Du kjenner han kanskje fra bybildet fra før. Den lange, smilende mannen med de mange talentene. Som har malt egne kunstverk på flere husvegger i byen, og blitt drapstruet for det.

Som de siste årene har laget matpakketegninger til dattera si og lagt dem ut i sosiale medier. Og som likegodt fortsatte med det da han var hjemme med barn nummer to. Og som i lengre tid har hatt lyst til å gi ut bok.

4. november skjer det. Da kommer “Pappaperm” i butikkhyllene, utgitt på Ståles eget forlag.

– Det måtte bli TAKK-forlaget, som en takk til alle som har støttet meg underveis i prosessen. Som har vært med og finansiert utgivelsen. Og som har trodd på prosjektet mitt, forklarer Ståle mens hårene bokstavelig talt reiser seg på høyrearmen.

En drøm har gått i oppfyllelse, og flere skal det bli, ifølge mannen med de mange prosjektene.

–Følelsen av å holde i sin egenproduserte bok, kjenne på papiret, se på fargene, bla i sidene. Kan nesten ikke beskrives. Jeg får ståpels av å snakke om det!

Mye på hjertet
Ståle Gerhardsen fra Lade har de siste seks årene vært art director i reklamebyrået Tibe T, og er en hyppig brukt foredragsholder innen digital kommunikasjon.

Selv er han en stor bidragsyter og historieforteller i sosiale medier, og har sin egen blogg hvor han forteller om sine mange prosjekter både privat og på jobb  – til og med fritiden han har en egen side på Facebook. Men alt dette vet du kanskje allerede. Hvis du har lest alle blogginnleggene, sett statusoppdateringene, eller følger Kreativoli på Twitter, Snapchat og Instagram.

– Jeg er jo bare sånn, har alltid vært sånn, bobler over av kreative innfall hele tida, sier Ståle og snakker engasjert om byen han bor i, folkene som inspirerer ham. Sosiale medier er en helt naturlig ting for en som har mye på hjertet, og som elsker å legge til rette for at ting skal skje.

–Det artigste jeg vet er å se potensialet i ting, sier han. Følge en ide, la den ese ut og se hvordan den kan bli til noe annet, fortsetter han.

Han liker å være i en prosess. Lage konsepter. Inkludere folk i arbeidet sitt. Og hele tiden la seg inspirere av alt som er rundt ham.

Full gass
Trondheim24 møter ham på cafe i byen, med utsikt over bryggerekker, trafikk, pøsende regn, folk på vei til og fra, det er fredagsstemning i byen. Ståle har hatt full arbeidsuke med egne prosjekter. Nylig sa han opp jobben i reklamebyrået for å satse på Ståle på fulltid.

–En god kompis, Jon-Arild, sa det så bra: Du kan fortsatt gi full gass, bare med en pedal! For det har kanskje vært litt sånn at jeg har kjørt flere biler samtidig, innrømmer tobarnsfaren.

En uke før offisiell lansering har boka allerede kommet i 2. opplag. Signeringer er planlagt. Intervjuer er i boks.

– Jeg fyker jo rundt som en sprettball hele tiden, og det er ikke så rart om det går ei kule varmt innimellom!

Han innser at det skal bli godt å få litt bedre tid, elle rettere sagt: bruke tiden på andre ting. Nye ting. Være sin egen sjef, ha fullstendig kontroll.

Fire måneder med pappaperm gjorde at han måtte legge ned arbeidet og ha full fokus på papparollen. Men som den kreative sjelen han er, tok det ikke lang tid før hverdagssituasjonene i heimen ble til tegninger og illustrasjoner som han postet på Instagram.

–Bergens Tidende plukket det opp og laget en sak. Adressa trykket den samme historien og etterhvert ballet det på seg.

Ressurssenter for menn kåret han ifjor til Månedens mann i desember for hans arbeid med likestilling. Ståle ble mildt sagt overrasket. Hva var det som var så spesielt med hans måte å være pappa på?

–Man må bry seg og være tilstede. Jeg skjønte ikke at dette var unormalt, sier Ståle.

Opp fra skuffen
Ikke lenge etter ble han kontaktet av et forlag som så at dette kunne bli en annerledes bok om papparollen. 40 tegninger og 4-5 måneders arbeid senere ble det likevel ikke noe av.

–Jeg var en snartur innom kjelleren ja, forteller han litt mer alvorlig.

Heldigvis varte det bare to dager. For Ståle fikk en ny tanke:

–Jeg kan ikke la ei bok ligge i en skuff!

Tobarnsfar, reklamemann, illustratør, kunstner, historieforteller, forlagssjef, markedsansvarlig, lagerarbeider, løpegutt og ildsjel. Nå har bygutt Ståle Gerhardsen også blitt forfatter på eget forlag.

Han bestemte seg for å lage sitt eget forlag og gi ut boken allikevel. Han måtte bare skaffe 25.000 først. Kostnaden av å trykke opp en førsteutgave med et lite opplag.

– Jeg satte i gang et Kickstarter-prosjekt på nett. Inviterte venner og bekjente til å bli med på finansieringen, med lovnad om at de skulle få boka først og sånn. Noen betalte litt mer for å få en egen side i boka.

Det tok to dager så var pengene samlet inn.

–Men siden det var en klausul om at prosjektet måtte ligge ute i 30 dager, kom det inn mye mer. Responsen var enorm, forteller Ståle stolt.

Boka var i ferd med å bli en realitet.

–Det er kanskje ikke så mye for hvermannsen, men for meg betydde det veldig mye, sier han.

Innsamlingen gav han mulighet til å lage flere sider og trykke flere bøker. Og gi en stor takk til sine bidragsytere. Derav navnet på forlaget. Reklamemannen og kunstneren har blitt forfatter.

Og nå også forlagssjef, PR-ansvarlig, lagerarbeider og løpegutt.

– Selvfølgelig har jo markedsansvarlig i forlaget bestemt at boka skal lanseres ei uke før farsdag!

Lanseringen på Galleri SG neste fredag blir en stor produksjon i seg selv. Og når boka er ute er han forlengst i gang med nye prosjekter.

–Men det kan jeg ikke snakke om ennå, det er hemmelig. I alle fall en stund til.

Lagre

Lagre

Lagre

Lagre

Lagre