Helt siden starten i 1996 har kunstnerisk leder Sigmund Tvete Vik og daglig leder Vegar Snøfugl hatt en ambisjon om å utvide sjangerbegrepet, rive vegger og bygge ned fordommer.

– Konserten hos vår nye nabo Heidi´s Bier Bar på Solsiden er et eksempel på det, forteller de to festivalgründerne.

Messingensembler på høyt nivå er vanligvis en viktig del av oktoberfestene i Tyskland.

Denne høsten trenger man altså ikke dra lenger enn til Solsiden og Heidis Bier Bar for å oppleve dette.

Fra sal til stue

Festivalen byr på over 40 konserter de neste 6 dagene, og de særegne opplevelsene er noe som festivalledelsen legger stor vekt på.

-Kammermusikk, eller Chamber Music, startet i små rom hjemme hos folk, og nå vil vi ta det litt tilbake til nettopp det, forteller Snøfugl.

De etterhvert så populære «Hjemme hos»-konsertene er en del av ambisjonen om å utvide kammermusikkens rom, sier han.

Vegar Snøfugl er daglig leder av Trondheim Kammermusikfestival.

I år blir det flere enn noen gang, med totalt åtte konserter i private hjem og hos noen av festivalens støttespillere.

Først ut er Markus Lantto, som i disse dager flytter inn i de nye selvbyggerhusene på Svartlamon.

Han var en av 46 søkere som ønsket å få være vertskap på en av årets konserter, og som altså ble plukket ut til slutt.

– Han er en av sjølbyggerne på Svartlamon og vi ble veldig sjarmert av både stedet og byggeprosjektet og folkene som bor der, forteller Snøfugl.

Denne konserten arrangeres onsdag og har plass til kun et fåtall publikummere i den lille stua.

-Men den blir et bra eksempel på hva kammermusikk virkelig handler om, sier Snøfugl.

Fargespill

Festivalen var i 2012 initiativtager til å få det flerkulturelle prosjektet «Fargespill» til Trondheim, og også i år står dette unike prosjektet på programmet.

–Fargespill har vist at barn og unge fra ulike kulturer gjennom musikken og dansens universelle kraft har maktet å skape en sjenerøs holdning til hverandre, og har med sine forestillinger begeistret og rørt publikum, noe vi ser fram til å få oppleve i år igjen, forteller Snøfugl.

I år får Fargespill et solid «opprykk» når forestillingene flyttes fra Lille Sal til selve Olavshallen.

Nytt av året er at hele forestillingen får  Trondheim Symfoniorkester i ryggen, noe som gjør hele prosjektet mye større enn tidligere år.

Thea (10) og Sofie (11) er klassevenninner på 6.trinn på Bispehaugen skole. De deltar på «Fargespill» og skal både danse og synge.

To av jentene som deltar i årets Fargespill treffer vi utenfor Dokkhuset på Solsiden. De kommer rett fra skolen og er på vei til øving i Olavshallen.

Thea og Sofie går i 6.trinn på Bispehaugen, som har en mottaksklasse for fremmedspråklige elever.

De har ekstra lange dager for tida.

– Igår øvde vi til klokka ni på kvelden, og idag skal vi også være i Olavshallen til langt på kveld, men det er bare gøy da! Vi lærer å synge både på arabisk og makedonsk  og mange andre språk, forteller Sofie og Thea.

De gleder seg til å spille for mange hundre publikummere hele denne festivaluka, både på dagtid og på kvelden.

Første skoleforestilling er på onsdag, men den store premieren er i Olavshallen store sal på torsdag.

Behag eller provokasjon?

I år blir det også mulighet til å delta i debatt rundt musikkens rolle i samfunnet.

Wolfgang Plagge har laget en ny versjon av Prokofjevs berømte eventyr Peter og ulven, der han gir publikum innblikk i Prokofjevs skjulte samfunnskritikk, og knytter det opp til dagens samfunnsdebatt.

Etter konserten leder Anne Grosvold en diskusjon på Dokkhuset om musikkens plass i dagens samfunn.

Skal musikken provosere og vekke debatt, eller bare behage og underholde?

Festivalledelsen oppfordrer alle til å lytte – «Listen with care!» – og lytteopplevelsene står i kø gjennom hele uka.

Les hele festivalprogrammet her

Lagre

Lagre

Lagre

Lagre

Lagre

Lagre

Lagre

Lagre

Lagre

Lagre

Lagre

Lagre