Ryddet på lageret, fant verdier for flere hundre tusen

Nyheter: Bedrifter gidder ikke å bruke tid og ressurser på selge brukt utstyr, når det handles nytt.

– Mange setter bort utstyr som lett kan selges i inn- og utland, sier Karstein Berg, gründer og daglig leder i landets eneste rendyrkede utstyrsmegler, Trondheims-selskapet PlusTech AS.

Sitter du med et komplett sagbruk, noen gravemaskiner eller en flåte på 30 busser? Disse gutta kan hjelpe deg med å bli kvitt sakene. Men også vinsjer, arbeidsbrakker og alskens verktøy har skiftet eier med hjelp av meglerne i PlusTech.

Finnes det kjøpere setter Plustech sin ære i å finne dem – uansett hvor på kloden de måtte befinne seg. Ubrukelig utstyr for noen kan være gull verdt for andre. Etter eller annet sted kan det være etterspørsel etter utstyr du ikke trodde var omsettelig.

Frigjør cash

Berg har utallige eksempler på at det kan være svært lønnsomt å ta en gjennomgang av utstyrsparken fra tid til annen.

Geir Stavnes, daglig leder i industribedriften Delprodukt AS, bruker PlusTech for å få solgt utstyr som ikke lenger er i bruk. Ved forrige gjennomgang fant Stavnes blant annet en truck, noen slipemaskiner, en dreiebenk og et sveiseapparat som samlet støv på lageret.

– Utstyr det er fullt mulig å få et par hundre tusen for, ifølge Karstein Berg.

Stavnes ser helt klart behov for en utstyrsmegler , og anbefaler gjerne PlusTech videre til sine kolleger i industrien:

– Vi har jo annet å holde på med enn å drive salg av utstyr, fastslår Stavnes, som leder og eier industribedriften med rundt 70 ansatte.

– Utstyret tok bare plass. Ingenting er bedre enn å få det solgt, sier Stavnes.

Massiv markedsføring

– Å selge brukt utstyr kan ta mye tid og ressurser. Vi har strømlinjeformet hele salgsprosessen og har blant annet utviklet vår egen nettbaserte auksjonsløsning. Vi kan ta hånd om hele salgsprosessen, som papirarbeid og toll og gjør det enklere og tryggere for både selger og kjøper. Selger du til utlandet, stiller vi med tolk om nødvendig, sier Berg.

Karstein Berg og hans ansatte i PlusTech annonserer verden rundt for å finne kjøpere til utstyret.

Utstyrsmeglernes viktigste redskap er målrettet markedsføring mot et globalt nettverk av forhandlere, entreprenører og markedsplasser bygget opp i løpet av ti år i bransjen.

– Vi bruker store ressurser på markedsføring. Det er avgjørende for å finne de riktige kjøperne og for å oppnå en god pris, sier Berg.

Gjenbruk gir turbovekst

Gründerne i PlusTech har opplevd turbovekst de siste årene: Kremmerne på Heimdal har levert gode resultater gjennom hele finanskrisen og har doblet omsetningen i perioden 2007-2011, fra 68,4 mill. til 137,1 mill. i 2011.

– Klart det er artig at vi leverer såpass gode tall. Samtidig er det en god følelse at forretningskonseptet vårt har et miljømessig aspekt. Utstyr som ellers ville blitt skrotet, gjenbrukes i stor skala, sier Karstein Berg, medeier og daglig leder i PlusTech.