Rema hadde en markedsandel på under en firedel – 23,4 prosent – ved utgangen av 2017 etter en svekkelse på 0,99 prosentpoeng, ifølge Nettavisen. Tallene er hentet fra en fersk analyse fra Nielsen. Utviklingen underbygger inntrykket fra flere undersøkelser i fjor som viste at kundene sterkt mislikte dagligvarekjedens nye markedsstrategi.
Rema 1000s markedsandel har ikke vært lavere siden 2013. Gjennomsnittsomsetningen per butikk falt fra 74 og ned mot 71 millioner kroner.
Og vinneren er..
Fasiten for fjoråret viser at det var Coops lavpriskjede Extra – de fleste av butikkene omprofileringer fra Prix-kjeden – som ble vekstvinneren, ifølge Dagens Næringsliv.
Coop samlet tok ytterligere 0,3 prosentpoeng av markedet og hadde en markedsandel på 29,7 prosent ved utgangen av 2017.
Norgesgruppen
Norgesgruppen hadde størst markedsandel ved utgangen av fjoråret. De hadde 39,3 prosent av det norske dagligvaremarkedet etter en økning på 0,79 prosentpoeng.
Lavprissegmentet økte mest og utgjorde nesten to tredeler – 65,7 prosent – av markedet da 2018 tok til.