Hovedbilde: F.v: Fariba Rahimi, Lars Storsve, markedssjef i Ruta entreprenør og Thomas Estensen salgssjef i Trøndervask AS.

Som gründer og forretningskvinne har Fariba Rahimi vært ute en vinternatt før: For 22 år siden kom hun til Norge som politisk flyktning fra Iran. Da kjente hun ingen, ikke kunne hun språket og ungjenta visste lite om hvordan det norske samfunnet fungerte.

Siden den gang har hun bygd opp sin egen bedrift – Trøndervask AS – til en veldrevet arbeidsplass med millionomsetning og 30 ansatte.  I oppstartsfasen var det så knallhard jobbing at hun sov i bilen mellom jobbene – det var liksom bortkastet å dra hjem og legge seg for natta da neste oppdrag startet grytidlig på morgenen.

Så kom koronakrisen og den rammet Fariba og gründerbedriften brutalt. Da det så som mørkest ut fryktet hun at alt hun hadde bygd opp skulle gå tapt, og det var med vondt hjerte hun måtte permittere store deler av staben:

– For meg som har vært i næringslivet i mange år, så har jeg aldri opplevd noe lignende som leder. Vi mistet over en million i omsetning bare i april og jeg var tvunget til å permittere mange av mine dyktige ansatte. Jeg gikk helt i kjelleren av tanken på at mange av mine ansatte bor i Norge nettopp på grunn av jobben de har hos oss. Så jeg ble sykmeldt i flere uker og trengte hjelp. Det var en veldig vanskelig periode for oss, forteller Fariba, som er kritisk til omfanget av nedstengningen av Norge som ble foretatt i mars og april:

– Nedstengningen ble for omfattende. Økonomien er viktigere, det er den som er hjertet til et land . Det er de små bedriftene som skaper arbeid og inntekter til folk. Men det er jo forskjellige meninger om det, medgir hun.

Statens støtteordninger er hun ikke videre imponert over:

– Vi fikk sju tusen kroner i støtte fra staten og måtte betale regnskapsføreren tre tusen for å utarbeide søknaden, sier hun lakonisk.

Fariba Rahimi, daglig leder og Thomas Estensen salgssjef i Trøndervask AS.

Vendepunktet

Men så snudde lykken for den iranske gründeren, og jubelen stod i taket på hovedkontoret i Fossegrenda da det ble bekreftet at Trøndervask med Fariba i spissen hadde landet et stort oppdrag – en rammeavtale med den trønderske suksessbedriften Ruta Entreprenør som har hovedkontor på Flatåsen. Ruta har har 90 ansatte og omsetter for en milliard i året.

– Det var en utrolig god følelse ja, smiler Fariba.

Oppdraget består i å sørge for renhold på byggeplassene og i arbeidsbrakkene. Dermed var situasjonen fullstendig snudd på hodet, og Fariba fikk igjen troen på fremtiden: For Trøndervask innebærer rammeavtalen sterk omsetningsvekst, og mange nye ansatte. Oppdraget har ført til det interne prosjektet som går under navnet “flere i arbeid”:

Skal ansette 20 personer

– Så nå trenger jeg flere flinke medarbeidere. Jeg skal ansette folk til 20 nye heltidsstillinger – et bra bidrag til samfunnet slik det ser ut nå. Så jeg inviterer alle til å sende en søknad, uansett nasjonalitet. Det er heller ikke et krav at du snakker perfekt norsk. Det viktigste er at du jobber godt og er til å stole på. Hos oss får du en trygg, seriøs og stabil arbeidsplass og vi innfrir selvfølgelig også kravene til minstelønn i bransjen, sier Fariba som legger til at av 160 renholdsbedrifter i Trondheim er det kun tre som er ISO-sertifisert og at Trøndervask er én av dem.

– En ISO-sertifisering er dyrt og ressurskrevende å gjennomføre for en bedrift som vår,  men har stor betydning for kundene og de som jobber hos oss. Det betyr at vi følger høye internasjonale standarder i forhold til rutiner for opplæring, kvalitet og sikkerhet.

– Det er en rask vekst dere skal gjennom nå. Det kom brått på?

– Nei ikke brått på. Vi er klare og godt rustet for denne veksten. Jeg har vært klar for dette i ti år, ler Fariba.

Lars Storsve, markedssjef i Ruta entreprenør sier dette om hvorfor de valgte å inngå rammeavtale med Trøndervask:

– Det handler faktisk om flere ting. Det ene er konkurransedyktighet på pris, noe som er en selvfølge for å bli valgt. Men like viktig er oppfølging, oppmøte og evne til å snu seg og ta raske beslutninger når vi som hovedentreprenør opplever situasjoner som er utfordrende. På tidligere prosjekter har vi opplevd at Trøndervask innfrir på dette.

Lars Storsve, markedssjef i Ruta Entreprenør.

Rekordlavt sykefravær

Fariba har også utvidet organisasjonen med en salgssjef  som har ansvaret for å få inn nye kunder:

– Mitt beste salgsargument ute i felten i kontakt med kunden er kvaliteten på tjenestene vi leverer. Vi har praktisk talt  ikke misfornøyde kunder, og sykefraværet er på 0,2 prosent. Kvaliteten på tjenestene vi leverer og det lave sykefraværet kommer av all den tiden som brukes på opplæring og oppfølging av de ansatte. Fariba er en leder, som virkelig bryr seg om de ansatte, påpeker salgssjef Thomas Estensen.

Smittevask

Smittevask av arbeidsplasser har også blitt en stor og samfunnsmessig viktig oppgave for Trøndervask i en tid der covid19-viruset har hatt en oppblomstring den siste måneden:

– Vi har et eget et team som primært jobber med profesjonell smittevask for både arbeidsplasser og private hjem (Sponset Link). Trøndervask tilbyr desinfisering av kontaktpunkter og alle overflater, slik at det skal være hundre prosent smittefritt etter vi har vært der, forteller Fariba Rahimi.