Slakter cruiseskip-planer: – Dette er ikke virkelighet

Nyheter: I ti år har Olav Norum solgt drømmen om bygging av tre cruiseskip til over 15 milliarder kroner. Småsparere og investorer har pumpet inn flere 10-talls millioner i prosjektet.

7. -januar 2005: En trøndersk skipsreder ingen har hørt om dukker opp i Adresseavisen. På førstesiden poserer han på bryggekanten, innrammet av dramatisk panoramautsikt over Trondheims-fjorden. Planene lanseres med brask og bram:

Ifølge avisen er dette mannen som vil revolusjonere den globale cruisebransjen med bygging av tre konferanseskip verden ikke har sett maken til:

– Jeg føler meg helt sikker på at finansieringen går i orden, uttaler Norum, i det som blir presentert som en formidabel, trøndersk sukesshistorie fra næringslivet.

Planene var gigantiske og imponerende. Tre kurs– og konferanseskip på 273 meter med en samlet prislapp på svimlede 1o milliarder kroner var klar for bygging.

En stor luksusyacht som utelukkende skulle brukes til markedsføring av selskapet Vision Quest skulle også bygges.

Nyheten om den driftige skipsrederen og entreprenøren fra Trondheim spredte seg som ringer i vannet. Norum fikk omtale i shippingpressen verden over.

Men så ble det blikk stille.

10 år etter

Mars 2014: Snart 10 år har gått. Så langt har ingen har sett snurten av de tre hypermoderne cruiseskipene i horisonten.

Investorenes penger er derimot pøst ut i kjølvannet av de storslåtte planene. Næringslivsavisas kartlegging viser at nærmere 30 millioner kroner er hentet fra i hovedsak trønderske småsparere og investorer.

Olav Norum har i alle disse årene lykkes med å holde liv i investorenes drøm om konferanseluksus på de sju hav. De har åpnet lommeboken – år etter år. Dato for byggestart av de tre cruiseskipene er imidlertid skjøvet fram i tid flere ganger, med ulike forklaringer.

Eies av nær familie

Selskapet, Vision Quest Holding AS kontrolleres i dag av Olav Norum, hans samboer og datter (57, 19 %). Resten eies av nærmere 300 småaksjonærer – flere av dem tidligere danseband-musikere. Norum, som i 2012 er oppført med null i inntekt og formue, er også involvert i flere utenlandske selskaper som har som formål å drive skipstrafikk.

Næringsavisas kartlegging av Norums engasjementer har endt i skatteparadiset De Nederlandske Antiller og Irland. Ingen av selskapene viser vesentlige spor av inntekter eller aktivitet.

Ukjent i redermiljøet

Kun 0,3 prosent av kapitalen som må til for å bygge de tre cruiseskipene har passert Vision Quest Holding i løpet av de ti første driftsår. Til å være et selskap som skal «revolusjonere cruisebransjen» er ledelsen i Vision Quest Holding uten vesentlig og tung maritim kompetanse.

Selskapet er også ukjent i redermiljøet eller medlem av Rederforbundet.

– Dette er ikke virkelighet

En av nestorene innen skipsbygging og kontrahering i Norge – Managing partner Espen Bagn hos BSA Shipping Agencies Ans i Oslo, sier følgende når han får høre at selskapet Vision Quest ikke har egenkapital ifølge sist tilgjengelig regnskap:

– Bare den aksjeemisjon dette selskapet må igjennom for å skaffe kapitalen forteller at dette ikke er virkelighet, sier Bagn, som understreker at intet verft vil sette i gang en prosess uten å ha veid og undersøkt opphavsmann og selskap inngående.

– Du må ha et særdeles godt rykte. Jeg kan forsikre deg om at det igjennom årene har vært mange slike fantasiprosjekter, sier Bagn til Næringslivsavisa.

Må ha 30% egenkapital

For å bygge et skip til 309 millioner euro kreves et forskudd på minimum 25 prosent av kontraktsverdien. Restverdien må selskapet gis 100 prosent garanti for.

– Å bygge et cruiseskip krever et sofistikert verft. I Europa finns det kun fire verft som kan påta seg oppgaven. Fincantieri i Italia, Meyerverft i Tyskland, STX Finland og STX France. Det tar minst tre år fra bestilling til byggingen kan starte fordi utstyrsleverandørene må få tid til å levere sine varer til verftet, forteller Bagn.

– Prosedyren starter med en presentasjon av skipet, bruksområde, fart osv. Deretter følger en arbeidsspesifikasjon til verftet, tekniske tegninger og matematiske beregninger av konstruksjonen. Selskapet bak en slik forespørsel bør minst ha 30 prosent egenkapital i forhold til byggesummen, fortsetter han.

– Når det gjelder Vision Quest må selskapet overfor investorer kunne vise til konkrete planer for egen terminal i USA som skal betjene skipene, et eget bookingsystem for salg og markedsføring, en driftorganisasjon som skal operere cruiceskipene osv.

Vision Quest Holdings «hovedkvarter» disponerer i dag et -beskjedent kontor i Fjordgata 52 og har ingen ansatte.

