Gir metrobussen terningkast fem på vinterføre

Nyheter: Trondheim er det første stedet i verden der metrobussen har fått kjørt seg på skikkelig vinterføre.

Det har ikke manglet dommedagsprofetier fra skeptikerne, og på sosiale medier har metrobussen blitt dømt nedenom og hjem – spesielt med tanke på bussens egenskaper på glatt vinterføre. Skepsisen ble heller ikke mindre da en metrobuss ble stående bom fast i over 10 minutter i Arnt Smistads vei.

Nå foreligger imidlertid evalueringen etter flere dager med speilhålke, sterk vind og store mengder snø:

– Vår konklusjon er at metrobussene har klart seg enda bedre enn vi forventet på forhånd. Med så krevende forhold med snøvær flere dager på rad, hadde vi regnet med noen vanskeligheter, men det inntraff ikke en eneste episode. Både leddbusser og andre busstyper hadde noen problemer, men ikke metrobussen, sier områdesjef Kenneth Eidem Bratt i Vy, til Adresseavisen (BAK BETALINGSMUR).

Produsenten van Hool har lagt stor vekt på å bygge en metrobussmodell tilpasset et tøft vinterklima:

– Systemet tilsvarer firehjulsdrift på andre kjørtøyer, og gjør at metrobussen har meget god framkommelighet, også på steder av traseene hvor snøen la seg i perioder, påpeker Bratt overfor avisen.

Brann trekker ned

Han gir metrobussene terningskast 5:

– At det ikke blir terningkast seks, skyldes at vi på grunn av brannen i metrobussen i november, har skrudd av alle gulvvarme ved dørene. Hadde den vært i drift, hadde alt fungert optimalt, sier Bratt til Adresseavisen (BAK BETALINGSMUR).

Også Tide, som drifter linje nr 3, er strålende fornøyd med den utskjelte bussens vinteregenskaper:

– Våre sjåfører er meget godt fornøyd med bussens vinteregenskaper, opplyser han til avisen.