Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum trakk fulle hus under åpningen av designutstillingen «Det lokales logikk» denne uka.

– Vi har fått med oss spennende, nye designere og kunstnere fra Polen og Norge, som alle jobber med design på sine egne måter. Flere av dem er lokale representanter fra byen, forteller Åshild Adsen, direktør ved Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum.

Utstillingen, som er et samarbeid mellom Norge og Polen, kaster et grundig blikk på nye designere og det lokale kunsthåndverket i begge land.

Etter åpningen i Krakow i desember i fjor, har utstillingen nå flyttet seg til Trondheim.

Annonser: Tid for julebord!

adslider-image
adslider-image
adslider-image
adslider-image
adslider-image
adslider-image
adslider-image
adslider-image
adslider-image
adslider-image

Fornying av det lokale

Det lokale inspirerer og definerer kreativ nyskaping og utstillingen «Det lokales logikk» er blitt et visningsrom for kunsthåndverk og design fra vår egen samtid.

 – Her kan du bli bedre kjent med lokale materialer, værforhold, mønster- og håndverkstradisjoner – og møbler i nyere versjoner. Og få et nærmere innblikk i hvordan designere både fortolker og fornyer tradisjonelle aspekter av det lokale, forteller kurator Solveig Lønmo.

En egen kunstløype for barn er også blitt utarbeidet til denne utstillingen.

Polske og norske designere og kunstnere er representert på utstillingen «Det lokales logikk» som åpnet denne uken på Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum.

Kråkesikkert fuglebrett

Her kan de minste gå på skattejakt i utstillingen og lete seg fram mellom de  til sammen 70 designproduktene som er med.

Noen av dem vil kanskje legge merke til «PIPP» som er fuglebrettet til produktdesigner Petter Wiig Aune fra Lade.

Flere av publikummerne på åpningskvelden fattet interesse for produktet som har fått mye oppmerksomhet mange steder, både her hjemme og i utlandet.

–Det er så lekkert – og enkelt i formen, det har noe ved seg, sier Gudmund Neubauer, tydelig fascinert av både utstillingen og fuglebrettet.

MiST-direktør Suzette Paasche og produktdesigner Petter Wiig Aune på åpningen av utstillingen «Det lokales logikk» denne uken.

–Designet er bra, og det har en funksjon, det liker jeg, sier Gudmund.

Han og kollega Ingrid Nergård fra arkitektkontoret Plan Arkitekter er tydelig facsinert.

Petter forteller om ideen bak produktet, og hvordan det ble til.

– Brettet har en vippefunksjon som gjør at kråka flyr vekk, men småfuglene kan sitte flere sammen og holder seg på brettet – det er ganske fascinerende å sitte og følge med på hvordan det skjer, sier Petter og forklarer.

MisT-direktør Suzette Paasche kommer også bort og tar en ekstra titt.

–Jeg har fulgt prosjektet fra starten og håper folk nå kjenner sin besøkelsestid. Design er i tiden, men akkurat denne utstillingen viser nye designere og deres måte å jobbe med tradisjon og lokal kultur på. Og den polske designtradisjonen er det verdt å få øynene opp for, sier hun.

Globalt fenomen

-Interessen for det lokale er et globalt fenomen, og bevisstheten rundt det kortreiste og det naturlige er felles for alle kunstnerne i denne utstillingen, forteller kurator Solveig Lønmo.

Stor interesse og diskusjon blant publikum på åpningen av «Det lokales logikk» på Nordenfjeldske kunstindustrimuseum. Trondheimskunstner Erlend Leirdal (i midten) – som selv er representert på utstillingen – studerer Budalsstolen til Ole Petter Wullum, en av de trønderske produktdesignerne som stiller ut.

Hun har samarbeidet i lang tid med den polske kuratoren Moniks Rydiger for å få til denne utstillingen.

–Det handler om å ta vare på den lokale identiteten, tradisjon og kultur, men i nye former, sier Solveig Lønmo.

Følg Trondheim24 på Facebook og Instagram!

–Den gamle eller den nye Budalstolen, hvilken er din favoritt?

Diskusjonen er i gang når Erlend Leirdal i samtale med produktdesigner Gunnhild Digre, stopper opp og tar et nærmere blikk på hvordan designer Ole Petter Wullum har nytolket den tradisjonelle Budalsstolen.

Nytolkningen har skapt glede, forargelse, og engasjement for lokale håndverkstradisjoner, og er bare en av mange flere kunstuttrykk og håndtverksprodukter som er med i den ferske designutstillingen øverst i Munkegata.

Utstillingen står til begynnelsen av juni.

Høytidelig åpning i Hannah Ryggen-salen da kuratorene Monika Rydiger og Solveig Lønmo fortalte om det sterke samarbeidet mellom Krakow og Trondheim som ligger bak utstilling «Det lokales logikk». Til høyre: Åshild Adsen, direktør ved Nordenfjeldske Kunstindustrimuseum.

Lagre

Lagre

Lagre

Lagre

Lagre

Lagre

Lagre

Lagre

Lagre

Lagre

Lagre

Lagre

Lagre

Lagre

Lagre

Lagre

Lagre

Lagre

Lagre

Lagre

Lagre