– Det handler om sjalusi, begjær, hevn og kjærlighet, de store følelsene,  – alt lagt til vår tid, så det er like aktuelt i dag som da det ble skrevet, forteller Nina Steen, kommunikasjonsansvarlig i Tso.

Guiseppe Verdis opera «Otello» bygger på William Shakespeares psykologiske drama med samme tittel.

Gjennom fire akter blir vi kjent med hovedkarakteren, hans kjæreste Desdemona og erkerivalen Jago.

Se intervju med operaregissør David Olden her (TSO)

Annonse

Det er fulle hus for tiden, og vi anbefaler sterkt å booke bord på forhånd! Dessverre må vi ofte avvise hyggelige gjester i døren. Ring oss mer enn gjerne, eller send en mail til booking@trollrestaurant.no 😃

Posted by Troll on Måndag 19. juli 2021

Trekantdrama på liv og død

Side urfremføringen i 1887 har operaen vært spilt i mange versjoner over hele verden. London, Madrid, mange andre steder, men aldri i Trondheim.

Nå har Trondheim Symfoniorkester & Opera tatt for seg den klassiske forestillingen, og byr på fire forestillinger med den engelske operaregissøren David Alden i spissen.

Foto: Sven-Erik Knoff

–Det er en veldig god operaregi synes jeg, og ligger ikke i veien for den historien som skal fortelles.

Det forteller Marita Kvarving Sølberg når vi møter henne innimellom prøvene i TSOs lokaler i Olavshallen.

Hun spiller og synger den kvinnelige hovedrollen Desdemona, en rolle hun aldri før har hatt.

–Det jeg liker godt med Desdemona er at hun ikke bare er en uskyld, men hun gir tydelig uttrykk for at det er noe som er galt og urettferdig.

Marita Kvarving Sølberg spiller Desdemona i operaen «Otello» som har premiere i Olavshallen lørdag.

Stykkets handling viser hvilke destruktive krefter som sykelig sjalusi kan utløse.

–Krigshelten Otello blir forledet til å tro at hans elskede Desdemona er utro mot ham. Blindet av sjalusi dreper han henne. Da han kort tid etter oppdager sannheten, at hun aldri har bedratt ham, tar han sitt eget liv. Dermed er tragedien fullendt. Stykket har gitt opphav til det psykiatriske begrepet Otello-syndromet som brukes om tilstander hvor en person som ellers fungerer normalt, blir besatt av vrangforestillinger om at ektefellen er utro, heter det i programmet til TSO.

Vår egen hverdag

Marita Kvarving Sølberg gjør med dette sin første store operarolle i Trondheim og Olavshallen og er spent på mottakelsen fra publikum.

–Opera handler om de store dramaene. Det er kjærlighet, sjalusi, hevn og død. Media, TV og aviser tar ofte opp de samme temaene, så vi kan relatere det til vårt eget dagligliv, handlingen i Otello kan linkes til vår egen hverdag i dag, forteller Marita.

Til daglig er hun ansatt ved den Norske Opera og Ballett i Oslo, men nå ser hun fram til å stå på scenen i Trondheim.

Image with visual paralax effect
Fra prøvene på «Otello» i Olavshallen denne uken. Foto: Sven-Erik Knoff

–Otello representerer det aller beste fra musikklitteraturen, det er fantastisk flott musikk, og kor, det er store dimensjoner og musikken gir deg frysninger. Og det ligger mye arbeid bak, forteller hun.

Siden senhøsten i fjor høst har hun øvd seg på rollen.

Lyttet til Verdis verk og funnet sin måte å tolke å rollen på.

«Otello» er en av de aller største fremføringene i TSOs historie, med en internasjonal produksjonsstab med profesjonelle scenearbeidere fra mange land.

–Utfordringen er å få alt til å sitte, til å klaffe, ned til den minste detalj, det er mange forberedelser før vi kan spille det for publikum, alle skal gjøre sine ting perfekt, forteller Marita.

Følg Trondheim24 på Facebook og Instagram!

Sammen med et svært ensemble bestående av TSOs orkester, dansere, sangere og et kor på til sammen 60 stemmer, har hun den kvinnelige hovedrollen i en fullskala opera i Store Sal, med premiere lørdag.

Marita Kvarving Sølberg i rollen som Desdemona. Fra prøvene på «Otello» i Olavshallen denne uken. Foto: Sven-Erik Knoff

Dramatiske arier

– Det jeg liker aller best med rollen er de mange fine og svært uttrykksfylle ariene. Spennvidden er stor mellom veldig vakker og veldig dramatisk musikk i hele historien som fortelles. De uspekulerte ariene til Jago, og de triste og fortvilte til Otello, sier Marita.

Kjærligheten til musikken har alltid vært den viktigste drivkraften hennes til å jobbe som operasanger, men også skuespillerdelen av yrket er noe hun liker godt.

–På scenen kan jeg spille ut en helt annen historie enn meg selv, det er en god følelse. Også det å få spille på lag med så mange andre dyktige folk, stab og medsangere, det gir mye, sier hun.

Men også møtet med publikum er viktig.

–Det betyr veldig mye for meg at folk kommer bort til meg etterpå og sier at de har hatt en stor opplevelse.

Lørdag kl 17 kan publikum møte regissør David Alden til førsnakk i kantina til TSO i Olavshallen. Premieren er kl 18.

Image with visual paralax effect
Fra prøvene på «Otello» i Olavshallen denne uken. Foto: Sven-Erik Knoff

Lagre

Lagre

Lagre

Lagre

Lagre

Lagre

Lagre

Lagre

Lagre

Lagre