Malin fra Trondheim er klar med sin første tegneserieroman

Nyheter: Serieskaper Malin Falch fra Trondheim utdannet seg i San Francisco og tegner i Disney-tradisjon. Nå er hun klar med sin første tegneserieroman – og her får norske sagn, eventyr og norrøn mytologi skinne.

Malin Falch har tegnet så lenge hun kan huske. Men hun tenkte aldri at det var noe hun kunne leve av. Det forandret seg imidlertid da hun ble kjent med et miljø på nettet som gjorde henne kjent med begrepet consept artist.

– Jeg møtte folk som tegnet slik jeg ville tegne, og jeg så at det er fullt mulig å ha tegning som jobb, sier Falch.

Neste steg for den unge kunstnerspiren ble å finne en skole der hun kunne rendyrke særpreg og lære teknikker. Den fant hun i San Francisco på det prestisjetunge Academy Of Art University, hvor hun lærte seg å tegne i Disney-stil.

Illustrasjon fra boken «Nordlys» som beskrives som en reise til det eventyrlige Norge. Foto/Ill.: Egmont / Malin Falch

– Jeg drømte jo om å jobbe for Disney eller DreamWorks, sier Falch – og legger til at første jobb ut ble hos spilldesignselskapet Zynga. Vendepunktet, og det som lokket henne hjem igjen, kom i form av redaktør Tonje Tornes i Egmont. Hun oppdaget Falchs tegninger på nettet og tok kontakt.

– Ideen om å utvikle en tegneserie kom til, og da vi fikk støtte fra Kulturrådet var det ikke noe særlig mer å lure på, dette var noe jeg virkelig ville, sier serieskaperen til NTB.

Glad i eventyr

Første bok ut i Nordlys-serien heter «Reisen til Jotundalen», og Falch fører oss her til et magisk sted, proppet med referanser til norske folkeeventyr og nordisk folklore.

– Det er helt klart et mål for meg å bringe videre egen fascinasjon for eventyr og fabelskikkelser til nye generasjoner. Jeg har jo skapt noe helt eget, men med inspirasjon fra eksempelvis Theodor Kittelsens troll og de mange eventyrene i Asbjørnsen og Moes samlinger. Selv var jeg veldig glad i «Gutten som kappåt med trollet» og «Kvitebjørn kong Valemon».

I nyere tid har en nordisk eventyrvind blåst igjennom populærkulturen. Regissør Mikkel Brænne Sandemose har latt selveste Askeladden ta sju mils-støvlene på, og sendt ham til filmlerretet. Også Disney har dyppet filmrullene i fabler fra nord, ikke minst hentet de inspirasjon fra HC Andersens eventyr om Snødronningen, norske stavkirker og fjell da de skapte storfilmen «Frost».

– Visuelt synes jeg «Frost» fungerer veldig bra. Og det «Frost» gjorde var å bevise den store interessen der ute for både nordisk kultur og natur. Ingen animasjonsfilm har vel tjent inn mer penger, sier Falch.

Illustrasjon fra boken «Nordlys» som beskrives som en reise til det eventyrlige Norge. Foto/Ill.: Egmont / Malin Falch

Startet med Peter Pan

Men der «Frost» ble litt av en røre av nordlige referanser, har Falch vært opptatt av å plassere sitt univers i noe som oppleves mer autentisk norsk. Fra Røros’ fine gater går turen blant annet innom stabbur og kjente fjell, til vikingskip og småtrollenes rike.

Vi møter også på en Peter Pan-aktig skikkelse.

– Det første frøet til serien ble sådd med en såkalt webcomic som jeg laget mens jeg gikk på universitetet i USA. Jeg valgte å omdesigne historien om Peter Pan og sette den inn i en norsk ramme, med norrøn mytologi og norsk kultur. Prosjektet slo veldig an, jeg så at dette var noe jeg kunne jobbe videre med.

Falch sier at det å klekke ut en hel serie, som både skal tegnes og fortelles, er en stor jobb. Planen er at bokserien skal telle 3–4 bøker, og at det skal komme ut ei bok i året.

Malin Falch debuterer med fantasy-tegneserien «Nordlys». Ifølge forlaget er dette en reise til et eventyrlig Norge. Foto: Handout / Egmont Kids

– Ideen var å lage noe jeg selv ville likt å finne i bokhylla da jeg var barn. Så det at barn forteller meg at de liker «Nordlys» er ekstra stas – selv om boken også kan leses av voksne.

– Det er ikke gitt at unger holder på konsentrasjonen over lang tid, så derfor er det et så stort kompliment for meg når jeg forstår at de virkelig har fordyper seg i dette universet, sier 25-åringen avslutningsvis.