– En del av det Trondheim Markedsforening bidrar med er å legge til rette for møteplasser for networking og faglig påfyll, forteller Erlenn Stavnås Ingebrigtsen i styret til Trondheim Markedsforening.

Det største arrangementet er den årlige markedskonferansen, som i dag ble avholdt på Clairon Hotel & Congress på Brattøra og som i år hadde 200 deltakere.

En av hovedattraksjonen til den årlige konferansen er kåringen av årets Markedsfører i Trondheim, Robert Millar prisen, som deles ut til en lokal aktør som har utmerket seg med effektiv markedsføring.

Valget falt i år på studentene bak UKA-17 som til 100 års-markeringen i fjor hadde arbeidet strategisk med å nå ut enda bredere til hele befolkningen i Trondheim, ikke bare studentene.

De konkurrrerte til slutt mot Norgeshus og Fannrems-bedriften Orkel som alle presenterte seg under konferansen på Clarion idag.

Helt etter boka

I begrunnelsen for valget av årets vinner heter det blant annet at «juryen lot seg imponere over den nærmest kirurgiske måten de har gått til verks for å gjøre 2017 bedre enn 2016.»

– Markedsføringsteamet har vist at de har lagt gode planer for hvordan man skulle nå målene sine. Her har man gjort mange ting veldig riktig – og det har gitt resultater, het det i juryens begrunnelse.

UKA-17 begynte tidlig i prosessen å analysere og dokumentere og jobbe målrettet med kommunikasjon og satte seg et mål om å selge 85 % av billettene til de 200 små og store arrangementene som ble gjennomført under Norges støreste kulturfestival i fjor.

Det var Line Bjerkset Larssen (nestleder i PR) og Haldis Sandøy Nærum (PR-sjef) som mottok prisen på vegen av UKA-17 under konferansen på Clarion Brattøra idag. Foto: Kjersti Lunden Nilsen

– Årets vinner utvidet produktet og målgruppen for å favne et større marked, satte seg realistiske, men gode mål, planla og gjennomførte markedsaktiviteter, vurderte og tilpasset disse til de ulike målgruppene – Helt «by the book»! heter det videre i jurynes begrunnelse.

Det er nå fjerde gang UKA vinner prisen, og dermed er de den mestvinnende aktøren til prisen Årets Markedsfører i Trondheim.

Over 40 bedrifter har blitt vurdert for sin markedsføringsinnsats i 2017. 10 av disse har vært inne og presentert case til juryen.

Image with visual paralax effect

UKA 2017 ble i dag kåret til Årets markedsfører under den årlige konferansen til Trondheim markedsforening. Foto: Kjersti Lunden Nilsen

Jurymedlem Erna Therese Widerøe, markedssjef i Høie, kan fortelle at de i år har hatt rekordoppslutning rundt kåringen av Årets Markedsfører 2017.

– Medlemmene i foreningen har vært flinke til å tipse juryen i tillegg til at juryen har gjort egen research på hvilke bedrifter i regionen som burde vurderes, sier Widerøe.