Ni tips som gir deg suksess med nettbutikken din 

Nyheter: Det å drive nettbutikk er noe som har blitt mer og mer vanlig i løpet av de siste mange årene, men det er fortsatt mange som er i tvil om hva dette egentlig innebærer og ikke minst hvordan man kan få suksess med dette.

I denne artikkelen får du derfor 9 tips som hjelper deg på veien mot å få suksess med nettbutikken din.

Det å starte nettbutikk er noe mange ønsker, og selv om plattformer som både Wix og Squarespace, Shopify og en lang rekke andre plattformer har gjort det lekende lett å bygge nettbutikken din, er det likevel ikke steder som gir deg nøkkelen til hva det å drive en nettbutikk til suksess faktisk betyr. I denne artikkelen skal du derimot få akkurat det – verktøyene du trenger for å få suksess med bedriften din og trekke kundene til nettbutikken din (og ikke minst få dem til å handle)

01 Ta deg god tid med lanseringen

En av de største feilene mange gjør er å lansere for tidlig. Det å lansere før siden din er optimert, vil bare gi kundene dine en dårlig opplevelse, så driv heller litt hype på sosiale medier imens. Det er ingen som vet når du egentlig skulle ha lansert, så ta deg den tiden du trenger for å få den beste lanseringen, sånn at kundene dine blir når de først finner deg.

02 Fokuser på kundene dine

Noe som gjør at mange nettbutikker feiler, er at de glemmer å tenke på den opplevelsen kundene deres har av siden og bedriften. Her er noen ting du kan tenke på, som vil gi deg umiddelbar uttelling:

  • Gratis levering og retur
  • Ha fokus på å sette de riktige prisene på produktene eller tjenestene dine 
  • Gjør det enkelt å sjekke ut og betale

03 Test absolutt alt før du lanserer

Det å ha lenker som ikke virker eller andre ting som gjør at kundene dine får en dårlig opplevelse er ikke bra. Det er en kjedelig, men ufattelig viktig del av å gjøre klar siden din til lansering – test alt, minst en gang. Det er en jobb som tar litt tid, men du kommer ikke til å angre på det.

04 Gjør bruk av sosiale medier samtidig

Sosiale medier er ofte det stedet kundene oppdager bedriften din, så det å ha en god sammenheng mellom siden din og profilene dine der er utrolig viktig. Fokuser på å kommunisere både identiteten deres og det dere selger, sånn at potensielle kunder kan få et inntrykk av hva dere stpr for, i tillegg til hva dere selger.

05 Inkluder sosiale elementer på siden din

Fordi vi bruker sosiale medier hele tiden, er det smart å gjøre det mulig for kundene dine å dele siden din på den måten som føles mest naturlig for dem – nemlig ved å kunne dele direkte til Instagram, melding, Whatsapp og andre sosiale plattformer vi bruker.

06 Optimaliser siden din til mobil

De aller fleste av oss bruker mobilen aller mest, så det å ikke optimalisere siden din til mobil er en stor feil man ikke burde gjøre. Mange plattformer gjør dette automatisk i dag, så sørg for at plattformen du velger har denne muligheten.

07 Ikke glem å jobbe med SEO

SEO, eller Search Engine Optimization, er noe av det viktigste når det kommer til det å bli synlig i søkemotorer som for eksempel Google. Dette er et punkt der det kan gi veldig god mening å betale en ekspert til å hjelpe dere, for det er noe som krever både ekspertise og tid for å kunne få suksess med dette.

08 Ha fokus på å samle inn data

Det å samle inn data er kanskje den beste måten å sørge for at du gir kundene dine det de ønsker seg. Det å analysere det du samler inn, og redigere siden og fremtidige lanseringer basert på dette, er noe av det som har aller høyest sannsynlighet for å gi deg suksess med det du driver med. Dette er også et punkt der det vil være fint å få profesjonell rådgivning hvis du har råd til dette, for det er noe som kommer til å føre til mer salg og er dermed en viktig investering fra begynnelsen.

09 Fortsett utviklingen din

Du har lansert – gratulerer! Men ikke stopp her. Det er mange som lanserer, men glemmer siden sin etter dette, men dette er en av de største feilene man kan gjøre hvis man vil ha suksess med nettbutikken sin. Det å følge med og være sikker på at man hele tiden har fingeren på pulsen i forhold til hva kundene liker og ikke, er virkelig måten du kan optimere nettbutikken din for salg, så det å holde fokus på at en lansering faktisk er startskuddet og ikke mål, er en viktig mental barriere å komme over.