annonse

Nå haster det om du vil sikre deg billetter til de beste konsertene på Stormfestivalen

Platebutikken All Good Clean Records  ligger i et gammelt butikklokale i krysset Nonnegata Båhus gate på Møllenberg. På grunn av koronaen er det nå kuttet ned til ett kafébord, som til gjengjeld har gitt plass til ennå flere LP-plater.

– I begynnelsen var det mange flere kafébord, og en stor sofa her, og veldig få LP-plater. Nå er vi blitt en platebutikk hvor man kan drikke kaffe. Tidligere var vi en kaffebar hvor man kunne kjøpe plater, forteller Jakob.

Jakob synes det er synd at så mange butikklokaler på Møllenberg er gjort om til leiligheter. I kvartalet Nonnegata Båhus gate har platebutikken selskap av et rammeverksted og et antikvariat.

– Jeg bor selv på Møllenberg, og skulle gjerne ønske at det var mange små butikker her, sier han.

Vil skape et miljø

Da Jakob åpnet for fem år siden gikk platesalget litt oppover, men det var fortsatt platebutikker som stengte fordi de ikke fikk det til. Jakob ønsket å skape et miljø i platebutikken – etablere en møteplass hvor musikkinteresserte kunne henge:

– En gang i blant har man lyst til å gå i platebutikk for å se hva som finnes, uten å kjøpe noe. Planen var å skape et miljø, der man bare kunne henge og komme i kontakt med andre, og kanskje bare kjøpe en plate en gang i blant. Derfor ble det kombinert med kaffebar, det var den tanken som lå til grunn, forteller Jakob.

Siden han selv har kjøpt mye musikk, vendte han ofte tilbake til de platebutikkene der det var noen å prate og diskutere med. Platebutikker der fokus var på miljøet, isteden for platebutikker som er mer som et supermarked, hvor man går og plukker fra hyllene, og betaler i kassa.

Se dette innlegget på Instagram

Et innlegg delt av All Good Clean Records (@allgoodcleanrecords)

Fysiske format

– Hvorfor bruker folk over 400 kroner på en dobbel LP, når den kan streames på Spotify nærmest gratis?

– Jeg har det litt på samme måte med film. Jeg er ikke så interessert i film, men jeg elsker Netflix. Da behøver jeg ikke ha DVDer stående, eller gå ut av hjemmet mitt for å leie film. Jeg forstår godt de som sier; hvorfor har du en butikk full av plater, når det finnes Spotify. Men for de som er ordentlig musikkinteresserte, er streaming ikke nok. På samme måte som for de som er ordentlig interessert i film, da er Netflix ikke nok, smiler Jakob.

– Vinyl er blitt det foretrukne format når det skal være fysisk. Har det noe å gjøre med at man føler man får litt mer for pengene?

– Hvis du skal spandere penger på et album, er en CD så liten at den nesten blir borte i veska på vei hjem. En LP kan du gå med under armen som en god kamerat, og det tror jeg har litt å si. Det var en kunde her som sa: Å sette på en CD er som å slå på panelovnen, mens å sette på en plate er som å fyre opp i peisen, ler Jakob.

Platebutikker er en nisje for en forholdsvis liten målgruppe, men den vokser dag for dag. Det er ikke som på 1990-tallet, da man måtte kjøpe CDen om man ville høre den nyeste plata til en artist. Nå kan hele verdens befolkning streame all musikk.

– Jeg selv og mange andre bruker begge deler, både streaming og fysisk format til å høre musikk. Man sjekker ut musikk på Spotify, om man liker det, må man ha fysisk kopi. Mange går den veien til å finne musikk, også til å sjekke ut små band. Ofte kommer folk med en lang liste som de har hørt på YouTube, og spør om jeg kan skaffe det. Det kan være lister med forskjellig musikk jeg aldri har hørt om. Da undersøker jeg forskjellige leverandører, og finner ut om vi kan skaffe det. Derfor er jeg heller ikke mot streaming, det gjør mye bra for musikkbransjen, selv om det også gjør mye dårlig. Det er annerledes enn det var for noen år siden. Om musikken ikke ble spilt på radio, var det umulig å få høre noe med mindre man kjøpte det på plate, sier Jakob.

Jakob mener det er viktig å finne en balanse mellom å presentere norsk afrobeat, eller spille Pink Floyd og ACDC, som alle kjenner fra før.

– Som platebutikk må du også ha kjente artister stående framme, sånn at folk som kommer inn i platebutikken finner noe de vet hva er. Vi har mange førstegangskjøpere, for dem må det være enkelt å finne fram til mainstream-musikk. Det er også viktig å ta på seg ansvar som musikkformidler, spille musikk, og tipse folk om noe nytt og spennende –  ikke bare Wish you were here med Pink Floyd, men også vise fram noe annet. Det er en viktig del av det også, sier Jakob.

