Både lesere og annonsører svikter den Polaris/Amedia-eide gratisavisa i Trondheim.
Brattest har nedgangen vært de siste årene: Byavisa har halvert sine annonseintekter på tre år. Årsresultatet, som ble offentliggjort på proff.no rett før helga, viser minus 6,2 millioner – tidenes dårligste årsresultat siden oppstarten i 1996.
Etter 18 år som ukeavis i Trondheim ble antall utgivelser halvert i januar i et forsøk på å tette pengesluket. Avisa har også kuttet flere årsverk i produksjon, redaksjon og salgsavdeling.
Byavisa Trondheim ble i 2008 ble kjøpt for i underkant av 35 millioner kroner av Polaris ASA og Amedia. Gratisavissatsningen har imidlertid blitt alt annet enn gullkantet for de to nasjonale mediegigantene.
Siden oppkjøpet i 2008 har Byavisa generert over 20 millioner kroner i negativt driftsresultat, viser en gjennomgang av tilgjengelige regnskapstall.
Finansinntekter fra det heleide distribusjonsselskapet Norpost Midt-Norge har imidlertid redusert den negative effekten av avisdriften, men i fjor ble Norpost – som de siste årene har gått med millionoverskudd – avviklet da Adresseavisen overtok den lukrative utdelingen av Byavisa.
Leserflukt
Leserutviklingen er heller ikke lystig lesning for eierne. Ifølge siste måling fra Norsk Gallup har Byavisa Trondheim for første gang siden etableringen i 1996, under 50.000 lesere.
Siste måling viser 47 000 lesere. Det betyr at gratisavisa har mistet 17000 lesere siden februar 2012 da lesertallet var 64.000. Dermed har Byavisa den kraftigste prosentvise tilbakegangen av Trøndelags papiraviser.
Siden oppkjøpet i 2008 har Byavisa generert over 20 millioner kroner i negativt driftsresultat
Avisa har imidlertid markedsført 114.ooo lesere i flere annonsekampanjer det siste året. Tallene er produsert av Sentio Reaserch i Trondheim.
Nå innrømmer ledelsen at disse tallene ikke stemmer:
– I september i år fikk vi en skriftlig redegjørelse fra Sentio om at de haddde funnet feil i sine beregninger, hevder daglig leder Erlend Rogstad, i et intervju med Finansavisen, som opplyser at lesertallene nå er justert ned til 70.000.
Altså fortsatt 23.000 mer enn TNS Gallup, som anses som «fellesvaluta» i norsk medieverden hva lesertall angår.
PS. For ordens skyld: Redaktøren i Næringslivsavisa har tidligere vært redaktør i Byavisa og sluttet i mai 2012.
Saken ble også omtalt her:
Journalisten
Oppgav lesertall på 114.000 mens det riktige var 47.000
Kampanje
Medier24
Byavisa ble kjøpt for 35 millioner kroner. Siden har den gått med 20 mill. i minus