Portrettfoto: May-Irene Aasen

– Med boka INK! gjenoppliver Guttorm Nordø det smått legendariske forlaget Idiot Press, som sto bak en masse merkverdige, små utgivelser i Trondheim i 1980-årene; musikk, fanziner, street art-plakater, postkortserier. INK! er, som tittelen antyder, en samling av tusjmalerier og tusjtegninger, alt fra miniatyrer til relativt store formater, laget i årene 1988 til 2019, et solid og representativt utvalg fra mer enn tredve års traktering av pensler, pennesplitter og Black Indian Ink. Boken byr også på tekster av forfatteren Erland Kiøsterud, kunsthistorikerne Øivind Storm Bjerke og Roberto Ohrt, og kunstkritiker Tommy Olsson, opplyser Ragnar Bjerve Wold – mannen bak Wold Visningsrom i Strandveien 96A.

Boka oppsummerer over tredve års arbeid med tusjtegninger og tusj-malerier og gir et innblikk i Nordøs særegne verden av dyremennesker og menneskedyr som utfolder seg i lekent alvor. Signerte bøker kan kjøpes.
Utstillingen er en salgsutstilling, så her har man en unik mulighet til å sikre seg et verk fra Nordøs arkiv.

Lokalene Strandveien er forøvrig historisk åsted for noen av Ragnar Wold og Guttorm Nordøs eskapader i yngre år: Det var her bandene til Guttorm Nordø (Syk Kjærlighet) og Ragnar Wold (Det Elektriske Kjøkken) delte øvingslokaler. Bygget er den gamle fyringsbunkeren som Nazi-Tyskland etterlot seg på Nyhavna, i dag fredet og registrert som et krigsminnesmerke.

Sagt om Guttorm Nordøs tusjbilder:

Erland Kiøsterud: “I møte med Guttorm Nordøs bilder vet man ikke om man skal le eller gråte, de tar oss på senga i en gjenkjennelse av det vi ikke en gang visste var der. Med sin suverene strek konfronterer han oss med galskapene våre. En sann befrielse.”

Jon-Arild Johansen: ”Det der er helleristninger, og de er kloret inn i fjellet av en desperat men likevel ganske glad fyr. Vet ikke om du er verken desperat eller glad, men sånn satt det i meg.”

Harald Nissen: ”Hvordan er det mulig å ha en umiddelbar tusjstrek etter tredve års praksis? Guttorm Nordø går tett på og forbløffer fortsatt med sine tusjtegninger tilsynelatende uten kalkulert avstand.”

Jame One: ”Morsom naivistisk ekstremistisk strek med dype røtter og tilknytning i den mørkeste del av undergrunnen.”

Michael Krohn: ”Guttorms bilder ser ut som de kommer fra urtiden, men passer av en eller annen grunn perfekt i moderne omgivelser.”

Constanse Gjelsnes: ”Guttorms tusjmonstre er en del av hans DNA. Han henter dem direkte fra reptilhjernen. Han er en av de utvalgte få som fremdeles bærer med seg minnene fra en fjern fortid.”

Waldemar Hepstein: ”Altfor ofte bruker gamle hippiekjerringer den lettvinte klisjeen om at Guttorm Nordøs tusjtegninger er som Joan Miró på syre. Dette er en grov overforenkling. For det første inneholder Nordø langt flere B-proteiner, og for det andre danser figurene hans mer en slags omadressert polka der Mirós figurer danser parasittisk hollandaise.”

Christopher Nielsen: ” Det gleder meg at Guttorm Nordø ser ut til å være tilbake i beksvart tusj på helhvitt papirmodus, det er et modus som ER Nordø, et modus som omskaper Nordø til Boyworm Northernisland, den kosmiske mester av de sveipende dynamiske penselstrøk!”

Image with visual paralax effect

Bildet er fra en tidligere utstilling i Wold visningsrom i Strandveien 96 A. 

CV-resymé Guttorm Nordø:

Guttorm Nordø har etter endt utdannelse på Kunstakademiet i Trondheim i 1987 hatt en lang rekke separatutstillinger, hvorav noen av de viktigste fant sted på Trondheim Kunstmuseum (1989); Henie Onstad Kunstsenter (1996); Lademoen Kunstnerverksteder (1997); Galleri NordNorge (2003); Leidangsgalleriet, Stiklestad (2012); Galleri Brandstrup (2002); Preus Museum (2004); Soli Brug (2008 og 2018); Deichmanske Bibliotek (2016), og årlig i Galleri MAP, Oslo (2009 – 2019).

Nordø har ellers deltatt i en lang rekke gruppe- og kollektivutstillinger innenlands og utenlands opp gjennom årene, og var representant for Norge i Stockholm Art Fair’s spesialutstilling ”Nordiskt 90-tal” i 1997.

Han var også redaktør og utgiver av det internasjonale kunst- og Mail Art-tidsskriftet El Djarida på 1980- og 1990-tallet. ”Etterlatenskapene” fra sistnevnte virksomhet kan nå bli sett i en åpen samling på Nasjonalbiblioteket (Oslo), som heter Guttorm Nordøs arkiv av Mail Art 1983 – 2000, en gedigen samling bestående av rundt 8000 katalogiserte kunstverk, fanziner, musikk og objekter.

(Kilde: Pressemelding fra Wold visningsrom)

Når: Lørdag 15. juni kl. 14 – 17