– En del av det Trondheim Markedsforening bidrar med er å legge til rette for møteplasser for networking og faglig påfyll, forteller Erlenn Stavnås Ingebrigtsen i styret til Trondheim Markedsforening.
Det største arrangementet er den årlige markedskonferansen, som i dag ble avholdt på Clairon Hotel & Congress på Brattøra og som i år hadde 200 deltakere.
En av hovedattraksjonen til den årlige konferansen er kåringen av årets Markedsfører i Trondheim, Robert Millar prisen, som deles ut til en lokal aktør som har utmerket seg med effektiv markedsføring.
Valget falt i år på studentene bak UKA-17 som til 100 års-markeringen i fjor hadde arbeidet strategisk med å nå ut enda bredere til hele befolkningen i Trondheim, ikke bare studentene.
De konkurrrerte til slutt mot Norgeshus og Fannrems-bedriften Orkel som alle presenterte seg under konferansen på Clarion idag.
Helt etter boka
I begrunnelsen for valget av årets vinner heter det blant annet at «juryen lot seg imponere over den nærmest kirurgiske måten de har gått til verks for å gjøre 2017 bedre enn 2016.»
– Markedsføringsteamet har vist at de har lagt gode planer for hvordan man skulle nå målene sine. Her har man gjort mange ting veldig riktig – og det har gitt resultater, het det i juryens begrunnelse.
UKA-17 begynte tidlig i prosessen å analysere og dokumentere og jobbe målrettet med kommunikasjon og satte seg et mål om å selge 85 % av billettene til de 200 små og store arrangementene som ble gjennomført under Norges støreste kulturfestival i fjor.
– Årets vinner utvidet produktet og målgruppen for å favne et større marked, satte seg realistiske, men gode mål, planla og gjennomførte markedsaktiviteter, vurderte og tilpasset disse til de ulike målgruppene – Helt «by the book»! heter det videre i jurynes begrunnelse.
Det er nå fjerde gang UKA vinner prisen, og dermed er de den mestvinnende aktøren til prisen Årets Markedsfører i Trondheim.
Over 40 bedrifter har blitt vurdert for sin markedsføringsinnsats i 2017. 10 av disse har vært inne og presentert case til juryen.

UKA 2017 ble i dag kåret til Årets markedsfører under den årlige konferansen til Trondheim markedsforening. Foto: Kjersti Lunden Nilsen
Jurymedlem Erna Therese Widerøe, markedssjef i Høie, kan fortelle at de i år har hatt rekordoppslutning rundt kåringen av Årets Markedsfører 2017.
– Medlemmene i foreningen har vært flinke til å tipse juryen i tillegg til at juryen har gjort egen research på hvilke bedrifter i regionen som burde vurderes, sier Widerøe.