Gulating svinger sverdet og erklærer nå priskrig på kvalitetsøl over hele riket. Ledelsen i den landsdekkende franchisen har satt seg som mål å slå både Kiwi og Rema ned i støvlene. Det skal de gjøre med å selge spesialøl til under 30 kroner:

– Nå har vi tatt inn flere øltyper som vi skal kjøre priskrig på. Skikkelig gode produkter. Mange av dem er godt kjent for øl-publikum, mens andre er våre egne merker som vi har fått laget på norske bryggerier, sier Tommy Holen Helland, til trondheim24 da vi avlegger i besøk i kjelleren på Byhaven.

Der kan ølgründeren skilte med over 400 ølsorter, flere av dem laget av lokale, trønderske helter.

Det er fulle hus for tiden, og vi anbefaler sterkt å booke bord på forhånd! Dessverre må vi ofte avvise hyggelige gjester i døren. Ring oss mer enn gjerne, eller send en mail til booking@trollrestaurant.no 😃

Posted by Troll on Måndag 19. juli 2021

Drømmer om øl til 20 kroner

Noe av bakgrunnen for at Gulating er i stand til å utfordre prisbildet er at de selv eier både leverandør, grossist og detaljleddet. Dermed står de friere enn f.eks. mange av de store matvarekjedene.

Gulating er tydelig på at de mener dagligvarekjedene tjener alt for mye penger på øl:

– Vi er klare for å sloss for å holde prisene nede. Når får du for eksempel en halvliter hveteøl til under 30 kroner, det får du ikke andre plasser. Veldig godt øl fra Tyskland. I tillegg har vi flere gode, norske ølsorter. Og vi har fått en veldig god pris fra Brewdog, sier Holen Helland.

– Kampanjen varer i tre måneder, og er bare det første av mange slag i en kamp Gulating kommer til å fronte. Drømmen vår er å kunne gjøre dette flere ganger i året, og presse prisen ned på en 0,33 håndverksøl til en 20-kroner. Det er jo drømmen. Vi vet at det er mye som må til da, men det er det vi jobber for, sier han.

– Billigere øl til folket

Rolf Ivar Skår, administrerende direktør i Gulating Gruppen AS, understreker at Gulating er i en unik utfordrerposisjon.

– Vi kan snu oss raskt og få til et godt samarbeid mellom bryggerier og butikker, der alle gir av sin egen margin. Da blir resultatet billigere øl til folket, sier Skår, som forteller at dette er en kamp mot «veldig sterke markedskrefter».

Driftsdirektør i Gulating Gruppen AS, Tom Anders Solberg sier at Gulating ønsker å bidra til at veksten i bryggeribransjen fortsetter:

– Noen må ta ansvar for at veksten i bryggeribransjen kan fortsette. Verken staten eller de store kjedene gjør dette, men vi ønsker nå å vise vei ved å gjøre godt øl billigere og få folk inn i butikkene våre for å se og smake det store mangfoldet som finnes.

– Vi er vikinger, og som vikinger flest liker vi å slåss! Vi skal sørge for at alt øl blir billigere i Norge, og dette slaget står nå, fastslår Rolf Ivar Skår.

Priseksempler:

Dragur Bjorr Pils:                               23,90

Dragur Hveiti:                                     29.90

Klokk&Co Pils:                                    28,90

Scandza Sør                                        29,90

Ego Skål                                               29.90

Ayinger Leichte Brauweisse:           28.90

Pabst Blue Ribbon:                            28.90

Brew Dog Indie Pale Ale                   33.90