Kjeldsberg Eiendom, i en pressemelding.

Sammen med Miljøpakken lanserte selskapet denne uken et pilotprosjekt for deling av el-sykler, det første av sitt slag i Trondheim.

-En ”Elsykkel-pool” på bilbaserte Sluppen er et viktig steg mot å bygge sykkelkultur utover Trondheim sentrum. Vi er sosiale vesener, og blir påvirket av hverandre også når det gjelder transportvalg, sier miljøpsykolog og reiserådgiver i Miljøpakken, Sylvelin Foldøy.

Poolen er et kostnadsfritt tilbud til alle som er leietakere på Sluppen. Foreløpig er det snakk om seks sykler som er fordelt på to plasser, opplyser Kjeldsberg Eiendom til trondheim24.

Bakgrunnen er at Kjeldsberg Eiendom har ambisjoner om at Sluppen i fremtiden skal bli en såkalt «nullutslippsbydel”.  I dag er området preget av bilisme, men målet er at dette skal være en bydel som tar lederskap på miljøvennlig transport:

Sponset sak fra Scushi Trondheim:

Nå kan du prøve el-sykkel gratis i en hel uke

-Uten gode verktøy når vi ikke miljø- og klimaambisjonene våre. Undersøkelser viser at el-sykkel fungerer som det beste alternativet til bilen for mange. Ved å tilby gratis bruk tror vi at terskelen for å prøve elsykkel senkes, sier Ole Petter Bjørseth, administrerende direktør i Kjeldsberg Eiendom.

Ved å tilby gratis bruk tror vi at terskelen for å prøve elsykkel senkes, sier Ole Petter Bjørseth, administrerende direktør i Kjeldsberg Eiendom.

-Elsyklene er faktisk et tilnærmet likeverdig alternativ til bil når det gjelder avstander, slik som fra Sluppen til sentrum. Her kan man sykle fra dør til dør, og spare mye tid på å lete etter parkeringsplass. De som har for vane å kjøre bil har ofte en tendens til å tro at buss og sykkel tar lengre tid enn det faktisk gjør, sier miljøpsykologen.

Ønsker kollektivknutepunkt

Trondheim har fortsatt store utfordringer med å tilrettelegge for mindre bilbruk. Nedgangen i biltrafikken har stoppet:

-Vi gjør vi kan for å lage en klimavennlig bydel på Sluppen. Samtidig oppfordrer vi politikerne til å bidra ved å legge til rette for at vi kan skape flere bilfrie løsninger. Et kollektivknutepunkt på Sluppen vil være et viktig steg i riktig retning om vi skal nå målene om 85 prosent nedgang i privatbilismen før 2030, sier Bjørseth.

Trønderne er sakte med sikker i ferd med å oppdage elsyklene. I Oslo har salget tatt helt av.

-Vi håper at enkel tilgang og gratis bruk kan bidra til at flere oppdager elsykler ogsp i Trondheim. Om interessen øker i takt med det potensialet tilsier, vil vi vurdere å utvide pilotprosjektet. Målet er å bidra til at tjenesten blir like populær i Trondheim som i Oslo, København og andre byer i Europa, sier Bjørseth.

Fakta om sykkel i Trondheim.

Folk sykler i snitt 45 000 sykkelturer hver dag i Trondheim.
Det tilsvarer 9 % av alle reiser, og er mer enn de tre andre storbyene.
Målet ifølge Miljøpakkens sykkelstrategi er å komme opp i 100 000 daglige sykkelturer i 2025 (15 % av alle reiser).

Bilfakta:

30 000 bilturer i Trondheim hver dag er kortere enn 1 km.
100 000 bilturer er kortere enn 3 km.
De fleste av disse turene kan med hell tas med sykkel eller el-sykkel.

Ny ordning med utleie av elsykler på Sluppen: Fra venstre – Svein Erik Munkelien: markedsdirektør i Watt World (elsykkel-leverandør), Malin Wemundstad: R. Kjeldsberg, Sylvelin Foldøy: Trondheim kommune, Christiane Solheim: Trondheim kommune, Kristine Bangstad Fredriksen: R. Kjeldsberg