Folkelig

Porsche er ikke kjent for å lage biler i den folkelige kategorien, men med sin Taycan-versjon er de nærmere enn noensinne.

Helt billig er den ikke, det skal sies, men det er fullt mulig få Taycan 4 Cross Turismo ferdig utstyrt til under millionen – noe som slett ikke er vanlig for en Porsche med masse motor og god innvendig plass.

Cross Turismo-versjonen av Taycan har også flere detaljer som gjør den til en bruksbil og ikke bare noe man tar ut på en godværsdag. Bakkeklaringen er omtrent lik den man finner på en normal SUV, og med stor bakluke og en stasjonsvognaktig utforming bak blir bagasjeromsplassen helt fin. Størrelsen på baksetet gjør den dessuten til en familiebil.

Startprisen er 240.000 kroner under den rimeligste utgaven av SUV-en Macan. Og en Panamera, som er tilgjengelig med et lignende karosseri, koster rundt en halv million kroner mer, samtidig som den har litt mindre bagasjeplass. Dette henger selvsagt sammen med at Taycan Cross Turismo er en elbil.

EFFEKT: Bilen har i utgangspunktet 380 hestekrefter, men en overboost-effekt gir 476 hester når det trengs. Foto: Morten Abrahamsen / NTB
Image with visual paralax effect
FRUNK: Porsche har funnet plass til en frunk foran, et praktisk sted å ha ladekabler. Foto: Morten Abrahamsen / NTB
ROM: Utformingen av bagasjerommet og bakluka gjør at det er plass til et moderat hundebur eller en barnevogn. Foto: Morten Abrahamsen / NTB

Nye kundegrupper

Det er tydelig at Taycan Cross Turismo åpner markedet mot nye kundegrupper for Porsches del. Testbilen har forholdsvis lite ekstrautstyr, her er det verken keramiske bremser eller karbondetaljer, ei heller en racingpakke med tidtaker. Dette er detaljer det er vanlig å finne på andre Porsche-modeller. Importøren forteller om kunder som heller er varsomme med utstyr, noe som kan tyde på at de har strukket seg litt ekstra for å få råd til en Porsche.

At testbilen har lite utstyr betyr på ingen måte en ribbet bil. Porsche har i utgangspunktet et svært høyt kvalitetsnivå, og interiøret oppleves som klokkeren premium med nok av grunnutstyr. Testbilen har riktignok ikke head-up-display, som skal vise fart og annen informasjon på vinduet foran føreren, noe mange liker. På den annen side sitter skjermen foran føreren ganske høyt, og den er veldig lesbar. Og over hodet er det glasstak.

Selv om Cross Turismo-versjonen har noe mer bakkeklaring enn den andre Taycan-varianten, og veier 100 kilo mer, er de strøkne kjøreegenskapene bevart. Ingen elbiler ligger foran Taycan på dette området, og det er rett og slett veldig gøy å ratte bilen.

Superpresis

Rattet er forholdsvis tynt og ligger dermed veldig fint i hånden. Styringen er superpresis og gir bra med tilbakemeldinger. Understellet behandler den tunge bilen på over 2,2 tonn med letthet. Selv om man kjenner at det er mye tyngde underveis her, medfører det aldri noen problemer.

Selv med trinnløs girkasse og lydløs motor har Porsche klart å gi Taycan mer personlighet, og mindre følelse av automatikk, enn det man kan oppleve med mange andre elbiler. Dette har produsenten klart uten hjelp fra en boksermotor i hekken eller dunder og brak fra sportseksosen.

Rent estetisk kan nok meningene være delte. Den vanlige Taycan-modellen er stiligere, mens Cross Turismo er temmelig høy og ute av proporsjoner over hekken. Samtidig er et karosseri som dette ikke helt utradisjonelt. Bilen er i slekt med noe man en gang i tiden ga tilnavnet «Shooting Brake», der karosseribyggere ga GT-biler en stasjonsvognhekk med stor bakluke.

