-Har du en veteranbil som fungerer så tips oss! forteller Film in Norways produksjonsleder Bente Maalen.
Vi møter henne på kontoret i Brattørgata hvor de i disse dager har hendene fulle for å skaffe filmarbeidere, locations og alt som hører en stor filmproduksjon til.
Nå er det full fokus på den britiske dramafilmen «The Bird Catcher», hvor handlingen altså er lagt til Trondheim. Vi følger en ung, jødisk jente sin kamp for å overleve i det nazi-okkuperte Norge og filmen skal spilles inn denne våren.
-Det som er spesielt er at vi skal bruke hele byrommet og da må vi «dresse» det om til å passe inn i den aktuelle tiden som handlingen er lagt til, sier Maalen.
Med denne produksjonen er Film in Norway involvert i en av de største spillefilmproduksjonene som noen sinne har vært her i Trondheim.
– Nå jobber vi på jakt etter flere locations som kan passe inn med tidsepoken 1900-1940, forteller Bente innimellom telefonsamtaler, møter og andre gjøremål som hører hektiske dager til.
Spesielt leter de etter to sentrumsnære leiligheter som er helt sentrale i filmen. Men vel så viktig er alle små og store rekvisitter fra den samme tidsepoken.
Nå ønsker Maalen så mange tips som mulig fra folk i og utenfor byen.
–Vi oppfordrer nå til å ta kontakt hvis du har interessante rekvisitter, historier eller andre tips som passer inn til tiden 1900-1940.
–Kanskje er det privatpersoner som sitter på karakteristiske ting og spesielle endeler fra denne tida? spør Bente.
Maalen er en av tre ansatte på kontoret i Midtbyen. Nå har de også fått med seg produksjonskoordinatorene Julie B. Barstrand og Ingrid Bakken, som ifølge dem selv gjør «alt mulig» for å få den store filmproduksjonen til å henge sammen.
–Vi er bindeleddet mellom alle de ulike funksjonene på settet og de mange personene som er involvert i arbeidet med denne filmen, sier Ingrid.
Det er mange detaljer å holde styr på, alt fra reiser og hotellopphold til koordinering av opptak og folk og steder og dagsplaner.
Daglig jobber det lille filmselskapet med å gjøre Trondheim og Trøndelag attraktiv for utenlandske filmskapere.
Og ikke minst sørge for at de trønderske filmmedarbeiderne får mer å gjøre.
– Vi ser fram til å vise frem det beste vi har i regionen, både av filmfagfolk og omgivelser å filme i, sier Bente Maalen, produksjonsleder i Film in Norway.
Film in Norway er en såkalt serviceprodusent, og tilrettelegger for produksjonsselskaper som skal filme i regionen.
–Vi retter oss mye mot utlandet , og jobber mye mot Kina spesielt, men jobber også med norske produksjoner, forteller hun.
Hun og kollegene på kontoret i Brattørgata tar imot de utenlandske produksjonene og skreddersyr det opplegget de har behov for.
Manuset til «The Bird Catcher» er skrevet av Trond Morten Kristensen Venaasen , opprinnelig fra Lillehammer, men bodde i Trondheim da han skrev manuset som filmen er bygget på.
– Filmteamet kunne jo valgt å filme et annet sted, men vi er jo veldig glade for at de velger å holde seg tro til historien – det gir en ekstra dimensjon til filmen, sier produksjonsleder Bente.