Starten på året har vært en kalddusj for Rema-systemet: Markedsandelene er i fritt fall, og den massivt omtalte bestevenn-strategien som førte til at en rekke ølbryggerier ble kastes ut av butikkene, har gitt kraftig rekyl.
Og kostet kjeden dyrt.
Aftenposten har fått tilgang til tall fra analyseselskapet Nielsen og de viser en omsetningsnedgang på 3,6 prosent.
Reitan-familien Rema 1000 har aldri før sett tilsvarende tall. Et fall i omsetningen i denne størrelsesorden har fått Remas markedsandel til å falle med 0,6 prosentpoeng, til 23,5 prosent, skriver avisen.
Nå pøser kjeden på med sjokktilbud i utsatte områder, og bryter dermed sin strategi om mest mulig like priser over hele landet.
Sist ut er en kampanje med 50 prosent avslag på frukt og grønt i butikker i Sarpsborg, Fredrikstad og Råde, alle i områdene der ølet Borg er kastet ut av butikkene.
Kiwi: – Vi skal bli størst i Norge
Kiwi derimot kan skilte med en økning på 0,9 prosentpoeng og ender opp med en ny månedsrekord med en markedsandel i februar på 21,3 prosent.
Kiwi sa i forrige uke til Aftenposten at de jakter på å bli den største kjeden i Norge. Mens forskjellen i 2012 var på 7,2 prosentpoeng, er det nå, ifølge de uoffisielle tallene, 2,2 prosentpoeng som skiller de to største lavprisaktørene.
Coop Extra øker de med 2,1 prosentpoeng og har nå en markedsandel på 12,3 prosent.
– Vi er helt ekstremt fornøyde. Nå vokser Coop mer enn markedet, mer enn både Norgesgruppen og Rema. Det er nesten helt uvirkelig å være med på denne reisen, sier kommunikasjonsdirektør Bjørn Takle Friis i Coop, til Aftenposten.
Rema 1000 besvarte ikke Aftenpostens henvendelser mandag.
PS. Reitan-gruppen legger frem sine resultater på Lade Gård tirsdag morgen.