Ifølge Tolldirektoratet defineres en bil som veteranbil fra og med 1. januar det året kjøretøyet blir 30 år. Fødselsdatoen er året da bilen ble registrert første gang i Norge – eller produksjonsdatoen dersom det dreier seg om en veteranbil importert fra utlandet.
Under ser vi på de mest interessante bilmodellene som ble lansert i 1993 og 1994. Dette er de nyeste man kan ta inn som veteranbiler.
annonse
BMW 7-serie (E38)
– Tredje generasjon BMW 7-serie er et skikkelig 90-tallsikon og beskrives av mange som en av de aller peneste BMW-ene gjennom tidene, sier Håkon Sæbø.
Sæbø er bilentusiast og journalist i Finansavisen, og står blant annet bak bilpodkasten «Mil etter mil – en podkast om bil».
Han trekker fram bilens lange linjer og brede grill, som gjør modellen lett gjenkjennelig.
– Men det var kun detaljer som avslørte hvilken motor som befant seg under panseret.
Minst slagvolum hadde den sekssylindrede dieselmodellen 725tds, og minste bensinmotor var 728i. I tillegg ble modellen ved lansering i 1994 levert med de to V8-modellene 730i og 740i. Toppmodellen 750i hadde en 5,4 liters V12-er.
– Har du lyst på en 7-serie nå, trår du ikke direkte feil om du velger en 728i med en 193 hestekrefters rekkesekser. Men for en fullkommen opplevelse av 90-tallsluksus er det verdt å kikke på den største V8-motoren eller 750i med V12. Sistnevnte har solide 326 hestekrefter, og null til hundre gikk unna på 6,6 sekunder da bilen var ny.
På den tyske nettsiden Mobile ligger i det i skrivende stund flere titalls ute til salg. De pene koster mellom 12.000 og 14.000 euro.
– Som alltid må man se opp for rust på gamle BMW-er, men heldigvis er motor og drivverk for det meste solid på E38. Dokumentert servicehefte der det ikke er slurvet med oljeskift, er helt vesentlig, spesielt på V12-modellene.
Ferrari F355
– Navnet kommer av at bilen hadde en 3,5-liters V8 og fem ventiler per sylinder – som var en innovasjon da bilen dukket opp, sier Sæbø.
F355 har 380 hestekrefter, betydelig mer enn forgjengeren 348.
– Selv om null til hundre på 4,7 sekunder ikke fremstår hårreisende i dag, var det imponerende på midten av 90-tallet.
Ifølge Sæbø er det mange som hevder at etterkommeren 360 hadde bedre harmoni, spesielt mellom styringen og clutchens vekting, noe som stiller F355 i et litt mindre flatterende lys. Han synes det er en litt urettferdig sammenligning.
– Mange er enige om at F355 ikke bare ser fantastisk ut, men også er en av tidenes mest vellydende Ferrarier. Med et ettermontert eksosanlegg, for eksempel fra velrenommert Capristo, synger V8-motoren på en måte svært få biler kan. Ferrari F355 representerer en tid vi dessverre aldri ser igjen, der karakterfulle turtallsmotorer skapte legendariske kjøreopplevelser.
Sæbø mener alle med stor bilinteresse bør eie minst én Ferrari i løpet av livet, og at F355 et godt sted å begynne.
– Forvent ikke at det er rimelige biler å eie. Imidlertid er ikke F355 voldsomt avansert, og det er et stort nettverk av flinke folk med god kunnskap om disse bilene.
De tre som ligger på Mobile, koster fra 125.000 til 175.000 euro. De som allerede er i Norge, er noe nyere og faktisk billigere.
Porsche 911 (993)
993-versjonen av Porsche 911 ble lansert i januar 1994 og er fjerde generasjon 911. Og den har noe som gjør den litt ekstra ettertraktet.
– 993-utgaven av Porsche 911 er den siste luftkjølte, sier Sæbø.
Flere av de eldre 911-årgangene har blitt svært dyre de senere årene, det gjelder også 993. Sæbø mener det er svært liten grunn til å tro at prisene noen gang vil gå ned igjen.
– Ikke lytt til eksentriske Porsche-nerder som hevder at en 993 ikke kan ha soltak eller at Targa-modellen bør unngås på grunn av kjøreegenskaper. En «helt vanlig» 911 Carrera eller Carrera 4 med 3,6-liter vil gi masse kjøreglede uten at det koster en stor formue å kjøpe eller eie den.
Han mener også at det ikke er så farlig at bilen har høy kilometerstand, så lenge historikken til bilen er god. Dette bør man få kontrollert før anskaffelse.
– Nesten uansett hvor teknisk bevandret du er, bør en 993 sjekkes grundig av et Porsche-verksted eller selvstendig verksted med inngående kjennskap til bilenes konstruksjon. Det kan spare deg for mye frustrasjon når eierskapet er i gang.
På Mobile.de er det i skrivende stund 35 stykker fra 1994 til salgs. Dette er Carrera-varianten med 272 hestekrefter, Turbo kom året etter. Prisene ligger mellom 60.000 og 80.000 euro. 993-modellen ble laget fram til 1998 i 68.000 eksemplarer. Listeprisen på bilen i Norge i 1994 var mellom 1,3 og 1,6 millioner kroner.
Audi RS 2 Avant
Det finnes også andre biler fra 1994 som kan bli klassikere.
RS 2 Avant ble laget fra mars 1994 til juli 1995. Bilen var et samarbeid mellom Audi og Porsche, basert på Audi 80 Avant. Motoren er på 315 hestekrefter, og bilen ble i hovedsak satt sammen på Porsches fabrikk i Zuffenhausen.
Det er også den første bilen i Audis RS-serie. Det skal ha blitt bygget 2891 RS 2 Avant.
På Mobile er det rundt ti tilgjengelig, priset rundt 80.000 euro.
Maserati Quattroporte IV
Denne fjerde generasjonen Quattroporte ble vist fram på bilutstillingen i Torino på vårparten og kom i salg mot slutten av 1994.
Modellen ble bygget på en forlenget versjon av plattformen til Biturbo. I starten hadde bilen en V6-motor på 284 hestekrefter.
Det er ingen 1994-modeller til salg på Mobile i skrivende stund, men flere litt nyere årganger, ettersom bilen ble produsert til 2001. Bilene som ligger til salgs, er priset mellom 20.000 og 40.000 euro.
Jaguar XJ (X300)
Denne utgaven av XJ-modellen ble lansert sent på året i 1994. Den ble laget i nær 100.000 eksemplarer fram til midten av 1997. Dette var den første Jaguar-modellen som var et direkte resultat av at Ford hadde tatt over eierskapet i 1990.
Bilen var tilgjengelig med seks eller tolv sylindre, og i en rekke forskjellige utstyrsvarianter.
FAKTA: Definisjon av veteranbil
Veteranbil er en betegnelse på biler som er 30 år eller eldre. Veteranbil-statusen gjelder fra 1. januar det året bilen blir 30 år.
Det ble innført en regel i 2019 som gjorde at også 20 år gamle biler ble regnet som veteranbil ved import fra utlandet. Denne «veteranbil»-regelen gjelder kun ved import av biler som er mellom 20 og 30 år. Når bilen er registrert på norske skilter, er bilen per definisjon ikke en veteranbil før året den blir 30 år.
Veteranbiler som er mellom 20 og 30 år, slipper engangsavgift ved import til Norge, men har ellers ingen veteranbilfordeler.
Veteranbiler som er 30 år eller eldre, slipper engangsavgift ved import til Norge, får gunstigere forsikringer og redusert årsavgift.
Kilde: SNL
01