annonse

Nå haster det om du vil sikre deg billetter til de beste konsertene på Stormfestivalen

For noen uker siden ankom båten som er det siste tilskuddet til “Trondheim by boat”:

–  En kjempefin plattgatter med overbygg og plass for inntil 12 passasjerer. Den skal døpes Askepott, stråler Amanda og inviterer ombord.

Turistnæringen ble naturlig nok rammet hardt av da Norge ble nedstengt 12 mars. For den lille grunderbedriften kom viruset som en brottsjø. Alle inngått avtaler gikk rett overbord. Tidspunktet var verst tenkelig:

–  Vi hadde begynt å se en sterk økning i bestillinger fra turist- og cruiseselskaper som ville tilby båtturer til sine reisende.

Hun hadde halt i land flere store avtaler:

– Vi  hadde inngått store avtaler som skulle sikre arbeidsplassene våre, blant annet fra cruiseselskapene. Det var millionomsetning i sikte men det gikk rett til bunns. Nå må vi må klare oss selv og bare jobbe på, men jeg har tro på dette og det har snudd litt.Nå hender det at vi har store grupper. Da samseiler vi og nå har vi tre båter. Da er vi på  fjorden med inntil 36 personer samtidig .

Til tross for rufsete farvann og tilløp til økonomisk slagside har grunderbedriften fortsatt stø kurs mot målet:

– Det er å formidle norsk sjøfartskultur og tradisjon på en levende måte, og ikke minst spre gleden av å være ute på sjøen, forteller Amanda Hausken entusiastisk.

I tillegg til den nye platgatteren består flåten  nå av “Frøya” som er en klinkbygd Åfjordsbåt bygd av Einar Borgfjord fra Båtskott Trebåtbyggeri ved Museet Kystens Arv i 1995.

– Båten er basert på tradisjonelle byggeteknikker som har blitt videreformidlet fra generasjon til generasjon over mange hundre år. Du kan se slektskapet med vikingskipene som ble seilt for mer enn 1000 år siden, forteller Amanda.

Les mer om Trondheim by boat her

Ranja er en moderne Trawler som brukes til fisketurer, fjordsightseeing og transports og-skysservice.

– Ranja er en helårsbåt med stort akterdekk og komfortable oppholdsrom innendørs, sier Amanda.

I dag består staben av tre personer til: Ronja, Siri og Vladimir som skal styre hver sin båt.

 – Selv jobber jeg på dugnad, og tar ikke ut lønn. Det er bare å jobbe på. Trondheim by boat er verdt å investere i forteller hun.

Amanda brenner også for å tilby noe unikt og autentisk til det lokale markedet og legger til rette for de som vil være turist i egen by:

– På Trønder Turen drar vi  på båttur først, så spiser en tre eller femretters på Troll restaurant på Fosenkaia. Skansen- turen er også blitt veldig populær. Da er det en båttur først og en middag på Lille Skansen inkludert. Perferfekt for vennegjenger og bedrifter.

 Munkholmen

I år har Trondheim by boat fått tillatelse til å legge til på tverrenden av kaia på Munkholmen:

– Jeg gleder meg til å ta med gjestene dit. Munkholmen har stort potensiale, og vi er interessert i å ta vare og formidle historien til Munkholmen, sier Amanda.