De får ikke mye støtte av tallene, Fremskrittspartiet, som under torsdagens bystyremøte foreslo å avvikle miljøgateprosjektet i Innherredsveien så raskt som mulig.
Ferske tall innhentet fra Vegvesenet fra tirsdag til torsdag denne uka presenteres i lørdagens Adresseavisen:
Disse viser:
- Trafikken i Nonnegata har ikke økt, den har derimot gått ned med 2,1 prosent sammenlignet med i fjor
- Trafikken i Strindheimtunellen har økt med 13 prosent etter omlegggingen av trafikken.
- Antall fotgjengere i Innherredsveien har økt med 33 prosent sammenlignet med 2015. Antall syklister har doblet seg.
- Trafikken har gått ned i Saxenborg alle med 14 prosent fra 2016, og i Fjæregata har trafikken gått ned med 17 prosent.
– Jeg hadde forventninger om at gjennomkjøringsforbudet i Innherredaveien ville føre til flere syklister og fotgjengere og færre kjøretøy, men jeg hadde aldri turt å tro på så store utslag. Nå sykler det også familier med barn langs veien, sier prosjektleder Randi Trøan i Statens Vegvesen til Adresseavisens papirutgave lørdag.
Hun mener køene i Nonnegata i sommer kan skyldes vikepliktssituasjonen ved Kirkegta og mange fotgjengere og syklister som krysser Nonnegata i begge retninger fra Kirkegata.
I tillegg mener hun det har vært for korte perioder med grønt lys i krysset Nonnegata/Innherredsveien.
Detter nå justert, og Trøan mener flere sekunder med grønt lys har hatt en positiv effekt på trafikksituasjonen.