Instagram har sluttet å vise hvor mange som har likt et bilde, og hvem som har likt det. Er et bilde likt over tusen eller flere millioner ganger, vil det for eksempel stå «likt av tusenvis». Bare brukeren selv kan se hvem og hvor mange som likt bildene sine.

Viktig for barn og ungdom

– Å fjerne likes tar bort skam, sjenerthet og dømming. Det er spesielt viktig for barn- og unge som nærmest vokser opp på Instagram. At man ser hvem og hvor mange som har likt et bilde gjør det lettere å føle seg upopulær, mener Elise Dalby.

Dalby har mange baller i lufta. Hun er modell, influenser, gründer, hudpleier og var Donald Trumps favoritt i Miss Universe 2014-finalen, for å nevne noe. Dagene hennes går som regel til å drive sin egen hudpleiesalong hun har hjemme i funkishuset sitt i Trondheim, som hun deler med to hunder og samboer.

Mellom kundene er hun aktiv på sosiale medier, både for seg selv i samarbeid med bedrifter og på sosiale medier for en optiker. Selv om Dalby er avhengig av sosiale medier i sin karriere, er hun positiv til Instagrams avgjørelse om å fjerne likerklikk.

Kan være negativt for noen

Selv om Dalby mener det er flere fordeler enn ulemper med å skjule antall likerklikk, kan endringen ha store konsekvenser for noen yrkesgrupper:

– Det er synd at Instagram – som først lager en app du kan jobbe på og leve av –  tar bort det viktigste målepunktet for hva som er populært og attraktivt. Flere brukere har følgere og likerklikk som de har brukt mange år på å oppnå, for dem har likerklikk blitt en viktig faktor for å skille seg ut, forklarer hun.

Kjøper falske likes

Via tredjepartssider kan man i dag kjøpte falske Instagram-likes og følgere. Det har ifølge Dalby vært mest vanlig å kjøpe følgere, dermed har det vært lett å se når følgerantall og antall likerklikk ikke henger sammen.

– Nå som Instagram har tatt bort det, kan det bli vanskeligere for bedrifter som vil samarbeide med influensere å se om tallene de har faktisk stemmer. Da er bedrifter avhengig av å spørre om innsikt, noe man har om man har bedriftsprofil på Instagram.

I tillegg tror Dalby forbrukere kan lettere bli lurt, når de ikke ser om produkter er populære eller ikke.

– Da blir det lettere for useriøse aktører å lure folk til å tro at de har et populært og bra produkt, når det enten er dårlig eller svindel, mener hun.

Dalby mener gevinsten av å fjerne likerklikk er større enn de negative konsekvensene. Hun tror at bedre psykisk helse er noe det nye Instagram kan bidra til:

– Å fjerne antall likerkriss er spesielt viktig for barn- og unge som vokser opp med mobiltelefon og sosiale medier. Når man ser hvem og hvor mange, eller hvor få, som har likt et bilde er det lettere å føle seg utenfor og upopulær, mener Dalby.

Hun håper Instagram vil fortsette å gjøre plattformen fri for nettmobbing og popularitetskonkurranser.

– Det bør være fokus på godt innhold, ikke hvem som liker hvem.

Sponsede saker

Her får du mat i farta som både kroppen og hjernen din har godt av

På Kvikk får du velsmakende og næringsrike speltwraps og smoothies, knasende salater, herlige smoothiebowls, sukkerfri kakao, avokado-milkshakes og økologisk og fairtrade kaffemeny. Nå venter en fristende nylansering rett rundt hjørnet.

Comments

– Trondheimsfjorden er helt fantastisk å utforske under vann

-Man skal ikke veldig langt ut for å finne både fly og båtvrak fra andre verdenskrig på havbunnen.

Comments

Denne restauranten bruker et helt spesielt ribbekjøtt som tar julematen til et nytt nivå

Hampshire-gris er en amerikansk griserase som ikke er særlig vanlig i Norge. – Mindre fett og mer marmorert enn vanlig gris.

Comments