Kristoffer Stork har på kort tid etablert Elsykkelbutikken på Lade som en av de ledende leverandørene i Trondheim. Med sin bakgrunn som elektroingeniør fra NTNU med spesialisering innen batteriteknologi, har kongstanken hele tiden vært å utvikle en elsykkel som er skreddersydd for trønderske forhold:

– En elsykkelsom skal brukes i Trøndelag må tåle tøffe forhold – vinter som sommer. I 2018 har vi nå lansert Elride Prime Urban og oppdatert Elride 7000 DL. Begge er utstyrt med samme sterke motor og store batteri, forteller Stork.

Prisen ligger rundt 20.000,-. og den første containeren ble raskt utsolgt.

En ny leveranse er snart på plass og bestiller man sykkel for levering i 2019, frister Stork med et skikkelig avslag:

– Da får du 4300,-. i rabatt. Det er en pris vi mener er uslåelig for en sykler av dette kaliberet, sier han.

– Generelt ser vi at de ser vi at de som har har hatt elsykkel en stund, oppgraderer til dyrere modeller med høyere utstyrsnivå. Elride Prime og 7000DL er utviklet for å være en slik oppgradering, men til en langt lavere pris, sier Stork.

Image with visual paralax effect

– En god sykkel for norske forhold

Trondheim24 har syklet rundt i byen på Elride Prime en ukes tid og kan melde om en sykkel som gir en god kvalitetsfølelse. Sykkelen føles sprek, solid og trygg, men vi overlater testingen til Morten Karlsen NRK-profil, sykkelentusiast og fast utstyrstester for Syklistenes Landsforening.

Han gir følgende oppsummering:

– Jeg har tatt en runde i sportsbutikker i Trondheim og sett på hva man får for 15 – drøye 20 000. Det viser seg at denne sykkelen er svært konkurransedyktig. Syklene til under 20 000 jeg prøvde fra andre butikker nådde ikke riktig opp. De har gjort en god jobb her, og har laget en god sykkel for norske forhold, oppsummerer Morten Karlsen.

Les fullstendig test lenger ned i saken.

Morten Karlsen tester Elride Prime Urban: Praktisk og gjennomtenkt elsykkel

Her er Morten Karlsens vurdering av den første Trondheims-utviklede elsykkelen på markedet:

» De færreste elsykler på det norske markedet er laget spesifikt for norske forhold. Det ser man ved at det for eksempel ikke er tatt høyde for at man ønsker å sette gode piggdekk på sykkelen.

Her har  man en sykkel som er utviklet i Trondheim –og den har mange gode løsninger. Her er det gode skjermer som dekker godt, samtidig er det plass til piggdekk med mange pigger. De brede dekkene er også nyttig på ujevn veg, fortauskanter og på brustein. Langt å foretrekke og mer anvendelig enn smalere hybriddekk syns vi.

Stødig bagasjebærer, støtte og lykter er det også her. Lyktene får strøm fra batteriet på sykkelen. Både frontlykta og baklykta lyser bra og er godkjent.

Bremsene holder også mål, hydrauliske skivebremser med store bremseskiver gir gode muligheter til å få stoppet i tide.

Motoren har to effektmodus, enten eco eller sport. Innenfor de to har du fem effekttrinn.

Motoren starter alltid i laveste effekt, så må du trykke på for å få mer kraft. Det kan virke litt tungvint at den ikke starter i samme innstilling som sist du syklet, men det er en sikkerhetsfaktor her. Særlig i lave gir kan starten bli litt brå med full effekt når du skal sykle. Ikke minst kan eldre syklister ha problemer når det kommer mye kraft på en gang. Da kan det være lurt å starte med litt mindre effekt akkurat når du går på, så kan du kjapt trykke på for mer motorhjelp.

Motoren drar ganske jevnt og godt. Med hele 10 ulike nivå er det lett å finne passende assistansenivå. Bare en ting stusset vi på, denne sykkelen holder ikke like god fart opp bakkene som en del andre elsykler vi har syklet. Der vi pleier å cruise i 23-25 km/t opp bakker faller denne ned til 16-17 km/t med samme kraft i tråkket. Om vi reiser oss og tråkker til kraftig øker farten, men de færreste elsyklister sykler slik. Motoren skal levere hele 80 nm, det er mye, men her virker det som at det skal veldig hardt tråkk til før motoren leverer maks.

På styret har du et stort display som viser hvor mye batteri du har igjen og omtrent hvor mange kilometer rekkevidde dette tilsvarer, fart, kilometerteller, hvor mye hjelp du får fra motoren i øyeblikket og mye annet. Under displayet er en liten luke med usb-kontakt, til lading av mobil, gps eller annet. Det er en nyttig funksjon ikke mange har.

Sittestilling er noe framoverlent, men ikke altfor sportslig. Vi fant oss godt til rette både oppover, nedover og på flat mark.

Med motor i kranken og batteri på innsiden av ramma er vektfordelingen gunstig og sykkelen føles da også trygg og sikker, vi syns den var lett å håndtere på alle forhold.

Batteri på 470 wh gir brukbar rekkevidde. 3-4 mil og oppover, alt etter hvor mye hjelp du får av motoren og hvor bratt det er der du sykler.

Motoren er på lovlige 250 watt, du må trå for at motoren skal hjelpe, og over 25 km/t kutter motoren og du må trå selv. Alt etter gjeldende lover og forskrifter.

10 gir med Shimano XT girskifter borger for kvalitet og gir godt spenn i utvekslingen. Vi syns dette fungerte godt så vel i bratte motbakker som i utforbakkene.

Pluss også for en svært informativ og god brukerveiledning – på norsk.

 Alt i alt en god pendler og jobbsykkel.

Veier ca 22 kilo.