Til tross for bråk etter lanseringen av ny markedsstrategi i 2017 og et svakere driftsresultat enn rekordåret 2016, var det en blid colonialmajor som møtte pressen da årsregnskapet for 2017 i dag presentert på Lade Gaard.
– 2017 ble et meget godt år. Vi gjør ikke alt rett, men vi gjør mer rett enn feil. Mest stolt er jeg over våre gode kjøpmenn som sammen med oss har skapt både arbeidsplasser og verdier, sier Odd Reitan.
I 2017 endte driftsresultatet for Reitangruppen på 3,4 milliarder kroner. Det er en halv milliard mindre enn året før.
Reitangruppen har de siste fem årene investert mer enn NOK 8 mrd. i butikker, stasjoner, logistikk og industri. Investeringstakten vil øke de kommende årene, skriver Reitangruppen i en pressemelding idag.
– Men vi skal bli enda flinkere til å lytte til kundene våre, understreket Odd Reitan avslutningsvis, før finansdirektør Kristin S. Genton tok over for å presentere tallene.
Stabil verdiskapning gjennom franchisedrift
2016 skilte seg ut som et spesielt godt år med blant annet salget av aksjer i Axfood, og resultatet for 2017 er lngt unna dette.
– Soliditeten og bredden i Reitangruppen gir oss et godt fundament også når det blåser litt, sa Genton da hun la frem tallene.
Allikevel er ledelsen i konsernet svært fornøyde med det samlede driftsresultatet.
– Når våre fem forretningsområder, i krevende konkurranse, leverer et samlet driftsresultat på 3,4 milliarder, er vi veldig fornøyde, sa finansdirektør Kristin S. Genton.
Finansdirektøren er ikke i tvil hvor stor betydning kjøpmennnes innsats har for verdiskapningen i konsernet.
– Våre dyktige Kjøpmenn står på i kioskene, butikkene og ute på stasjonene hver dag. Stabile og gode kontantstrømmer legger til rette for betydelige investeringer fremover. Reitangruppen har eiere som ønsker og våger å satse langsiktig, sier Kristin S. Genton.
Både Reitan og Genton la i sine innlegg vekt på at Reitangruppen er en stor arbeidsgiver og et internasjonalt selskap i vekst.
Handelsdelen i Reitangruppen er organisert som franchisedrift. Franchise er en effektiv driftsform med en dynamikk som sikrer både stordrifts- og smådriftsfordeler.
– Jeg har alltid vært opptatt av å bygge logiske konsepter med selvstendige Kjøpmenn, sterk kultur og effektiv systemdrift. Vi har Kjøpmenn som elsker det de holder på med hver eneste dag og da går det som regel bra, sier Odd Reitan.
Franchisetakere er kjøpmenn som driver sine egne butikker. I syv land er mange av franchisetakerne familiebedrifter hvor hele familien er involvert i driften.
Alle forretningsområdene har fått bekreftet hvor viktig kultur er for både humør og evnen til å kutte kostnader.
– Negative ting snus kjapt til noe positivt. Når folk henger med hodet og påstår at ting er umulig, minner jeg dem på at i ordet «umulig» er det mest «mulig», sier Odd Reitan.
Stor arbeidsplass også utenfor Norge
Reitangruppen er en trøndersk virksomhet som stadig vokser internasjonalt, og som har virksomhet innen dagligvarer, servicehandel, matvareindustri, distribusjon, logistikk, energi, drivstoff, eiendom og finansielle investeringer.
Hele 55 prosent av menneskene har sitt virke utenfor Norge, men jobber etter samme filosofi og måte å drive virksomhet på, forteller presseansvarlig Berit Hvalryg.
Reitangruppen er i dag organisert i fem selvstendige forretningsområder og sysselsetter totalt 37 000 mennesker.
Morselskapet Reitangruppen AS kan i 2018 se tilbake på 70 morsomme og lønnsomme år. Konseptene har en lang og stolt historie. Narvesen ble startet i 1894 og Pressbyrån i 1903. 7-Eleven har historie tilbake til 1927. Britannia Hotel tok imot sine første gjester i 1870 og åpner dørene igjen våren 2019.
– Helt fra den spede starten i Nonnegata og frem til i dag har vi bedret resultatene – år for år. Min mor og far startet vår aller første matbutikk i Nonnegata i Trondheim i 1948 med en første dags omsetning på kroner 25,50. Da som nå jobber vi hver dag for at kundene skal møtes av hyggelige medarbeidere og enkelt finne produkter som er produsert på en skikkelig måte, sier Odd Reitan.
Reitangruppen fikk i 2017 en 2. plass i Norge og 12. plass i Europa i kåringen Great Place to Work.
2018 har startet bra for REMA 1000 i begge land, og fokus er som alltid bare lave priser på varer av høy kvalitet, produsert og solgt på en ansvarlig måte.
– Vi har hatt en god start på 2018, kundene kommer tilbake og vi tar markedsandeler. Vi tar med oss gode og litt røffere erfaringer inn i det nye året, sier Ole Robert Reitan.
Reitan Convenience i syv land
Reitan Convenience er markedsleder i syv land med 2 300 butikker og over 430 millioner kundebesøk i året. Kjente konsepter som Narvesen, Pressbyrån, 7-Eleven, R-kioski og Northland er alle en del av Reitan Convenience.
I 2017 ble totalomsetningen til Reitan Convenience NOK 15,9 mrd., EBITDA NOK 927 mill. og driftsresultatet NOK 569 mill.
Satsingen på økt utvalg av mat og drikke i alle konseptene fortsatte med full styrke.
– Kundene etterspør raske og gjerne sunnere måltider på farten. Vi har fått på plass ferskvaredistribusjon i flere land, og dette sikrer hyppige leveringer av fersk mat med høy kvalitet.
– I 2017 åpnet vi de første YX 7-Eleven-stasjonene, et samarbeid vi ser frem til å utvikle videre. Vi er godt posisjonert i alle våre syv markeder, og har store vekstambisjoner i Europa, sier administrerende direktør i Reitan Convenience, Johannes Sangnes.