Flere har sluttet å selge
Dusøren er ledd i en større annonsekampanje for å få dagligvareselskapet Coop til å fjerne turbokyllinger fra butikkhyllene, skriver organisasjonen i en pressemelding.
Såkalte «turbokyllinger» er hurtigvoksende kyllinger som avles for å vokse seg store på kort tid.
Rema 1000, Joe and the Juice, 7-Eleven og Narvesen har sluttet å selge og benytte slike kyllinger, og Norgesgruppen har tatt steg i den retningen, men Coop skal ikke ha noen planer om dette.
Tiltaket skjer etter at Coop har avvist å la Anima dokumentere forholdene på de farmene hvor deres «turbokyllinger» lever.
Anima ønsker å finne en bonde som vil la dem dokumentere forholdene i en konvensjonell kyllinghall ved å montere kameraer i kyllinghallen og invitere journalister til å komme inn og se forholdene.
Organisasjonen Dyrevernalliansen overleverte tidligere denne måneden Coop over 10.000 underskrifter som ber kjeden slutte å selge slike kyllinger.
Coop har tidligere avvist overfor NRK at de ikke tar dyrevelferd på alvor og vist til at kunder kan velge mellom hva slags kyllinger de vil kjøpe i butikkene deres.