Du har sikkert sett TED talks på YouTube. Et «moderskip» lastet med gode ideer som etterhvert har opparbeidet seg et enormt publikum verden over.

Fundert på tanken om at verden blir et bedre sted av at gode ideer deles.

Søndag er det klart for flere timer ideutveksling i Frimurerlogen. Generalprøvene pågår i dette øyeblikk.

TEDx har har kapret mange gode navn –  både lokale størrelser og en internasjonal forsker fra Stanford, James Ehrlich, som er ivrig på å få opp et samarbeid om økolandsby i Trøndelag.

Billetter bestiller du her

Martin Hassel har på lisens fra TED kjørt TEDx Trondheim siden 2011. Da «åpnet»  TED varemerken og ga bort hele konseptet, mot at folk søker lisens og forholder seg til noen retningslinjer. Som at man ikke har lov til å ha logoer for sponsorer på scenen, eller selge og forkynne, hverken politikk eller religion.

Det skal være rendyrket ideformidling.

-Så la oss snakke sammen Martin Hassel. Hva er TEDex?

-Min motivasjon er at jo flere mennesker som har kunnskap om forskjellige ting, desto bedre blir verden. Jeg tror for eksempel at en god ingeniør er en som også har kunnskap og psykologi eller design. Og en god sykepleier kjenner til hva som skjer innenfor ingeniør-verden. Store verdier kan skapes gjennom å være mer åpne for andre fagfelt enn sine egne. Det er ingen problemer her i verden som kan løses innenfor et enkelt fagfelt eller utdanningsløp. Verden er kompleks. At et ingeniørfirma ansetter enda en ingeniør, trenger ikke nødvendigvis være riktig, sier Hassel, som selv jobber som sikkerhetsingeniør i Safetec Nordic.

Ifølge Hassel er TEDx vanskelig å beskrive for de som ikke har opplevd det selv – fordi opplegget ikke passer ikke inn i de eksisterende «boksene:»

-TEDx er ikke det ene eller det andre – det er en blanding. Det er litt som å spørre: Hva smaker en twistpose? Jeg kan garantere at du finner noe du liker. Vi har ingen målgruppe, TEDx er for alle, uansett alder, bakgrunn, kultur og kjønn. Eneste fellesnevner er at du må være nysgjerrig og åpen for nye ting. Du må ønske å lære nye ting. TEDx kan beskrives som «edutainment» – du blir underholdt og det skal være spennende, samtidig som du lærer noe nytt, sier han.

Ifølge Hassel er det ikke tradisjonelle foredrag du får oppleve på en session med TEDx:

-Jeg vil heller si det er oppvisninger. Etterpå innser du at du har lært noe nytt. Vi er også strenge på at våre foredragsholdere ikke får selge så hardt. De skal ikke dytte budskapene sine ned i halsen på publikum. De skal heller fortelle en historie om en konsept eller en ide, så skal du bli så nysgjerrig at du selv oppsøker mer kunnskap. Jeg sier gjerne at den beste måten å selge på er å ikke selge.

Alt som gjøres i TEDx-regi tas opp på video, som sendes tilbake til TED sentralt. De legger det så ut på sine offisielle kanaler, som har mange 100-tusen følgere:

-Mer enn vi lokalt noen sinne kommer til å få. Et eksempel er NRKs innlegg om slowtv. Den hadde 20.000 visninger på TEDx kanalen, men så ble den håndlukket og tatt med inn til «moderskipet». Nå er det flere millioner som har sett det, så du kan si det er den gulerota vil tilbyr. Det er ikke mange som blir plukket ut, men det er en mulighet. Det handler om hvor unikt budskapet ditt er og hvor godt forberedt du er. Det må være kvalitet i alle ledd, sier Hassel.

For meg var det som å se lyset. Skikkelig hallelujastemning. Da fikk jeg skikkelig blod på tann og ville gjøre mer.

Historien om TEDx Trondheim startet med at Hassel kom over TED talks på nettet i 2010. Han ble umiddelbart hekta og ønsket å bidra:

-Jeg hadde jo ikke penger. Så mitt bidrag var å lage norske undertekster til videoene som lå ute. Så fikk jeg etterhvert en mail fra TED og ble invitert på en workshop i Edinburgh. For den som er interessert i TED talks, er det som å vinne i lotto. Vanligvis koster det 40-50.000 å delta. Og det holder ikke å bla opp pengene heller. Du må skrive en tosiders søknad om hvorfor akkurat du er verdig til å få kjøpe en billett. Så i dag er det folkene i Silicon Walley, hotshotene og de riktige folkene med nettverk som deltar. Det er ikke nok å ha lyst. Kravet er at du kan bidra med noe helt unikt. Det må være en verdi i seg selv at du er til stede. Men så gjør de en del ting for å få et blandet publikum, og da ble det en plass til meg For meg var det som å se lyset. Skikkelig hallelujastemning. Da fikk jeg skikkelig blod på tann og ville gjøre mer.

Kulturinnslag er også en del av TEDx-opplevelsen:

-Sang, dans, flammeslukere. Alt mulig rart.

TEDx Trondheim startet med at Hassel søkte om lisens og opprettet en simpel hjemmeside. Han ville lodde interessen og se hvor mange som fant frem til informasjonen selv:

-Jeg tenkte som så at hvis noen fant frem til hjemmesida og sendte en mail så var de med på laget. Og det var det. Vi startet i det små med en visning av utvalgte videoer i et auditorium for å finne ut om folk var interessert. Masse folk kom. Så ble det små arrangementer på Klubben på Samfundet og slik lærte vi mer om hvordan vi skulle gjennomføre dette. Alt var basert på frivillig innsat. Men så kom det noen fra Norske Dataforening/Websteb til oss og sa: Dette vil vi hjelpe dere med å få til. Vi spytter inn 100.000 for å dette opp.  Uten denne starthjelpen ville det ikke vært noe TEDx Trondheim, sier Hassel.

– Vi har vært i kontakt med Trondheim kommune. De har støttet oss, men vi har ikke fått til et skikkelig samarbeid.  Kanskje fordi det er vanskelig å beskrive hva vi egentlig er. Men flere partnere har meldt seg for 2017, så dette skal vi få til!, sier lederen for TEDx Trondheim, som kjører flest arrangementer av gruppene i Norge – på det laveste budsjettet.

Dette er TEDx – 1 minutts video