Tekst: Ola Flatøy Lysberg/trondheim.2030
En stor forskjell fra bussene som går i dag og de nye elbussene er at de er nærmest lydløse, den eneste støyen er lyden fra hjulene.
Hurtiglades på enden av linja
De 36 elektriske bussene kjører på fire faste linjer. På enden av hver linje står det en ladestasjon, også kalt en pantograf.
– Bussene lader kun når de er ferdig med ruten sin og alle passasjerer er vel framme. Vi har reguleringstid på slutten av hver rute slik at eventuelle forsinkelser ikke bæres over på neste rute, denne tiden er også dedikert til lading, forteller Helene Heggheim, seksjonsleder for rutetilbud i by hos AtB
Elbussene klarer fem timers kjøring på én lading, som tilsvarer omtrent fem ganger fram og tilbake på en linje. Det er for å sikre at det ikke blir forsinkelser om det skjer skader på ladestasjonene. Om det skulle skje noe stiller AtB strenge krav til å få det fikset med så snart som mulig.
– Batteriene fullades på seks minutter, men de trenger ikke så lenge til å fullades hver gang ettersom de har en kapasitet på fem timers kjøring. I realiteten trenger de kanskje fylle opp 20-30% per lading, sier Heggheim.
Elbussene kjører faste linjer
Det var flere faktorer som spilte inn når planene ble lagt for hvilke linjer som skulle være elektriske. Det er totalt åtte pantografer som skal fore elbussene med strøm. De fleste linjene har to, en på hvert endestopp.
– Pantografene er ganske store så vi måtte sørge for at de ikke sto i veien når vi tenkte ut hvor de skulle være. I tillegg krever det ganske mye strøm når bussene skal lades så raskt, det er slike hensyn vi har tatt når vi la opp linjene for elbuss, sier Heggheim
De fire linjene som blir helt elektriske er 12, 20, 25 og 40. Hvor disse kjører kan du se i AtB sitt nye linjekart som gjelder fra 3. august.
Elbusser inntar landet
AtB var blant de aller første i landet med stor satsing på elbuss. I etterkant har flere steder meldt seg på, og de kontakter AtB for tips.
– Vi får mange spørsmål om hvordan vi har gjort det og hva vi vil anbefale. Vi har vært sparringspartner for mange andre fylker og byer som vil bygge opp et elbuss tilbud, sier Heggheim.
Teknologien har kommet langt og elbusser er allerede veletablert i andre land, som Sverige.
– Vi har en tiårskontrakt på de nye bussene, det ville vært lenge til vi igjen fikk muligheten til å prøve elbuss. Så det hadde vært synd om vi ikke gjorde det denne gangen, forteller Heggheim.