Tekniske data: Porsche Taycan 4 Cross Turismo

Pris: 848.000.- Pris testbil: 996.100.-

Motor: To elmotorer. 380 hk 500 Nm.

Batteri: 93,4 kWt

Maksimal ladefart: 270 kW

Forbruk: 2,24 kWt/mil

Rekkevidde: 456 kilometer

Toppfart: 220 km/t 0-100: 5,1 sekunder

Mål (LxBxH): 4974/1967/1409 mm Bagasjeplass: 430/1196 liter Vekt: 2245 kilo

Pluss og minus

+ Kjøreegenskaper Ladefart Kvalitetsfølelse Prisen – på sett og vis

– Delte meninger om utseendet

Bredt bruksområde

Cross Turismos utforming gir et bredere bruksområde. Vi prøvde ut bilen med fire stykker i voksen størrelse om bord, uten at det kom noen form for klaging fra baksetet. Karosseriformen gir i tillegg god og brukervennlig tilgang til bagasjerommet.

En annen viktig sak med Taycan er at kan lade med masse kilowatt. Den er en av få elbiler med et 800-volts batterisystem, og kan ta imot 270 kilowatt. Hvis du finner en lynlader med såpass kapasitet blir ikke kaffen kald før du kan dundre videre med fullt batteri.

Oppgitt rekkevidde er 45 mil, og forbruket som fabrikken opererer med er 2,2 kWt per mil. Det er så å si det samme som vi opplevde i testperioden. Det vil med andre ord si at rekkevidden Porsche snakker om, er høyst oppnåelig når det er tørt og varmt.

For norske bilkjøpere er Taycan Cross Turismo noe i nærheten av en drømmebil. Riktignok ligger prisen utenfor rekkevidde for mange av oss, men man skal samtidig huske på at en svært velutstyrt versjon av fjorårets bestselger Audi e-tron ikke er langt unna samme sum, og en Tesla Model S har omtrent samme startpris. Og de bilmerkene har ikke samme schwungen som en Porsche.

[email protected]
Bilde: tSZHBD5UCnQ
FAMILIEBIL: Karosseriet på en Taycan Cross Turismo gir ekstra takhøyde bak og bedre stableplass i bagasjerommet sammenlignet med en vanlig Taycan. Foto: Morten Abrahamsen / NTB
Bilde: p2vpptzPfu4
STOR OG FLAT: Taycan Cross Turismo er nær fem lang, men ganske lav. Ved vanlig kjøring er bakkeklaringen omtrent som hos en vanlig Taycan, men Cross Turismo kan også heves til SUV-nivå. Foto: Morten Abrahamsen / NTB
Bilde: zs5xjf74nFc
EFFEKT: Bilen har i utgangspunktet 380 hestekrefter, men en overboost-effekt gir 476 hester når det trengs. Foto: Morten Abrahamsen / NTB
Bilde: 8eJlVDsseig
ROM: Utformingen av bagasjerommet og bakluka gjør at det er plass til et moderat hundebur eller en barnevogn. Foto: Morten Abrahamsen / NTB
Bilde: j1xmBZEtd0o
FRUNK: Porsche har funnet plass til en frunk foran, et praktisk sted å ha ladekabler. Foto: Morten Abrahamsen / NTB
Bilde: zmLdN3ZPfe4
STILIG: Interiøret er elegant, med svært få knapper og mange digitale flater. Foto: Morten Abrahamsen / NTB
Bilde: 2ZrNWkwFWkI
VERSJONER: Alle de fire Cross Turismo-utgavene har firehjulstrekk. Testbilen er billigste variant, dyreste er Turbo S til 1,7 millioner, den har 625 hestekrefter. Foto: Morten Abrahamsen / NTB
Bilde: xbLVQIBTFyE
LADEFART: Bilen klarer inntil 270 kilowatt i ladefart, og nettokapasiteten i batteriet er 84 kwt. Foto: Morten Abrahamsen / NTB