Nylig ble Trondheim kåret til «Norges mathovedstad» av Dagens Næringsliv, som laget en guide til hvor du bør spise i landets mest spennende matdestinasjon – Trondheim.

Grunnlaget for restauranteventyret – det legges tidlig, ute på skolene:

– Det blir helt feil av oss å ikke sette krav til kvaliteten på maten de lager. Da gjør vi dem en bjørnetjeneste etter min mening, sier Espen Aunaas, kokk ved restauranten Aisuma.

Pop-up restaurant er et nytt konsept  i regi av restaurant- og matfagutdanningen i Trøndelag. Målet er å øke rekrutteringen til disse fagene på videregående skole.

– Vi ønsker å nå fram til elever i 10. trinn som er genuint interessert i faget. Da må vi tenke nytt og annerledes, sier Geir-Rune Larsen, avdelingsleder for restaurant- og matfag ved Strinda videregående skole til trondheim24.no.

– Dere har med dere kokker og personale fra sterke restauranter i Trondheim til skolen?

– Absolutt. De utgjør en sentral del av konseptet. Det er erfarne fagfolk med lang fartstid i bransjen, understreker han.

Kort oppsummert så kommer restaurantene til skolen og har en praktisk dag sammen med 15 elever. Sammen omdanner de skolens kjøkken og spiserom til en profesjonell restaurant.  Gjennom dagen forbereder og lager de en meny med en rekke spennende retter. Elevene inviterer deretter medelever og lærere til bespisning.

– Jeg har fulgt med gjennom hele dagen. Det er herlig å se entusiasmen som oppstår på kjøkkenet, fastslår Larsen.

Image with visual paralax effect

Trenger flere faglærte

Kirsten Ronæss, lærer i mat og helse ved Blussuvoll, setter stor pris på konseptet.

– Vi spurte elevene i 10.trinn om de var interessert i å delta på Pop-up restaurant. Responsen vi fikk var kjempegod. Dessverre var det bare plass til 15 denne gangen, sier hun til trondheim24.no.

– Det er ikke gjengs skolekjøkkenmat som står på menyen i dag?

Ronæss smiler.

– Det har du nok rett i. Det er utrolig kjekt å se elevene våre bli inspirert av kokkene fra Aisuma, To Rom og Kjøkken og Kalas & Canasta. Dette er rett og slett praktisk læring, mener hun.

Larsen er helt enig.

– NAVs bedriftsundersøkelse fra 2017 viser at det mangler over 850 faglærte kokker her i landet. Det er i det hele tatt betydelig mangel på faglært arbeidskraft i hele matvareindustrien, påpeker han.

Maren Klette og Martin Lund går i 10. trinn på Blussuvoll.

Spennende

På Blussuvoll er klokken snart 12. Gjestene har allerede begynt å innta spisesalen. Inne på det ene kjøkkenet har Maren Klette og Martin Lund vært i aksjon helt siden åtte om morgenen. De to legger siste hånd på den asiatiske biten av menyen som totalt består av fire deler.

– Det blir myke vårruller med reker og papaya sammen med en hoisin-dipp, smiler Maren.

På den andre siden av bordet anretter Martin tataki av laks med ponzusaus.

– Jeg skal garnitere fisken med avacado og granateple, forklarer han.

Begge to er interesserte i restaurant- og matfaget, men er fremdeles usikre på om de kommer til å velge det som utdanningsvei når de er ferdig på Blussuvoll.

– Men det har vært kjempespennende, sier Martin.

Marte nikker.

– Vi har lært veldig mye på bare en formiddag, legger hun til.

– Ikke de enkleste rettene å lage?

– Det er sant, men kokkene fra restaurantene har vært tålmodige og snille. Samtidig har de sagt klart fra når vi har gjort noe feil. Det er bra, fastslår de to.

Image with visual paralax effect

Geir-Rune Larsen, avdelingsleder for restaurant- og matfag ved Strinda videregående skole og Kirsten Ronæss, lærer i mat og helse ved Blussuvoll.

Krever egeninnsats

– Jeg synes alle elevene har levert skikkelig bra på kjøkkenet i dag. Jeg er stolt av innsatsen og arbeidet de har lagt ned, smiler Espen Aunaas, kokk ved restauranten Aisuma.

– Dere har ikke lagt lista lavt?

– Nei. Og det er helt bevisst. Litt av poenget med en slik Pop-up restaurant er at de skal få et reelt og virkelig bilde av hverdagen i en restaurant. Det krever både disiplin og egeninnsats, sier Aunaas til trondheim24.no.

Hva angår råvarer så er det begrenset hva et trangt skolebudsjett kan mønstre. Heldigvis er ASKO, Norges største matgrossist, med på laget.

– Vi har samarbeidet med restaurant- og matfagutdanningen i Trøndelag i flere år. Vi ser på det som en investering i framtiden. Vi vil gjerne være med på  å løfte fram disse utdanningene, sier Asgeir F. Johansen, markedssjef servering i ASKO Midt-Norge.

Faller i smak

Ute i spisesalen har rektor Lars Henrik Rygh ønsket de inviterte velkommen til bords. Elevene som har jobbet siden tidlig morgen, presenterer spent menyene sine. Det tar ikke lang tid før kommentarene kommer fra bordene. «Nam-nam», «Oi» og «Dette var skikkelig godt.»

Pop-up restauranten på Blussuvoll faller tydeligvis i smak.