Nå tør vi å leke oss litt mer, mener ekspertene. De siste årene har det dessuten blitt vanligere å ha en hel garderobe av solbriller til forskjellige antrekk og anledninger – til alt fra sport til fest.
– Årets trender er mangfoldige, sier Specsavers innfatningsekspert, Stine Westlund, men én type solbriller utpeker seg:
– Vi ser at det som spesielt trender, er mer chunky og markante acetat-rammer som er transparente. De har også ulike fargegraderinger i glassene, forteller hun.
– Også elegante metallrammer og garnityrrammer er populært. Ved å velge farge på glassene kan man få et unikt uttrykk, sier Westlund.
Ulike graderinger, fargetoner og overflatebelegg kan gjøre solbrillevalget mer interessant – og komplisert. Samtidig er det ikke til å stikke under stol at stilsikre klassikere aldri går av moten.
Som for eksempel pilotbrillen.
– Mange er opptatt av å ha et produkt med lang levetid, kommenterer Westlund hos Specsavers.
Hvermannsens valg
Mens Specsavers-kjeden har priser som varierer fra 795 til 1995, pluss «2 for 1-tilbud», opererer Krogh Optikk stort sett i et høyere prissjikt.
Arvid Krogh er butikksjef og autorisert optiker hos Krogh Optikk på Majorstuen i Oslo, som tilbyr et mangfold av kjente og eksklusive brillemerker.
– Ola og Kari nordmann har ikke vært veldig fargerike de siste 10–15 årene. Solbrillene man ofte velger, er svarte eller brune eller har varme jordfarger som ofte fungerer greit. Men nå ser vi at etter hvert som fargerike solbriller blir mer tilgjengelige fra motehusene, øker interessen for disse. Dette er noe som har måttet modne hos hvermannsen, opplyser han.
Samtidig som flere våger å variere mer i solbrillegarderoben sin, er Krogh er opptatt av at folk skal velge kvalitet.
– Vi ser at sosiale medier i større grad påvirker folk, noe som gjør at solbriller fra fjorårets solbrillekolleksjon plutselig kan booste. Vi får ofte henvendelser fra folk som har sett spesielle modeller i sosiale medier eller moteblader og derfor har fått lyst på et par fra for eksempel Celine eller Chanel.
Det franske merket Celine har blitt et av de mest populære merkene hos Krogh Optikk, men også sportsbriller fra Oakley selger bra.
– Etter korona eksploderte bruken av sportsbriller, men i 2022 kom de stilrene merkesolbrillene tilbake igjen. Oakley og Ray-Ban selges det mye av i Norge generelt, og pilotbrillene er jo populære blant de fleste, sier Krogh.
Tenk over bruken
Krogh påpeker at det er viktig å vite hva man skal bruke solbrillen til. Det er ikke alle solbriller som passer til alle sommerens aktiviteter.
– Skal man trene eller sykle fort, kan det være lurt med en solbrille som beskytter ekstra mot steinsprut og slike ting. Men å velge riktig solbrille handler ikke bare om å velge riktig beskyttelse, men også riktig form til kundens ansikt, sier han.
Uansett hvilken brillebutikk du tar turen innom, men Krogh det er viktig at man legger penger i solbrillene sine. Øynene står for mer enn 70 prosent av alle sanseinntrykk, og de skal vare livet ut, sier han.
– Ray-Ban-briller får du for 1500–2000 kroner, men kjøper du Oakley-briller, må du legge til litt ekstra. Designermerkene koster mer, men da får du også god kvalitet, sier Krogh.
Også logoen kan være verdt noen ekstra kroner.
– Kundene er ofte villige til å betale mer for å få spesifikke merker og logoer, fastslår Krogh, – men uansett prisklasse skal enhver solbrille som selges i Norge, ha et CE-merke på seg som betyr at solbrillen stopper skadelig UV-stråling.
Populært i farta
Et sted flere finner nye solbrilleskatter, er på flyplassen. Siri Thuen Dragland er butikksjef ved Travel Retail Norway på Oslo lufthavn Gardermoen – en butikk som har fått mye gratisreklame de siste dagene.
Her er hennes beste kjøpstips:
– Trender kommer og går. Det viktigste er at du er fornøyd med passform og farge. Velg en modell som passer din ansiktsform. Vi ser at ovale og smale solbriller fortsatt er i trendbildet. Om sommeren er pastell, hvite og transparente briller en hit.
Også på flyplassen selger de mest av klassiske svarte og brune briller, både i høyere og lavere prisklasser. I mellomprisklassen pluss/minus tusen kroner har Travel Retail Norway litt av hvert å by på.
– Vi har mange gode alternativer fra Jean Paul, Le Specs, Polaroid og Ray-Ban rundt denne prisen, opplyser Thuen Dragland.
De mest populære merkene i flyplassbutikken er ifølge butikksjefen Ray-Ban, Oakley, Maui Jim, Prada, Gucci, Celine og Fendi.
FAKTA: Sjekkliste for sommerens solbriller
Optiker Arvid Krogh ved Krogh Optikk er opptatt av folkeopplysning i et øyehelseperspektiv. Dette er hans beste tips til deg som skal investere i et par nye solbriller:
* Solbrilleglassene skal fjerne all UV-stråling. «Snøblind» er ikke bare noe man blir på påskefjellet. En deilig sommerdag i storbyen kan også skape problemer. Sår på hornhinnene kan du få hvor som helst i verden. Se etter CE-merket på innsiden av brillestangen når du kjøper solbriller.
* Velg ripe- og splintsikre glass. Solbrilleglassene skal ikke være ripesikre kun for å holde seg pene, men også for å bevare den beskyttende effekten.
* Velg polariserte glass, med disse vil skinn og reflekser forsvinne som dugg for solen. Reflekser fra våt og glatt veibane vil også kunne bli eliminert.
* Pass på at solbrillen har god fargegjengivelse. At himmelen er blå, nesen rød og appelsiner oransje kan fort forandres til et mareritt med gale solbriller. Gjengivelsen av signalfargene rødt, grønt og blått på en korrekt måte er en forutsetning for en god solbrille.