– Tvert imot, sier sykkelentusiast og forfatter Øyvind Wold. – Med et rolig tempo og noen enkle forholdsregler kan du sykle deg gjennom det meste av vintervær.
En formidabel økning
Øyvind har skrevet flere bøker om sykling: fra småturer i hovedstaden til lengre ekspedisjoner på to hjul i fjellheimen. De siste 30 vintrene har 56-åringen brukt sykkel som primærtransport, og har sett kulturen vokse fra å inkludere kun en håndfull hardhauser til å bli bortimot mainstream.
– Det blir flere og flere av oss på sykkelstiene hver eneste sesong, forteller han. – Uansett om det er meldt snøstorm eller klarvær, har jeg rikelig med selskap på vei til jobb.
Han er ikke alene. Ifølge Budstikka har det vært en formidabel økning i Asker og Bærum, for å gi et eksempel, med en dobling i antall vintersyklister registrert på Jarmyra mellom 2015 og 2017. Øyvind er ikke overrasket. Flere steder i landet har opplevd en sterk økning i helårssyklistene.
– Flere og bredere sykkelstier, færre og dyrere parkeringsmuligheter i byene, bedre brøyting og et økt fokus på mosjon er alle bidragsytere, sier han.
Kom døden nær
For dem som tråkker seg gjennom sin første vinter, nøler ikke Øyvind når han gir sitt viktigste tips.
– Invester i gode piggdekk! Selv om du bare skal ut med sykkelen en dag eller tre, er godt grep obligatorisk på snø og is. Det går kanskje en del tregere og kjennes tungt i starten, men på glatta er forskjellen på pigger og vanlige sommerdekk som natt og dag, forklarer han.
Av 30 vintre totalt ble de første 16 syklet på bar gummi. «Livsfarlig», sier Øyvind når han ser tilbake.
– Det kunne lett gått galt. Jeg hadde et dramatisk tryn på isen i Uelands gate i Oslo og var en hårsbredd unna påkjørsel. Siden den dagen har jeg aldri tatt sykkelen ut på vinterføre uten piggdekk.
En billig investering
Noe annet Øyvind etterlyser mer av i sykkelfeltene på vinterstid, er bedre synlighet.
– I vintermørket er du nærmest usynlig uten lys på sykkelen, sier han. – Lykter foran og bak er en billig investering som gjør en enorm forskjell rent sikkerhetsmessig, både for deg og omgivelsene dine.
Ikke bare er det farlig å sykle uten lys, det er også ulovlig. Som syklist er du pålagt å ha hvitt eller gult lys foran på sykkelen, rødt lys bak og reflekser på pedalene. Mangler du noe av dette på vei forbi en politikontroll, kan du forvente deg en skikkelig bot.
– Det er også viktig at lyset ikke er så sterkt at det blender andre syklister i vintermørket, sier Øyvind.
Kommer langt med lite
Nordmenn bruker mer penger på utstyr til friluftsliv enn noe annet folkeslag i verden, og sykkelsporten er ikke et unntak. Men hva trenger du egentlig for å tråkke deg trygt og smertefritt gjennom vinteren?
– Mindre enn du tror, sier Øyvind. – Du kommer langt med bare regntøy, vannavstøtende sko og en varm lue under hjelmen. Det meste er ting nordmenn flest har liggende i skapet fra før. Sykkelen din trenger heller ikke være spesielt fancy.
Selv sykler Øyvind på en terrengsykkel han kjøpte brukt på nett for et par tusenlapper.
– Ingen med peiling tar finsykkelen ut på vinterstid, sier han. – Saltet fra veiene og den konstante fukten tærer hardt på alt det kommer i kontakt med.
Typen sykkel du velger, er heller ikke spesielt viktig, sier Øyvind, så lenge dekkene ikke blir for smale.
– Racersykkelen bør nok få stå igjen i garasjen, sier han. – Bredere dekk gir bedre grep og stabilitet på isen. Ellers handler vintersykling mest om viljestyrke, og den blir bare sterkere og sterkere jo mer du sykler!
Øyvinds fem tips til vordende vintersyklister
1: Ta grep
Piggdekk er et «must» om du skal sykle på vinterføre, enten det er daglig pendling til jobb eller bare for en kjapp tur på butikken. Prioriter piggdekk med minimum 160 pigger, og kjør inn dekkene i 50 kilometer på bar asfalt før du utsetter dem for kraftig bremsing.
2: Vær synlig
I Norge er man pålagt å ha lys både foran (hvitt/gult) og bak (rødt) på sykkelen, samt reflekser på pedalene. Disse skal kunne sees på 300 meters avstand.
3: Sjekk bremseklossene
Rens bremseklossene jevnlig, og skift dem ut om de er nedslitte. Skivebremser – som har bedre stoppekraft – er å foretrekke på vinterføre. Husk også at bremselengden kan øke betraktelig sammenlignet med sommerføre.
4: Varm hendene
Kalde hender er ikke bare ubehagelig, men kan også sørge for vesentlig tregere reaksjonstid når det gjelder som mest. Sørg alltid for å ha varme og vindtette votter på når du sykler.
5: Smør jevnlig
Følg med på om kjedet er rustent, og smør en gang i uka om nødvendig. Dette gjelder spesielt hvis sykkelen din står utendørs når du ikke bruker den.