På platespilleren snurrer Trans European Shotgun Swing, Banda NON grata. Vi begynner å diskutere hva som er navnet på utgivelsen, og hva som er navnet på bandet.

– Det som skjer nå, at vi to snakker om dette, er akkurat det som er målet med butikken. Du kommer inn døren, vi har ingenting felles, inntil vi begynner å snakke om musikk, så viser det seg at vi har noe felles, sier Jakob.

Image with visual paralax effect

Skattejaktmomentet

Et ekstra moment med det å gå i platebutikk er skattejakten. Det med å finne uventede skatter. Man får ikke samme kick med å finne noe på Spotify, som man gjør i platebutikk, der man gravee rundt i LPer, og plukker opp den ene, som man alltid har lett etter. Man ser et kult cover, og tenker at dette er noe for meg.

– Det liker jeg når jeg selv går i platebutikk, det der med å komme uforberedt. Enten få et tips av de som jobber i butikken, eller fra andre kunder, eller finne noe selv, sier Jakob.

Platebutikken til Jakob har vært i utvikling helt siden den åpnet i mars 2015. Etter fem år er det et prosjekt som fremdeles forandres, og forsøkes gjøres bedre.

– I stil med at jeg også selger brukte plater, bygges butikken med gjenbruk også. Alle møbler og ting er selvbygd, eller kjøpt brukt. Det er ikke alltid den enkleste løsningen som det er med nytt, men det har vært konseptet. Så har det tatt fem år å bygge det opp til det det er nå. Det er bra nok, men det kunne ha gått raskere. De to første årene jobbet jeg bare deltid med platebutikken, ved siden av at jeg underviste. Butikken har utviklet seg  og blitt mer seriøst. Jeg har kunnet leve av den siden høsten 2017, sier Jakob fornøyd.

Jakob forteller at de har hatt jevn omsetning på tross av koronakrisen.

– Hjelper det at Platekompaniet er stengt ned?

– Jeg så dem ikke som konkurrenter da de hadde åpent, for de solgte ikke samme type plater. Jeg tror også at Platekompaniet fikk mange nye folk interessert i vinyl, som senere har kommet hit. Men etter at de stengte ser jeg på salgstallene at på tross av koronakrise har vi klart å holde en god og stabil omsetning. Og det kan nok tilskrives at noen har måttet finne en annen platebutikk, svarer Jakob.

– Noe kanskje kan tilskrives koronakrisen i seg selv også?

– Vet ikke, men jeg hadde noen kunder innom som hadde avlyst en tur til New York. De ville jeg skulle anbefale noe ordentlig god musikk for feriepengene som de hadde til overs. Men omvendt så har vi heller ikke hatt de svenske og tyske turistene, eller de italienske metalsamlerne, eller de som kommer med cruiseskip. Men det som er viktig, er at vi kommer oss gjennom koronakrisen uten å bryte ut  i panikk. Det er kunder i butikken, og bestillinger på nett. Alt har gått som vanlig, selv om det var en helt vill periode. Men det er allikevel trist at det var noe slikt som skulle ta knekken på små butikker, utelivsbransjene, og konsertscenene, sier Jakob.

Koronaen tok utelivet vårt. Utelivsbransjen og konsertscenene er noen Jakob sympatiserer med. Når det er store konserter med utenlandske artister, selger platebutikken også mer plater.

– Det er litt synergi i å ha en by med musikkinteresserte folk, konsertscener med bra konserter, og platebutikker. Når den ene delen ligger nede, så er det synd for synergien som ellers oppstår. Selvfølgelig for scenene, for de har investert penger. Men også for unge band, 16-17 åringene som har laget musikk, og som vil ut å spille. Kanskje noen av dem mister motet. Det er mye som går tapt når konsertplassene ligge nede. Det er synd, spesielt når de må stenge for godt. Der kan det ligge en liten katastrofe for Trondheim, som er en by med høymusikkinteresse, sier Jakob.

Platetips

Jacob setter på Hilma Nicolaisen på platespilleren.

– Det vi hører nå er Hilma Nikolaisen, hun er norsk. Det er en finpsykedelisk popmusikk. Noen låter har krautinspirert repetitive loops, med pop-refreng, det er fantastisk fint altså. Det er en av de norske artistene jeg setter stor pris på, sier Jakob entusiastisk.

annonse

Nå haster det om du vil sikre deg billetter til de beste konsertene på Stormfestivalen