Mer enn 50 % av forbrukerne forlater shoppingen hvis de ikke finner en kampanjekode

Nyheter: I dag er rabattkuponger en integrert del av hverdagen vår. Faktisk har vi alle hatt opplevelsen av å motta rabatt på et kjøp i en butikk, eller 50 % rabatt på en 2. vare, eller en kupong for vårt neste kjøp eller den nye kolleksjonen.

På Internett har denne praksisen også blitt vanlig, og er høyt verdsatt av nettbrukere som konstant er på utkikk etter gode tilbud. I følge en undersøkelse utført av Promocodius i 2023, hadde 7 av 10 Internett-brukere allerede brukt en kampanjekode, og 60 % hadde allerede forlatt et kjøp fordi de ikke kunne finne en kampanjekode.

– Faktisk er det å bruke kampanjekoder i din nettmarkedsføringsstrategi en utmerket måte å øke salget på, forutsatt at detaljhandelen har etablert en reell markedsføringsstrategi og kombinerer kuponger med andre handlinger, sier Alisa Sklyarova, PromoCodius prosjektleder.

Rabattkuponger og kampanjekoder øker salget

Kampanjekoder er en alliert for e-handelsbutikker, øker salget og bygger kundelojalitet. I følge undersøkelsen utført av Promocodius er mer enn 53 % av forbrukerne klare til å forlate handlekurvene sine hvis de ikke finner en kampanjekode på forhånd. Det er derfor kampanjekodene formerer seg i en rasende hastighet.

Verdensledere innen e-handel, som Amazon, eBay eller Shopify, vet dette veldig godt. La oss ta Amazon som et eksempel. Gjennom året tilbyr nettstedet et bredt spekter av eksklusive tilbud: kampanjekode Amazon, rabattkuponger og gaver. I tillegg inkluderer noen eksklusive tilbud spesialfunksjoner som Amazon 4-betalingsbetaling, gratis frakt, ekstra rabatter og tidlig tilgang til spesialtilbud. Andre store e-handelsplattformer gjør mer eller mindre det samme.

Grunner til å inkludere kuponger i online markedsføringsstrategi

Det er mange grunner til å bruke kupongkoder i nettbutikker. Hvis vi bare måtte velge 3, ville de vært følgende:

  • Øk trafikken
  • Øke salget
  • Kundelojalitet

Rabattkuponger på nett gjør det mulig for e-handelssiden å gjøre seg kjent for potensielle kunder, for å bringe tilbake tidligere kunder, men også for å overbevise nølende kunder om å legge inn en bestilling. Ifølge en analyse fra PromoCodius når konverteringsraten for e-handelssider som tilbyr en kupong 7 %, sammenlignet med 0,2 % for e-handelssider uten kupongkode. Desto større grunn til å interessere seg for kuponger!

Siden marginen på et produkt som selges med rabatt uunngåelig reduseres, må butikken på forhånd tenke nøye gjennom kampanjekodene som skal brukes, og derfor strategien som skal følges. Dette er viktig for å vite hvordan man gir en butikks salg et reelt løft på en metodisk måte. Det er imidlertid viktig at kuponger ikke er den eneste markedsføringstiltaket. Eksperter anbefaler å kombinere det med andre nettmarkedsføringsteknikker for å optimalisere nettstedet og dets salg.

Det er også viktig å innse at denne typen operasjoner må være i tråd med merkevarens image, så e-handelsmerket bør være forsiktig hvis det ønsker å posisjonere seg som en prestisjetung merkevare eller allerede er anerkjent for sine avanserte produkter. Det er vanskelig å forestille seg et luksusmerke som tilbyr mange rabattkuponger.

PS: PromoCodius er en nettplattform som tilbyr aktuelle kuponger, tilbud og rabatter for tusenvis av kjente og ledende forhandlere. Grunnlagt i 2016. Operert i Ukraina, Tsjekkia, Polen, Slovakia, Romania, Sverige, Danmark, Finland, Norge, Spania, Mexico, USA, Tyrkia.