Trondheim24 møter en solbrun førstekandidat for Sør Trøndelag Venstre, Jon Gunnes, sammen med Venstre-leder Trine Skei Grande på utestedet Pub og Kjøkken i Standveien. Duoen har tatt en liten pause i en hektisk valgkamp for å snakke litt om sin store lidenskap – nemlig øl.

-Det Trondheim har fått til både på bryggerifronten og utelivsfronten er helt klart et eksempel til etterfølgelse. At en stor og tradisjonsrik aktør som EC Dahls også har valgt å dele sin kunnskap med de mindre bryggeriene er ekstra positivt, forteller Skei-Grande.

Startet dagen med gudstjeneste

Venstre-lederen som forøvrig startet lørdagen med gudstjeneste i Nidarosdomen og påfølgende kirkekaffe i Herregården lytter spent når daglig leder for E.C. Dahls Pub og Kjøkken Alexander Skjefte forteller om den første ølen i bryggeriets nye eksperimentserie.

-«Kyoto» er en syrlig øl vi har utviklet i samarbeid med Roar Hildonen. Den er brygget med pasjonsfrukt, sitron, einebær, tindved, peppermynte og humle og er blitt godt mottatt, forteller en engasjert Skjefte som for anledningen også tok med seg Venstre-lederen og følge på en omvisning inne på bryggeriet.

LES MER: En dramatisk seiltur er inspirasjonen bak E.C Dahls nye øl Kyoto

Skjefte forteller at man siden august i fjor har hatt nærmere 1500 personer på omvisning hver måned noe som er langt over det man forventet.

Image with visual paralax effect

OMVISNING PÅ E.C. DAHLS: Daglig leder ved E.C. Dahls Pub og Kjøkken Alexander Skjefte bød på en smak av ølet «Kyoto» som det tradisjonsrike bryggeriet har utviklet sammen med Roar Hildonen da Venste-leder Trine Skei Grande var på besøk.

Næring i vekst

I flere intervjuer har leder av Bryggeri- og Drikkevareforeningen Petter Nome tatt til orde for nytenkning blant politikerne når det gjelder bryggerinæringen. Den tidligere NRK-profilen mener blant annet at en lavere ølavgift for de minste bryggeriene kan skape ytterligere arbeidsplasser i en næring som de siste årene har opplevd en eventyrlig vekst.

Det er en oppfatning både Gunnes og Skei Grande går god for.

– Helt klart. Vi i Venstre har alltid vært opptatt av mangfold, også i næringslivet. Vi i Venstre ønsker å slå et slag for de mange grunderne landet rundt. Det er her mange av fremtidens arbeidsplasser ligger.

Enklere hverdag for grundere

Skei-Grande forteller at man har utarbeidet en liste på fire punkter man håper og tror vil løfte øl-nasjonen Norge.

– I et valgår er det viktig å være konkret så velgerne har noe å forholde seg til, forklarer Skei Grande og Gunnes.
Og det et langtfra noe tåkeprat de to Venstre-politikerne skisserer over et glass «Kyoto» i Strandveien på Lade.

– For det første ønsker vi en såkalt «avgiftstrapp» som differensierer mellom de små nystartede bedriftene og de store etablerte. Dette er en ordning som har fungert bra i mange andre europeiske land. Deretter går vi inn for å fjerne arbeidsgiveravgiften for de fem første ansatte i de tre første årene. Så må vi også vurdere hvorvidt det skal kunne selges sterkøl i butikkene. Dette er noe som helt klart vil gavne de mindre bryggeriene, forklarer Skei Grande.

-Og så vil dere se på forbudet mot alkoholreklame. Er ikke det reinspikka FrP-politikk?

– På ingen måte. Vi ønsker ingen uhemmet liberalisering. Vi mener imidlertid at forbudet slik det til tider har blitt håndhevet er utgått på dato. Det må være lov på en saklig måte å kunne fortelle om egne ølmerker og hva disse for eksempel passer til av mat for på den måten å kunne bygge en merkevare, forteller Gunnes.

Ølhunder

Og for den som nå tror at Trine Skei-Grande i et valgår uhemmet frir til en næring hun vanligvis ikke bryr seg noe særlig om må tro om igjen.

Den 47-år gamle Venstre lederen fra Overhalla har nemlig i en årrekke reist land og strand rundt hvor hun har besøkt en mengde små og mellomstore bryggerier. Et engasjemnt som i 2015 ble kronet med Bryggeriforeningens egen ærespris «Årets ølhund».

– Joda, jeg er glad i øl, men jeg er minst like glad i selve bryggerinæringen, smiler Skei Grande.

– Så hvilken regjering blir det da lettest å få gjennom disse punktene med? Erna eller Jonas som den siste tiden har gjort sine hoser grønne?

– La meg si det slik, både Høyre og Arbeiderpartiet ser ut til å være godt fornøyd med størst mulig enheter i næringslivet. Noen ganger må imidlertid vi som politikerne gå inn med insentiver og enkle reguleringer for å få et best mulig marked både for oss forbrukere og de næringsdrivende selv, forteller en engasjert Skei Grande.

Min første øl

– OK så dere er glad i øl og vil slå et slag for bryggerinæringen. Men husker noen av dere den aller første øl’en dere tok?

-Haha – ja det gjør jeg så til de grader.

Jon Gunnes retter seg opp i stolen og legger lattermildt ut om den gang han sammen med et par kamerater sa de skulle opp i Bymarka for å få med seg orrhaneleik.

– Det var jo selvfølgelig et eneste stort påskudd. Vi hadde på en eller annen måte klart å skaffe oss noen langpils av det billigste merket. Hvordan vi hadde skaffet oss ølen husker jeg ikke. Mulig noen av oss hadde klart å forfalske en legimitasjon. La meg si det slik – orrhaneleiken smakte mye bedre enn ølen!

– Og Skei Grande da? Din første øl?

– Vet du, det husker jeg faktisk ikke. Jeg tråkket imidlertid mine barnsben langs Namsen bredder og der var det mange svensker og dansker på ferie. Så det er godt mulig det var en elefant-øl eller lignende.

– Var du gammel nok til å kjøpe den selv da?

-Haha, mest sansynelig ikke. Men vet du, heldigvis er ungdommen i dag bedre «oppdratt», ler Skei-Grande før hun og partifellen fra Trondheim forlater E.C. Dahls Pub og kjøkken til fordel for en konsert på Olavsfestdagene.