Hvordan gjøre B2B-bedriften din mer synlig og tilgjengelig på nett

Nyheter: Dersom du driver en B2B-bedrift eller tilbyr B2B-tjenester, foregår nok mye av kommunikasjon med kunder via telefon eller e-post.

Denne artikkelen inneholder annonsert innhold.

Men i dagens moderne tidsalder finnes det mange flere måter å oppsøke og konvertere kunder på, spesielt takket være smarte nettbaserte løsninger. Ved å være mer aktiv og tilgjengelig på nett, vil du potensielt kunne dra nytte av flere organiske kundeforespørsler. Under finner du noen tips til hvordan du kan gjøre nettopp dette.

Vær aktiv på sosiale medier

Mange tenker nok at sosiale medier er mest forbeholdt privat bruk og B2C-bedrifter, men slik er det ikke. Sosiale medier kan også være et godt virkemiddel for å nå ut til B2B-kunder – gjerne ved å nå eiere av eller ansatte i B2B-bedrifter.

Det gjelder bare å vite hvilke plattformer man skal fokusere på og hvilken type innhold man skal dele. Dette vil variere avhengig av målgruppen man prøver å nå og hva man prøver å selge inn, men blant annet kan det å være aktiv på LinkedIn være en god idé.

Tilby en brukervennlig nettbutikk

En annen måte å være både synlig og tilgjengelig på nett er ved å ha en nettside. Å tilby en B2B-nettbutikk gjør det enklere for potensielle kunder å finne informasjonen de er på utkikk etter og komme i kontakt med dere. Samtidig kan en nettbasert butikk tilby mange fordeler for kunder, med for eksempel en egen kundeportal hvor B2B-kunder kan logge inn, finne fakturaene sine osv. Igjen vil det variere akkurat hva man burde tilby, men det viktigste er å ha en brukervennlig nettbutikk som kunder enkelt kan navigere og bruke.

En nettbutikk skal ikke bare være enkel å bruke, men også informativ. En av de viktigste komponentene på en hvilken som helst nettside er innholdet som finnes på siden. Selgende og forklarende tekster eller videoer vil gjøre det enklere for kunder å forstå hva dere tilbyr, men det vil også gi andre fordeler.

Skriv en blogg

Ved å publisere relevant tekstinnhold med relevante nøkkelord, vil nettsiden bli mer synlig i søkemotorer som Google. Dette vil etter hvert gjøre at potensielle kunder som søker etter nøkkelord relevant til din bedrift, vil lande på nettopp deres nettbutikk. Gode landingssider er viktig for å få dette til, men det kan også være en god idé å starte en blogg på nettbutikken.

En blogg gjør det mulig å jevnlig publisere nytt innhold som er relevant til din bedrift og nøkkelord dere prøver å nå. Finn tema som er relevant til deres kundemålgruppe og svar på spørsmål de kan ha. Det er viktig at blogginnleggene er informerende, i kombinasjon med informasjon av deres produkt.