Ida (23) er ny butikksjef på Valentinlyst og har en klar oppfordring til andre unge

Nyheter: På Valentinlyst Senteret åpnet det i forrige uke en ny butikk, med 23 år gamle Ida-Gülistan Günes i spissen.

Foto: Joakim Halvorsen

Ida har en bachelorgrad i ernæring fra Oslos nye høyskole og har også utdanning innen hudpleie fra videregående skole. Med tidligere erfaring som mellomleder har hun utviklet solide lederegenskaper som hun nå tar med seg til Sunkost på Valentinlyst-senteret. Selv om Ida ikke har jobbet i Sunkost før, er hun godt kjent med kjedens verdier og produkter.

– Jeg har alltid vært opptatt av helse og velvære, og jeg har stor tro på Sunkosts fokus på økologiske produkter, rene ingredienser og minimalt prosesserte varer. Dette er verdier jeg selv står for, og jeg gleder meg til å representere dem i butikken,» forteller Günes.

Drømmer og ambisjoner

Ida har store planer for butikken og håper at den vil bli en viktig del av lokalsamfunnet.

– Jeg håper at butikken kan bli et sted hvor både unge og gamle kan finne det de trenger av helsekostprodukter uten å måtte reise langt. Vi har et bredt utvalg av varer, fra hudpleie til vitaminer og sunne snacks, som jeg tror vil appellere til mange,» forteller hun.

Butikkutvikler i Sunkost, Karoline Fjellstad, påpeker også at helsekost nå vokser veldig blant de yngre fordi fler og fler er blitt opptatt av enm bærekraftig og helhetlig livsstil.

– Denne økningen er særlig hos de  yngre, sier han.

Ida forteller at hun ser frem til å lære mer om alle produktene og at hun særlig ser frem til å jobbe for å forstå kundenes behov og skape et solid kundegrunnlag. I tillegg brenner hun for å skape en positiv og inspirerende arbeidsplass for hennes ansatte.

Ser fremover

Med blikket rettet mot fremtiden, ser Ida for seg en butikk som vokser og utvikler seg sammen med kundene. «Om fem år håper jeg at vi har blitt en populær butikk med en lojal kundebase som setter pris på vår gode service og vårt varierte utvalg. Det ville vært fantastisk å bli den Sunkost-butikken i Trøndelag med størst omsetning,» sier hun med et smil.

En av Idas største utfordringer blir å gjøre butikken kjent og bygge sterke relasjoner med nye kunder.

– Vi vil jobbe hardt for å nå ut til både de eldre og de yngre kundene i området,» forklarer hun. Helsekost butikker har lenge vært sett på som noe mer alternativt, men takket være sosiale medier er det nå mer og mer normalt. Ida ønsker også å benytte sosiale medier til å nå ut til en større kundegruppe enn de som allerede kjenner til kjeden.

– Vi har massevis av spennende åpningskampanjer, inkludert gode priser på nøtter, omega-3, vitamin D, matcha og Helios-krydder. Jeg håper mange vil komme innom og benytte seg av tilbudene,» sier Ida.

Råd til andre på hennes alder

Å starte som butikksjef for en nyåpnet butikk når man er i starten av 20-årene er ikke vanlig for alle. Ida har noen klare råd til andre som drømmer om noe slikt:

–  Skaff deg bred erfaring, enten gjennom jobb eller utdanning. All erfaring er verdifull. Grunnen til at jeg fikk denne jobben er nok en kombinasjon av min utdanning innen ernæring og den varierte erfaringen jeg hadde fra min tidligere jobb med både ledelse, økonomi og prosjektstyring.

Butikkutvikler Karoline forteller at de valgte ida på grunn av hennes utdannelse og interesse for helsekost, og ledererfaring, men også en helhetlig livsstil som passer bransjen.

Ida påpeker viktigheten av å tørre å prøve nye ting, selv om det kan være litt skummelt.

– Vær nysgjerrig, bygg bred erfaring og tørr og by på deg selv.