Her er det full fart. Salget går utrolig bra. Vi vokser oss ut av lokalene, fastslår daglig leder for Kia i Trondheim, Per Arne Megård, overfor Næringslivsavisa.

På kontorpulten ligger det flere prospekter på bygg- og tomteområder fra byens næringsmeglere.

– Vi trenger opp mot 2500 kvadratmeter lokaler. Finner vi ikke lokaler som er store nok, står vår eier Bertel O. Steen klar til å bygge selv. Da trenger vi 6-8 mål tomt sentralt. Gjerne i området fra Heimdal langs E6 til Skovgård, sier Megård.

Salg som lukter svidd

Kia opplever en eventyrlig salgsutvikling – spesielt i Trondheim. Fra oppstarten i 2005 med 55 solgte biler det første året, styrer Megård og hans mannskap med solid veigrep mot 500 solgte biler I 2012:
– Omsetningen for inneværende år ser ut til å knekke en magisk grense på 100 millioner. Jeg utelukker ikke at vi kan nå 110 millioner i 2012 sier Megård, som avbryter intervjuet for å levere bilnøkler til enda en fersk Kia-eier i Trondheim.

Gikk ned i knestående

Dermed har Kia på kort tid blitt Trondheims 10 mest solgte bilmerke (mot nr 13 på landsbasis)  ifølge registreringsstatistikken til Opplysningsrådet for Veitrafikken. Markedsandelen er nå på fire 4% i Trondheim, mot 3,6% på landsbasis. Det betyr at Megård og hans ansatte holder en betydelig større salgsfart enn Kia I Norge, noe Megpåd er svært fornøyd med.
– Det var noen som gikk ned i knestående av latter da jeg for sju år siden hoppet av som salgsleder hos Toyota for å satse på Kia. Den latteren har stilnet nå, gliser Megård.

Utgangspunktet var ikke det beste da Megård etablerte egen Kia-forhandler i Trondheim i 2005 med tre ansatte. Flere forhandlere hadde gjort forsøk på å selge Kia i Trondheim – uten å lykkes. Mange Kia-eiere var misfornøyde etter sviktende service og oppfølging:
– Nå har jeg nettopp ansatt person nummer 14 og vi trenger mer mannskap, sier Megård.

Også på landsbasis er utviklingen den samme. Verdens største Kia-anlegg ble åpnet på Ensjø i Oslo i disse dager:
Den mest solgte modellen er Kia Sportage. Deretter kommer småbilen Kia Picanto, som er markedets mest solgte i A-segmentet (i klasse med WV Up, Ford KA, Toyota IQ osv). Deretter følger Kia Ceed og Kia Rio.

– Noe av grunnen til Kia’s enorme vekst, skyldes nok vår unike garanti på 7år / 150 000 km. Den er vi som kjent helt alene om her til lands. Utstyrsnivået er høyt og prisene er lave i forhold til våre konkurrenter. Det gjør nok sitt til at kundene velger oss. De opplever at å kjøpe seg en Kia, gir utrolig mye bil for pengene, sier Megård.
Avslutningsvis  benytter Megård anledningen til å understreke at du kommer ingen vei uten de ansatte:

–      Uten den arbeidsvillige og serviceinstilte gjengen ville vi ikke nådd dit vi er i dag, sier Megård.