-Har du en veteranbil som fungerer så tips oss! forteller Film in Norways produksjonsleder Bente Maalen.

Vi møter henne på kontoret i Brattørgata hvor de i  disse dager har hendene fulle for å skaffe filmarbeidere, locations og alt som hører en stor filmproduksjon til.

Bente Maalen og Ingrid Bakken jobber på heltid med å tilrettelegge for spillefilmproduksjonen “The Bird Catcher” i Trondheim.

Nå er det full fokus på den britiske dramafilmen “The Bird Catcher”, hvor handlingen altså er lagt til Trondheim. Vi følger en ung, jødisk jente sin kamp for å overleve i det nazi-okkuperte Norge og filmen skal spilles inn denne våren.

-Det som er spesielt er at vi skal bruke hele byrommet og da må vi “dresse” det om til å passe inn i den aktuelle tiden som handlingen er lagt til, sier Maalen.

Med denne produksjonen er Film in Norway involvert i en av de største spillefilmproduksjonene som noen sinne har vært her i Trondheim.

– Nå jobber vi på jakt etter flere locations som kan passe inn med tidsepoken 1900-1940, forteller Bente innimellom telefonsamtaler, møter og andre gjøremål som hører hektiske dager til.

Spesielt leter de etter to sentrumsnære leiligheter som er helt sentrale i filmen. Men vel så viktig er alle små og store rekvisitter fra den samme tidsepoken.

Nå ønsker Maalen så mange tips som mulig fra folk i og utenfor byen.

–Vi oppfordrer nå til å ta kontakt hvis du har interessante rekvisitter, historier eller andre tips som passer inn til tiden 1900-1940.

–Kanskje er det privatpersoner som sitter på karakteristiske ting  og spesielle endeler fra denne tida? spør Bente.

Maalen er en av tre ansatte på kontoret i Midtbyen. Nå har de også fått med seg produksjonskoordinatorene Julie B. Barstrand og Ingrid Bakken, som ifølge dem selv gjør “alt mulig” for å få den store filmproduksjonen til å henge sammen.

–Vi er bindeleddet mellom alle de ulike funksjonene på settet og de mange personene som er involvert i arbeidet med denne filmen, sier Ingrid.

Det er mange detaljer å holde styr på, alt fra reiser og hotellopphold til koordinering av opptak og folk og steder og dagsplaner.

Det er hektiske dager for produksjonsteamet på kontoret til Film in Norway. I mars starter innspillingen av den britiske spillefilmen “The Bird Catcher”

Daglig jobber det lille filmselskapet med å gjøre Trondheim og Trøndelag attraktiv for utenlandske filmskapere.

Og ikke minst sørge for at de trønderske filmmedarbeiderne får mer å gjøre.

– Vi ser fram til å vise frem det beste vi har i regionen, både av filmfagfolk og omgivelser å filme i, sier Bente Maalen, produksjonsleder i Film in Norway.

Film in Norway er en såkalt serviceprodusent, og tilrettelegger for produksjonsselskaper som skal filme i regionen.

–Vi retter oss mye mot utlandet , og jobber mye mot Kina spesielt, men jobber også med norske produksjoner, forteller hun.

Hun og kollegene på kontoret i Brattørgata tar imot de utenlandske produksjonene og skreddersyr det opplegget de har behov for.

Manuset til “The Bird Catcher” er skrevet av Trond Morten Kristensen Venaasen , opprinnelig fra Lillehammer, men bodde i Trondheim da han skrev manuset som filmen er bygget på.

– Filmteamet kunne jo valgt  å filme et annet sted, men vi er jo veldig glade for at de velger å holde seg tro til historien – det gir en ekstra dimensjon til filmen, sier produksjonsleder Bente.

Lagre

Lagre

Lagre

Lagre