Rapporten viser i tillegg at NorgesGruppen ASA klatrer fra 98. til 91. plass, mens Coop Norge beholder 178.-plassen fra fjoråret.
Det går frem av rapporten 2015 Global Powers of Retailing: Embracing Innovation fra Deloitte, i samarbeid med STORES Media.
Årets rapport utforsker innovative trender i detaljhandelen, gir prognoser for 2015 og beskriver strategier forhandlere benytter seg av for å imøtegå de omfattende endringene som påvirker sektoren.
Omsetningsveksten for topp 250-forhandlerne, som begynte å gå ned i 2011, fortsetter nedbremsingen i finansåret 2013.
Ifølge rapporten er salgsvektet og valutajustert omsetningsvekst innen detaljhandel på 4,1 prosent for topp 250, mens veksten i finansåret 2012 var på 4,9 prosent.
Selv om veksten fortsetter å synke, kan nesten 80 prosent av topp 250 (199 selskaper) melde om en økning i detaljomsetningen for finansåret 2013.
– Den svake, internasjonale økonomien i 2014 gjorde økonomien begrenset for mange forbrukere og satte detaljhandelen under press, sier Jonathan Farnell fra Financial Advisory og leder for Consumer Markets i Deloitte AS. Han fortsetter:
– Velstanden til den globale forhandlersektoren i 2015 er derfor avhengig av økonomisk stabilitet i flere av de største økonomiene. Kina, Eurosonen og enkelte viktige, fremvoksende økonomier hadde et ekstra vanskelig 2014. Til sammenligning fortsetter amerikansk og britisk økonomi å gjøre det godt, med indikatorer som peker mot sannsynlig sterk vekst i 2015 og videre.
Dette er de viktigste forhandlertrender i 2015
Detaljhandel og reise
– Internasjonal turisme ser ut til å vokse over forventning, på tross av fortsatte geopolitiske og økonomiske utfordringer internasjonalt. Den ekspanderende middelklassen fra fremvoksende markeder reiser til verdens hovedsteder og øker detaljsalget. For eksempel: Over halvparten av Frankrikes luksusindustri til en verdi av 16 milliarder euro avhenger av turister. I 2015 er forhandlere ventet å i større grad legge til rette for reisende med høyt forbruk, og da spesielt turister fra fremvoksende markeder, for å drive veksten.
Detaljhandel og mobil
– Mobilmarkedet er ventet å fortsette den sterke veksten. 65 prosent av verdens befolkning vil bruke en mobiltelefon i 2015, og 83 prosent av alt Internett-forbruk er anslått å skje via håndholdte enheter. Forhandlere må reagere ved å tilby gratis trådløst Internett i butikken, samt mobilvennlige nettsider for ulike typer personlige enheter. Personvern og sikkerhet blir i økende grad viktig, ettersom pålitelighet, åpenhet og beskyttelse av kundeinformasjon vil være kritisk for å bevare lojalitet når mobilhandel blir normen.
Raskere detaljhandel
Hurtighet fortsetter å være en viktig trend i detaljhandel.
Dette inkluderer «rask mote» (å få moten fra catwalken til butikkene så raskt som mulig), produkter med begrenset salgstid og lynsalg for å motivere til umiddelbare kjøp, pop-up-butikker for å få produkter og tjenester raskt til markedet og lage oppstyr, og selvbetjente kasser og terminaler for å redusere eller fjerne køer. I 2015 er detaljhandel ventet å bli enda raskere for å møte forbrukernes ønsker. Millenials vil drive mye av utviklingen, ettersom de er den største generasjonen, har stor kjøpekraft og har mye innflytelse. De foretrekker rask respons og umiddelbar tilfredsstillelse, og forhandlere vil imøtekomme dette.
Detaljhandel og opplevelse
– Detaljhandel handler ikke lenger bare om produktet, men om helhetsopplevelsen.
Forhandlere vil fortsette å utforske innovative metoder for å forsterke kjøpsopplevelsen for sine kunder, gjennom kampanjer i sosiale medier, festivaler, moteshow og interaktive oppsett.
Innovativ detaljhandel – Detaljhandelindustrien vil fortsette å oppleve banebrytende endringer fra nye teknologier og innovativ konkurranse. Flere forhandlere vil sannsynligvis tilpasse seg innovativ praksis, samt omfavne teknologi og benytte det på kreative måter.
– Detaljhandelen går gjennom en periode med betydelige endringer.
– Hurtigheten innen innovasjon og de omfattende endringene som merkes på tvers av industrien vil fortsette, samtidig som etterspørselen fra kundene fortsetter å øke. For å lykkes i dette miljøet, må forhandlere reagere kjapt på trusler og muligheter, og sikre at de er raske til å iverksette egne innovasjoner. Dette fordrer en helhetlig strategi, evner og spesifikke tiltak, veiledet av innsikt fra markedsdata.