– Rim Banna er død, men Rim Bannas stemme lever, sier festivaldirektør Petter Myhr om den palestinske artisten, som døde av kreft 24. mars.
Olavsfestdagene velger nemlig å gjennomføre konserten likevel, med stemmeopptakene fra platen hun akkurat rakk å bli ferdig med, «Voice of Resistance». Platen ble spilt inn to ganger: Først i Ramallah for halvannet år siden, da stemmen så vidt holdt, og for andre gang nå i januar i Oslo.
– Hun var blitt bedre igjen, og hun fikk lyden til å pulsere godt i det ene stemmebåndet hun hadde igjen. Hun leste opp tekstene som dikt, men klarte å synge noen setninger, sier plateprodusent, Erik Hillestad i Kirkelig Kulturverksted.
Bugge på piano
Disse opptakene vil bli spilt under to hyllestkonserter viet Rim Banna, mens Bugge Wesseltoft spiller piano og det arabiske artistkollektivet Checkpoint 303 bidrar med eksperimentelle techno – og også har generert lyd fra skannede røntgenbilder av Bannas kreftrammede kropp.
– Hun hadde en fantastisk stemme. Men kanskje kommer tekstene enda sterkere fram når hun leser dem, sier Bugge Wesseltoft til NTB, og legger til at han håper de kommer ut i bokform – gjerne oversatt.
For Rim Banna valgte å synge kun på arabisk, selv om hun i musikken gjerne søkte mot vestlige musikkuttrykk i kombinasjon med det arabiske, noe som gjorde henne tidvis kontroversiell i arabiske land.
Men nå sørges hun. For Rim Banna lange motstandssang – her til lands først å høre på 2004-utgivelsen «Lullabies from the Axis of Evil» i duett med Kari Bremnes – ble ikonisk etter den arabiske våren i 2011.
Også Oslo World
– Det vil bli en meget sterk konsert, en både konkret og symbolsk manifestasjon på at selv om artisten er død, så lever stemmen videre. Kampen fortsetter. Som hun sier i en sang: «Du kan aldri bringe stemmen min til taushet», sier Olavsfestdagenes Petter Myhr om konserten i Vår Frue Kirke 31. juli.
Hyllesten av Rim Banna fortsetter i oktober – på verdensmusikkfestivalen Oslo World , der hun opptrådte i 2013. Festivalsjef Alexandra Archetti Stølen forteller til NTB at Bannas dødsfall «berørte dem veldig».
– Det ble så symbolsk med det som skjedde samtidig på Gazastripen. Hun symboliserer også selve temaet for 2018-festivalen, som er frihet, sier Archetti Stølen, som lover at en av Oslo Worlds «store arrangementer» til høsten blir nettopp hyllestkonserten.
– Ikke somle
Om januarinnspillingen i Oslo av «Voice of Resistance» sier Bugge Wesseltoft, som produserte Bannass 2013-skive «Revelation of Ecstasy and Rebellion», at det var «en sterk dag i Jakobskirken, med Rim i rullestol».
– Jeg opplevde henne som ukuelig optimist og hadde ikke opplevelsen av at platen skulle være noe testamente eller at hun hadde gitt opp. Én ting er sikkert: Vi skal alle dø før eller siden. Det viktige blir å forsøke å leve så godt man kan hver dag, sier Wesseltoft.
Erik Hillestad bekrefter inntrykket. Selv om platen var viktig for Rim Banna både politisk og estetisk, hadde hun håp om flere:
– Vi snakket om hva vi skulle gjøre neste gang. Hun hadde håpet og troen, og hadde klart flere harde slag før. Men samtidig tenkte jeg de siste par årene at vi ikke måtte somle, sier KKV-sjefen.
Rim Banna rakk det akkurat.
«Stemmen min» (av Rim Banna, til norsk ved Erik Hillestad)
Du kan aldri bringe stemmen min til taushet.
Med sitt ene stemmebånd som kjemper
som en klessnor som vinden ikke får tak i
Stemmen min drypper ut av porene mine
Og hvis porene mine lukkes
kommer stemmen fra knyttneven min
Og hvis hånden kappes av
er stemmen fortsatt mitt hjertes sang
Og hvis pulsen stilner
er stemmen min sjels speil
Og hvis min sjel blir hentet
blir sangene mine sunget på torgene
Som den skinnende sola som aldri slukner
vil sangene mine fortsette å brenne.