Fra venstre: Pia Martine Rosenkilde, markeds- og kommunikasjonsleder i Rosendal Teater og Mia Marie Bråthen er frivilligkoordinator hos Rosendal Teater.

Bastard er navnet på Trondheim internasjonale scenekunstfestival – som i år går av stabelen 16.-22. september på Rosendal Teater. Festivalen har blitt arrangert av Teaterhuset Avant Garden gjennom mange år, men i år er første gang festivalen i hovedsak finner sted under samme tak. To forestillinger spilles i Verkstedhallen, og en i trøndernes private hjem. Ellers blir det på Rosendal det skjer neste uke.

Til Bastard kommer det teaterkompanier fra Canada, Sveits, Frankrike, Sverige, Danmark, Island, England og flere andre land. Her kan du oppleve noe helt nytt og annerledes som kanskje åpner opp for nye perspektiver.

– Samtidas scenekunst er en krysning av teater slik mange kjenner det, og moderne teaterkunst i mange former og farger. Det er scenekunst som våger å utvide grenser, leke med konvensjoner og ikke minst rette et kritisk søkelys mot seg selv og samfunnet vi lever i, sier Pia Martine Rosenkilde, markeds- og kommunikasjonsleder i Rosendal Teater.

Image with visual paralax effect

BASTARD: HOMINAL / ÖHRN fotograf Mathilda Olmi

Kompanier fra 10 land

Hun er stolt over årets program og håper trønderne tør å ta turen for å la seg overraske og underholde.

– Årets festival gir et skarpt tverrsnitt av det fremste fra samtidas scenekunst  – med kompanier fra 10 land, og like mange uttrykk. Som i foregående år ønsker vi at Bastardfestivalen skal vise frem alt det teater kan være – en arena hvor vi som publikummere og mennesker kan våge å bli utfordra av kunstnere som leker med sjangre, uttrykk og tema.  Programmet favner bredt. Fra dokumentarisk dypdykk i hverdagsliv i Midtøsten, til en regissør som vekker til live sin døde bestemor for å se hvilket liv hun ville levd om hun hadde blitt frigjort fra menns makt.

Mia Marie Bråthen er frivilligkoordinator for årets 23 frivillige på Bastard, og årets festival er hennes tredje. Hennes jobb er å ha oversikt over de ulike behovene for ekstra hjelp, rekruttere frivillige, og planlegge og følge opp planen for de frivillige.

– Det beste med Bastard er både det å møte andre mennesker med en interesse for kultur og scenekunst og kompaniene som kommer på besøk til oss med sine forestillingene fra ut- og innland. Det er en unik mulighet til å se forestillinger som rører ved både sinn og følelser, og som man ikke nødvendigvis ville fått sett om det ikke var for festivalen. Det mest positive erfaringene jeg har fått fra dette arbeidet er først og fremst alle menneskene jeg møter og får arbeide med.

– Bastard er generelt en favorittopplevelse, men om jeg må velge så må det være de øyeblikkene der det oppstår utfordringer og alle sammen trår til med oppbrettede ermer for å løse dem. Som frivilligkoordinator er mye av jobben å være tilgjengelig for både frivillige og andre som jobber med festivalen i tilfelle det er noe som oppstår. Om jeg får muligheten gleder jeg meg mest til å få sett CUTLASS SPRING og HOMINAL/ÖHRN.

Festivaltips

– Vi ba også Rosenkilde komme med noen anbefalinger fra årets program:

– For festivaljomfruer (som jeg selv var i fjor) som kanskje aldri har vært hos oss før anbefaler jeg å ytre interesse til noen som har meldt seg som husvert for forestillingen The Brogan Davison Show av Dance For Me (Island/UK). Forestillingen vil foregå i stua hjemme hos fire heldige trøndere, og vi er lovet et helt rått show som delvis er spektakulær stand-up, delvis tristesse på ramme alvor. Forestillingen har møtt nydelige kritikker i andre land. Festivaljomfruer bør dessuten se muligheten til å komme på fest i Rosendal kafé og bli kjent med nye folk!

– For nysgjerrige kulturinteresserte vil jeg trekke frem H2-Hebron av det franske kompaniet Winter Family. Her er skuespilleren medium for mange ulike stemmer fra ei spøkelsesgate i den palestinske byen Hebron. Forestillingen er resultatet av over 500 sider med intervjuer av soldater, familier, politiske ledere og representanter fra ulike organisasjoner. Den er både sterk og med politisk brodd.

– Til sist til erfarne teatergjengere: HOMINAL/ÖHRN, hvor regissør Markus Öhrn fra Sverige forvandler sveitsiske Marie-Caroline Hominal til en Lasarus-liknende gjenfødelse av sin bestemor. Ideen kom da Öhrn spurte sin bestemor på dødsleiet hva hun ville gjort annerledes om hun kunne levd livet på nytt. Hun svarte uventet at hun ville vært mer destruktiv og ville fulgt sine egne lyster oftere. Denne er kanskje den jeg selv gleder meg aller mest til å se, nettopp på grunn av sterke visuelle virkemidler.

Tradisjonen fortsetter på Rosendal Teater med å både begynne og avslutte Bastard med en skikkelig fest. På åpningsfesten tirsdag 17.9. i kafeen og foajeen kommer DJ Della med røtter i USA, kjent for dansbare og moderne rytmer. På avslutningsfesten lørdag 21. september kommer Jan Tørresen aka DJ Dust, kjent i Oslos nattklubbliv, til Sal 1 for å lage liv.

– Hele huset vil bli tatt i bruk under festivalen, så kom og opplev hva Rosendal Teater har å by på!

For fullt program og bestilling av billetter:

https://rosendalteater.no/festival/bastard