Rema 1000 solgte 86.000 færre liter øl i årets fire første uker, sammenlignet med samme periode i fjor, mens Kiwi og Extra økte ølsalget med henholdsvis 209.000 og 290.000 liter.
Til sammenligning økte salget av øl med 79.000 liter i januar, noe som betyr at Kiwi og Extra også tok markedsandeler av andre kjeder med en samlet salgsvekst på 499.000 liter øl.
Det viser tall fra analysebyrået Nielsen, skriver E24.
Næringslivsavisa setter fallet i sammenheng med nye markedsstrategien til Rema 1000, som favoriserer Ringnes framfor bryggerier med sterk lokal forankring, som Hansa Borg, Mack, Austmann og To Tårn.
LES MER: Trondheims ølstolthet kastes ut av Rema
Rema-sjef Ole Robert Reitan hisset på seg både trøndere, nordlendinger og bergensere etter ølbråket, og denne uken stilte han til intervju i NRK-programmet Torp.
Da han ble konfrontert med at Aftenposten omtalte omsetningstapet til 90 millioner, innrømmet Reitan at Rema hadde tapt på ølstriden, men at den negative effekten avtok i februar, skriver E24.
LES MER: Rema starter egne mikrobryggerier: – Kan ødelegge markedet for hardtarbeidende idealister
– Vi har hatt lavere omsetning i Tromsø, og vi har hatt lavere omsetning i Bergen i noen uker, der noen har reagert, og vi har fått veldig mange tilbakemeldinger, sa han til journalist Ole Torp i TV-programmet Torp.
Rema vil ikke kommentere saken ytterligere overfor E24.
Rema gjentar et budskap som folk åpenbart ikke kjenner seg igjen i: At dette er en regional satsing
– Med det sterke engasjementet rundt de regionale bryggeriene, er det vel ikke så overraskende at du får slike utslag, sier Mack-direktør Harald Bredrup om ølstatistikken til E24.
Bryggerisjefen sier han selv har fått mange reaksjoner. Ikke bare fra nordlendinger, men fra hele landet.
– Mat og drikkevarer engasjerer folk. Det er et engasjement som ikke bare handler om man liker Mack eller Hansa, sier Bredrup, og fortsetter:
– Rema gjentar et budskap som folk åpenbart ikke kjenner seg igjen i: At dette er en regional satsing, samtidig som det er en bestevenn-strategi hvor man øker volumet på de største aktørene for å få lavere innkjøpspriser. Det er en logisk brist som folk lar seg provosere av, sier Bredrup, til E24.