– Helt urealistisk

– Hele historien er et luftslott. Prosjektet «Vision Quest» tror jeg går ut på at disse cruisebåtene aldri skal bygges. Det er ikke mulig. Prospektet er alt for stort og helt urealistisk, sier en forretningsmann i Trondheim som samarbeidet med Olav Norum om salg av pins i forbindelse med VM på ski.

– De som har puttet penger inn i prosjektet er selvsagt redde for å tape pengene sine og føler seg tvunget til å reinvestere i virksomheten, som jeg ser på som en ren bløff, sier han.

Samarbeidet med Norum i 1997, skar seg:

– Han forlangte mer penger enn avtalt, forteller forretningsmannen som ikke ønsker å stå fram med navn.

– Norum henvendte seg også til meg angående investering i cruisebåtene, men jeg avviste dette kontant pga. mine tidligere erfaringer med ham, sier han.

Olav Norum avviser imidlertid at han henvendte seg til forretningsmannen for å få ham til å investere i Vision Quest.

– Lokket med kjendiser

En kjent trondheimsmusiker møtte Norum i 2005 hos Futura Musikkbyrå eid av Gunnar Strauman (investor, og vara styremedlem i Vision Quest.

– Norum dukket opp og tilbød en presentasjon av Vision Quest. Jeg ble med Norum en etasje opp på hans kontor. Der hang det tegninger av båtmodeller på veggene. Han var meget overbevisende. Hadde jeg hatt en million hadde jeg investert pengene der og da. Norum kunne fortelle at en rekke kjendiser allerede var involvert. Han nevnte Steffen Iversen og Vidar Riseth. Ellers la han fram en eventyrlig beretning om forventet avkastning. Her var det penger å tjene.

– Han snakket også om følelsen av å sitte i boblebad i et cruiseskip i Karibien og nyte livet sammen med en rekke andre kjentfolk, sier musikeren

– Men det ble til at jeg ikke kjøpte aksjer. Jeg er vel for jordnær, avslutter han.

Olav Norum utelukker ikke at møtet med musikeren fant sted, men avviser at RBK-kjendisen ble brukt i presentasjonen av prosjektet:

– Jeg oppgir aldri aksjonærers navn til uteforstående. Aldri, skriver Norum i en epost.

Får konsekvenser

Tidligere RBK-profil Vidar Riseth sier til Næringslivsavisa at han aldri har vært i kontakt med med Norum eller Vision Quest.

– Dersom dette stemmer, synes jeg oppriktig synd på eventuelle småsparere som kan ha blitt fralurt pengene sine. Jeg hadde aldri blitt med på et slikt prosjekt. Dersom selskapet har brukt mitt og andres navn vil det måtte få konsekvenser. Jeg kommer til å undersøke denne saken, sier Vidar Riseth.

Steffen Iversen opplyser til Næringslivsavisa at han aldri har investert i Vision Quest.

– Jeg har ikke vært investor i det nei, sier Iversen.

«Under trusestrikken»

Olav Norum har en fargerik bakgrunn som forretningsmann i Trondheim. Blant annet en flørt med pornobransjen i unge år.

Norum ble først synlig som bandmedlem i danseorkestret Candy på slutten av 70-tallet. På CVn har han også kassett-serien «Under trusestrikken 1, 2 og 3» som ble distribuert i pornokongen Leif Hagens mykporno–magasiner.

«Video hjem til deg» er et av prosjektene som endte med avvikling.

Ideen som ble rullet ut var en bringetjeneste for videofilm med egne budbiler. Prosjektet strandet etter svært kort tid.

Deretter prøvde Norum seg i trykkeribransjen – NB Trykk. -Prosjektet ble avviklet etter få år.

Olav Norum var også med i prosjektet «Great Battle of Bands – en verdensomspennende konkurranse for uetablerte band – med hovedkvarter i London sammen Tore Lande. Samarbeidet ble avsluttet før det kom skikkelig i gang.

På 90-tallet entret Olav Norum reiselivsbransjen med dansecruise i Karibien – en ubetinget økonomisk suksess, ifølge Olav Norum.

Det var på denne tiden at ideen om bygging av konferanseskip i milliardklassen tok form.

Politianmeldte  journalist

Olav Norum ble rasende da han ble gjort kjent med at Næringslivsavisa har har vært i kontakt med aksjonærer og styremedlemmer i Vision Quest.

Norum tok kontakt med sentrale kilder for å få dem til å endre uttalelser eller trekke sitatene sine.

Redaktør og journalist ble også politianmeldt for trakassering og ærekrenkelse av Olav Norum. Politiet i Sør-Trøndelag har imidlertid meddelt redaksjonen om at saken ble henlagt uten etterforskning.

Sensitivt informasjon

Næringslivsavisa har under arbeidet med saken hatt flere samtaler og mailutvekslinger med Olav Norum.

Han avviser å legge frem dokumentasjon på at det finnes kapital, eller samarbeid med verft. Avisa har heller ikke fått tilgang til den passordbeskyttede nettsiden som skal inneholde en investor-presentasjon og konseptbeskrivelse av båtene.

Han tilbyr derimot tilgang til materiale dersom Næringslivsavisa garanterte at vi ikke skrev et ord om saken.

