Odd Reitan er en av mange stemmer i “Trondheimsreisen” som hadde premiere på kinoer over hele landet fredag. Nå håper han filmen kan inspirere flere til å bidra med byutvikling i byen.

Produsent Dag Hoel og regissør Magnus Skatvold fra Spætt Film i Trondheim har jobbet nesten tre år med filmen, som er basert på gamle arkivopptak.

Trønderpatriot

– Jeg håper jo selvfølgelig at også mange av de utflytta trønderne benytter sjansen til å se filmen, og kanskje de flytter tilbake også!

Odd Reitan er i godt humør når vi treffer han til en samtale med utgangspunkt i den nye dokumentarfilmen.

Sammen med en rekke kjente Trondheims-personer har filmskaperne fått tilgang til mange ufortalte historier.

En av stemmene tilhører Odd Reitan som mimrer tilbake til sine guttedager på Lade skole, i Midtbyen, om bassemesterskap og ikke minst alle de timene han tilbrakte på skøytebanen på Rosenborg.

– Det er jo ikke mulig å bli mer bypatriot enn det jeg allerede er da, så det gir jo en stolthet å se dette, forteller han  og bryter ut i latter.

Hva tenkte du da så filmen?

– Jeg ble litt rørt jeg da, av måten de har laget den på. Helheten setter deg i en spesiell stemning, særlig for oss patrioter, men vi ser jo ikke så mye gæli med byen heller da, sier han med et stort glis.

– Jeg tror jo at det gjør noe med oss å se slike gamle arkivopptak. Du kjenner på nostalgien og stoltheten og det er jo ekstra stas å se det i lys av alt det spennende som skjer her, forteller en engasjert Reitan.

– Kanskje fører filmen til at flere oppdager nye sider ved byen?

– Det er jo en film om gamle dager, men det kunne også vært koblet enda mer sammen med nåtida også, kanskje for å fortelle hvordan vi kan utvikle byen videre i riktig retning, legger han til.

Sentrumsutvikling

En av Reitans kjepphester har i mange år vært sentrumsutviklingen i Trondheim, der han gjennom ulike selskaper i Reitangruppen AS har engasjert seg sterkt. Særlig det å få flere til bruke Midtbyen er noe han brenner for.

– Det er altfor lite folk i byen i forhold til hvor mye folk som bor her, hevder han.

– Alle må vi gjøre vårt, for å bidra til at byen blir et enda bedre sted å bo i, sier Odd og benytter anledning til å trekke fram noe av de han selv har sørget for gjennom sitt eget eiendomsselskap, E. C. Dahls Eiendom.

Han har tro på at det vil skje mye mer i Midtbyen i tida framover, og velger å være optimistisk.

– Vi har lagt ned veldig mye penger her fordi vi har enormt stor tro på byen, og jeg tror det bare kan gå en vei, forteller han.

Image with visual paralax effect

Hva er du mest stolt av i byen?

– Jeg er utrolig stolt av alt som har med Trondheim å gjøre jeg, for jeg mener dette er en fantastisk by med et fantastisk folk – vi er en flott menneskerase i Trondheim!

Han trekker særlig fram Rosenborg, Liv Ullmann, Arve Tellefsen, forretningslivet, restaurantkjeden Egon, og ikke minst hans eget imperium gjennom Reitangruppen.

Mere guts i byen nå

I løpet av praten på Lade Gaard denne formiddagen har han mye på hjertet når det gjelder sine egne byutviklingsprosjekter.

Hjerteplan og IQ-bane, Trønderbru over til Fosen og flere folk i Midtbyen:

– Jeg er utrolig stolt av alt som har med Trondheim å gjøre jeg, for jeg mener dette er en fantastisk by med et fantastisk folk – vi er en flott menneskerase i Trondheim!

Gratis kollektivtrafikk

Selv er han overbevist om at gratis kollektiv trafikk er veien å gå. Men et bilfritt sentrum har han ikke mye tro på.

– Vi må legge til rette for at folk kan komme seg inn til byen, og ikke stenge dem ute! oppfordrer Odd Reitan.

– Hjerteplanen ble lansert i 2006, men står fortsatt stødig som en ide, en visjon, og med en klar plan. Har du tro på at den vil bli gjennomført?

Svaret kommer kontant. Han har blitt vant til at prosesser som skal gjennom kommunen tar lang tid, men gir ikke opp av den grunn.

– Ja det tror jeg så absolutt. Jeg har satt av penger til promenaden og venter bare at politikerne skal få ut fingeren, men akkurat det kan jeg ikke legge meg så mye borti. Men jeg gir ikke opp dette prosjektet så lett!

Odd Reitan pratet engasjert om byutviklingen i Trondheim da han møtte pressen på Lade Gaard på premieredagen til den nye dokumentarfilmn “Trondheimsreisen” (foto: Kjersti Lunden Nilsen).

Reitan inviterer oss til å se filmen om gondolbanen de lanserte for et par år siden.

– Folk har jo gitt uttrykk for at vi er helt toillat vet du, at dette er altfor urealistisk, men det er jo ikke det! Dette er helt klart en av de tøffeste tingene vi kunne fått til i universitetsbyen Trondheim, sier  han engasjert.

Han ønsker at trønderne må våge å bli mer gærne og tørre å satse enda mer på drømmene sine. Noe han også opplever at folk gjør i større grad enn tidligere. Som for eksempel en taubane over byens nye campusområde for å frakte folk fra Gløshaugen og ned til Kalvskinnet.

– Investeringene må man ta, når den er betalt så kan driften betales av reklame. Så jeg mener den kan være gratis jeg!

Reitan trekker på smilebåndet og prater engasjert om sine mange visjoner.

– Her kan hele byens næringslivet ha reklame på vognene og du kan jo også utvikle den til å gå flere plasser.

Norgespremiere

Filmskaper Magnus Skatvold er glad for at filmen allerede har fått en varm mottakelse, og håper den kommer til å trekke mange folk over hele landet.

– Det er jo et prosjekt som har forandret seg mye underveis, og den endelige versjonen er resultatet av en lang prosess der mange har fått være med å utvikle filmen, forteller Skatvold.

Det som startet med gamle arkivopptak og gode historier fra folk som husker viktige biter av vår historie har også blitt en film som han selv har hatt et stort personlig utbytte av.

Filmskaper Magnus Skatvold og distribusjonsansvarlig i Storytelling Media, Elisabeth Rønning, i samtale med Odd Reitan i forbindelse med premieren på “Trondheimsreisen.” Foto: Kjersti Lunden Nilsen

– Jeg har jo selv fått et helt annet forhold til min egen by, og til byen som mine foreldre og besteforeldre har fortalt så mye om. Dessuten har det gitt meg mye å snakke med alle de fine folkene, forteller en stolt filmskaper.

Filmens distribusjonsansvarlig – Elisabeth Rønning i Storytelling Media – håper på like fulle hus som den opplevde under Kosmorama i forrige uke.

– Vi har hatt mange visninger både i Oslo og mange andre steder, og opplever veldig bra respons på filmen, forteller hun.