– Det er så helsikes mange sjefer

Nyheter: Det er ikke sjefene som skal ha den feteste lønna i Sparebank 1 i fremtida. – Å bli sjef i tradisjonell forstand er ikke en ønsket karrierevei hos oss, sier konsernsjef Finn Haugan i Sparebank1 SMN.

– Sjefer skaper ikke verdier, spissformulerte konsernsjef i Sparebank 1 SMN under et foredrag på Trøndelagsdagen i formiddag. Bak arrangementet står Næringsforeningen i Trondheim.

På Rica Nidelven minglet et stort antall studenter – på jakt etter drømmejobben – med representanter for næringslivet i Trøndelag. I år var det rekordmange påmeldte bedrifter som ønsket å gjøre seg lekre for framtidas arbeidskraft.

Hold deg oppdatert på næringslivet i Trondheim. Følg Næringslivsavisa på Facebook

– Helsikes mange sjefer

En av foredragsholderne, Finn Haugan, toppsjefen i Midt-Norges største finanskonsern, var ikke nådig i sin omtale av hvordan egen organsiasjon har svulmet de siste årene:

– Det er så helsikes mange sjefer. I offentlig sektor og i departementene er hver tredje ansatt sjef. I i fjor inviterte jeg til ledermøte. Jeg gikk bredt ut og inviterte alle lederne til Trondheim. Vi er 1200 ansatte og det dukket opp 116 ledere. Det er faktisk for mange, fastslo konsernsjefen.

Studentene fikk dermed et innblikk i tankegangen som styrer tidenes endringsprogram for banken som ble etablert allerede 1823: Antall ledere skal kuttes radikalt. Målet er å frigjøre ressurser til direkte kontakt med kundene:

– Vi bruker alt for mye av kapasiteten vår på andre ting enn verdiskaping. Nå er vi inne i en fase hvor vi snur hele organisasjonen. Vårt mantra er at å bli sjef i tradisjonell forstand er ikke et ønsket karrieremønster hos oss. Tidligere har vi ansatt flinke folk som har jobbet med kunder i fire- fem år. De har utmerket seg som svært dyktige. Så forsvinner de bakover i stab og støttefunksjoner. Dermed er man ute av verdiskapningsprosessen eller kunderelasjonen som er det viktigste for oss. Dette skal vi få en slutt på, sa Haugan.

– Når vi ansetter folk i dag så sier vi: Hvis du er uheldig så blir du sjef. Hvis du er heldig så gjør du kjempekarriere innenfor områder der vi driver verdiskapning i banken.

Ikke sjefen som er viktigst

Haugan sier han har forpliktet seg sterkt til endringsprosjektet. Målet er at innen fem år så er ikke bankens best betalte ansatte en sjef, men en som jobber med verdiskaping.

– Her er vi svært inspirerert av datterselskapet Eiendomsmegler 1. De best betalte medarbeiderne der er meglere. Det er ikke sjefen, Kjetil Reinsberg, som tjener best, det er meglerne hans. Det er de som skaper verdier. Han gjør ikke det, sier konsernsjefen som har omdefinert sin rolle til «støtteapparat»:

– Det har også mine lederkolleger også gjort. Det er ikke vi som er viktigst. Vi koordinerer aktivitet og legger til rette. Viktigst er folkene i banken som jobber med å skape verdier. Det gjør man ved å ha det Det Norske Oljeselskap som kunde, jobbe med en privatkunde eller sørge for et boliglån.

– Vi har allerede tatt ned antall sjefer fra 116 til 40. Jeg er helt overbevist om at det er nok, sa Haugan.