Han har heller ikke på direkte spørsmål villet oppgi hvilket verft som eventuelt skal bygge båtene.

– Det er mange betydelige årsaker til at jeg og Vision Quest har avvist å legge frem dokumentasjon på at det finnes kapital eller samarbeid med verft. Likeledes finnes det mange årsaker til at vi ikke er villige til å legge frem for offentligheten hele konseptbeskrivelsen av båtene og annen sensitiv informasjon, skriver Norum i en epost og viser til at det kan skade selskapets interesser og bryte taushetserklæringer overfor samarbeidspartnere.

– Jeg skjønner ikke at det skal være så vanskelig å forstå.

Taushetserklæring

På telefon konfronterer vi Olav Norum med planene som ble, lansert i 2005 på førstesiden i Adresseavisen i januar 2005. Han avfeier det hele med at oppslaget skyldes tsunamien i Asia desember 2004.

– Redaksjonen i Adressavisen var ute etter meg. Derfor lot jeg journalist Ulf Dalheim, som jeg kjente fra før av, få lage en gladnyhet om planene mine, sier han.

– Vi kan ta en kopp kaffe så skal jeg vise deg konseptet, forutsatt at du ikke skriver et eneste ord om noe som helst som angår Vision Quest. Du skal skrive under en taushetserklæring, forsetter han.

Skal bygge større båter

– Hvorfor er ikke båtene bygd?

– Det skyldes finanskrisen i 2008. Den satte oss mye tilbake. Men nå kan jeg bekrefte at byggingen starter i juni 2014. Finansieringen er klar. Det mangler bare noen få underskrifter så er dette i orden, sier Norum, som pr. epost understreker at Vision Quest har utviklet et grundig, detaljert og fullt ut gjennomførbart prosjekt.

Ifølge Norum er det fremforhandlet full finansiering av -prosjektet med en -institusjonell investor som vil signere avtalen i mai 2014.

– Det finnes tre hundre investorer over hele kloden. -Båtene blir dessuten mye større enn opprinnelig planlagt – og topp moderne. Vi har den mest omfattende markedsundersøkelse som -noensinne er gjort i USA. Vi skal ikke konkurrere mot vanlige cruisebåter, men ta markedet fra landbaserte kurs– og konferanseresorter, forteller Norum

– Men skal dere fremdeles bygge tre identiske cruiseskip?

– Ja, selvsagt. Et skip vil drukne i mengden her borte. Vi må tenke stort for å bli synlig, avslutter Norum.

– Vi bygger ikke båter

Gunnar Strauman er investor, vararepresentent i styret for Vision Quest As og utleier av forretningslokalene Vision Quest holder til i.

Han henviser til Olav Norum når det gjelder all informasjon om selskapet.

– Olav Norum har fra første stund gjort det klart at ingen bør bruker penger på en investering de ikke har råd til å tape. Når det gjelder dette prosjektet, så er det bare et tidsspørsmål før båtene blir bygd, sier Strauman.

Styremedlem i Vision Quest Holding, Roy Hoeggen, er imidlertid ikke helt på linje med sin styreleder Olav Norum på spørsmål om det overhodet skal bygges båter:

– Jeg vet hvorfor du ringer. Men all informasjon må skje via Olav Norum. Det at båtene ikke er bygd har en naturlig forklaring. Vi driver med utvikling av et -prospekt og ikke bygging av båter. Og det er frivillig hva folk bruker pengene til.

– Roma ble ikke bygd på en dag, fastslår Roy Hoeggen.

Han har investert et sekssifret beløp i Vision Quest

Karsten Skarphol fra Trondheim bekrefter at han har investert et sekssifret beløp i Vision Quest.

– Jeg vil ikke oppgi eksakt beløp. Jeg har for lengst avskrevet pengene og tåler godt tapet. Jeg ser nå at jeg sannsynligvis har gjort noe uoverveid. Men jeg sa nei til å skyte inn mer penger i selskapet. Hver gang jeg har spurt hvorfor prosjektet ikke blir gjennomført og etterlyst resultater, har jeg fått nye svar av Olav Norum. Noe mer ønsker jeg ikke å si om saken, sier Skarphol til Næringslivsavisa.

Fakta

De tre cruiseskipene som Vision Quest Lines hevder de skal bygge blir 273 meter lange og 32 meter brede. I skipsterminologien betyr det 70000 bruttotonn, et mannskap på ca. 600 og lugarplass til over 1200 passasjerer som alle kan bespises på samme tid.

Konferansesalen blir med sine 1300 sitteplasser større enn for eksempel Olavshallen. Om bord vil det være 3200 kvm konvertible utstillings- og konferansefasiliteter, samt det mest moderne av det moderne hva angår hjelpemidler og elektronisk utstyr.

Maxfarten vil være 27 knop.

Prislapp pr. skip: 390 millioner euro.

I tillegg til de tre cruiseskipene vil Vision Quest også bygge en større yacht som primært skal brukes i markedsførings­sammenheng.

Ifølge Norum ville organisasjonen straks etter etableringen av cruiserederiet telle rundt 80 mennesker.