CC er selvsagt basert på V60-modellen, som kom i fjor, og er som tidligere en noe mer robust utstyrt variant av utgangspunktet. Den har plastbeskyttelser langs sidene og rundt hjulbuene, firehjulstrekk og en rausere bakkeklaring. Faktisk er bakkeklaringen så voksen at den kun er noen millimeter lavere enn på SUV-en XC60.

Noe som langt på vei gjør at det ikke er noen vits i å kjøpe XC60, som er en god del dyrere. Den er også vel 15 centimeter høyere, dermed tvinger de fysiske lovene XC60 til å ha dårligere kjøreegenskaper enn V60 CC.

Samtidig er ikke verden så enkel, i hvert fall ikke ennå.

BESTILL UFORPLIKTENDE PRØVEKJØRING HOS NARDO BIL (sponset link)

Vi holder åpent! Vår flotte luftige uteservering bader i sol, og inne er vi drillet på godt smittevern. Ingen champagne...

Posted by Troll on Tysdag 1. juni 2021

Én motor

V60 CC er kun tilgjengelig med én motor, en diesel på 190 hestekrefter. Det er rett og slett ikke helt optimalt i Norge i dag. Modellen vil få både bensin- og ladehybrid-drivlinje, etter hvert. Men enn så lenge er det altså ikke stort å velge mellom.

V60 CC med denne motoren er for øvrig rundt 30.000 dyrere enn en V60 med tilsvarende drivlinje.

Isolert sett er motoren godt tilpasset en bil som dette. Ganske sterk – null til hundre-tiden er oppgitt til 8,2 sekunder – og med et potensielt forbruk ned mot halvliteren på mila. Bilen har også et offroadprogram som gjør at den bør komme seg fram selv om du ikke gidder å brøyte det siste stykket opp til hytta.

Plassmessig er bilen midt i blinken for en familie. Der den nær fem meter lange V90 CC føles overkant stor i tettbebygd strøk, er V60-versjonen mer tilpasset slike omgivelser, men har likevel god innvendig plass. Det eneste som trekker ned, er en overraskende smal inngang til baksetene og en 40/60-splitt i baksetene med en noe stusslig skiluke midt i.

Image with visual paralax effect

MODERNE: Interiøret er kjent fra andre nyere Volvo-modeller. Det aller meste av funksjoner ligger i den midtstilte skjermen. FOTO: Morten Abrahamsen. 

Litt sporty

En mer brukervennlig variant her er biler som har en tredeling, 40/20/40-splitt, som gjør at man lettere kan ha med større ting som stikker fram fra bagasjerommet. På den annen side er det sikkerhetsmessig viktig at lasten i så fall er festet skikkelig, så ikke et snøbrett eller en bordplate kommer flygende ved en kollisjon. Bagasjerommet tar 529 liter, det er klassemessig greit nok.

Volvos nye interiør er stilig, men med en berøringsskjerm som styrer det aller meste, tar det tid å få alt inn i fingrene. Logikken er ålreit, men det tar en del oppmerksomhet fra veien når alt må gjøres via en undermeny eller to.

Sammenlignet med en vanlig V60 har CC-versjonen lengre fjæringsvei, som burde gitt bedre komfort på ruskete vei. Det virker imidlertid som Volvo har ønsket å gi bilen et sporty tilsnitt, så den er overraskende stump på dårlig asfalt. Samtidig gir oppsettet et kjøretøy som tåler litt inspirert kjøring uten at fronten dukker ned i svinger.

LUKE: I V60 CC har Volvo valgt en litt enkelløsning bak. I mange biler kan man legge ned setet i midten, mer her er det en 40/60-løsning med en liten skiluke. FOTO: Morten Abrahamsen.
FAMILIE: De nye Volvo-modellene har mange likhetstrekk. Baklyktene på V60 CC er så å si like de man finner på V90 CC. FOTO: Morten Abrahamsen / NTB.
ROBUST: Biler av denne typen skal ha plastforsterkninger, det finner man også på konkurrenter som Audi A4 Allroad og Opel Insignia Country Tourer. FOTO: Morten Abrahamsen.

Smart image

Motoren er dog ikke så sportslig anlagt. Den har som nevnt greit med kraft, men som med så å si all diesel er det et smalt turtallsområde den trives i, og lyden er av den tradisjonelle kakle-typen.

Nå er neppe sportslighet kjerneverdiene til en typisk V60 CC-kunde. Dette er en raffinert familiebil for folk med god økonomi, der man får innvendig design og kvalitet som matcher de tyske konkurrentene. I tillegg har Volvo noe som de andre bilene ikke har: En tradisjon som et folkemerke i Norge. Volvo-merket signaliserer usnobbete og sikre biler, som ikke sender klysesignaler, selv om dagens Volvo-modeller koster det samme som tilsvarende tyske premiumbiler.

Når V60 CC etter hvert kommer som ladehybrid, nærmer det seg en ideell norgesbil. Før den tid vil nok de fleste gå for XC60 T8.

BESTILL UFORPLIKTENDE PRØVEKJØRING HOS NARDO BIL (sponset link)

Tekniske data

Volvo V60 CC D4 AWD

Pris: 579.000.-

Pris testbil: 725.806.-

Motor: 4 syl. Diesel. 2 Turboer. 1969 ccm. 190 hk v. 4250 o/min. 400 Nm v. 1750 o/min.

Aks: 8,2 sekunder

Toppfart: 210 km/t

Forbruk: 0,51 l/mil

Utslipp: 135 g/km CO2. 60 mg/km NOx

Bagasjerom: 529 liter

LxBxH: 4784/1850/2040 mm

Egenvekt: 1787 kilo

Tilhengervekt: 2000 kilo