En gang i tiden lagde de biler for massemarkedet som kombinerte stilsikker og original design, som 404 og 504. Så gikk de over til å lage ganske streite kjøretøy på 1980-tallet, og hadde tidvis stor suksess – som med 205 og 405. I starten av dette tusenårsskiftet ble det mer surr, med biler som var en mindre attraktiv lapskaus av designideer.

De senere årene har Peugeot fått tilbake designflyten, og det har vært tendenser til fine biler igjen. Forrige 508 var ganske vellykket, uten at det var helt blink. Mens de nyere modellene har trekk som gir dem karakter, uten at de kan kalles spesielt vakre.

Alt faller på plass med den nye 508-modellen.

Produsenten kaller den en sedan-coupé. På 1980-tallet ville vi sagt kombicoupé, ikke minst fordi bilen har en svær bakluke.

Lekkert er det uansett.

BESTILL EN UFORPLIKTENDE PRØVEKJØRING HOS PRØVEN BIL I TRONDHEIM (sponset link)

Som en mørk dress

508 er blitt en bil man ser fram til å nærme seg, en bil som tar seg bra ut på gårdsplassen, som røper at eieren bryr seg om estetikk. På elegant vis roper den ikke ut sin tilstedeværelse. Der Peugeot for noen år siden hadde en lei tendens til å være like lite subtil som en Moods of Norway-dress, er 508 mer som en mørk dress med fint snitt.

Det stilige og litt spesielle finner man også innvendig. Selvsagt har 508 Peugeots moderne, digitale interiør, der dashbordinstrumentene er plassert slik at man skal se dem over rattet. Rattet er flatt på toppen – en dristig løsning, som her fungerer bedre enn noensinne. Rattet forstyrrer i liten grad synslinjen fram til instrumentene, selv om man sitter lavt, og selve ergonomien i førersetet er førsteklasses. Sentralt sitter en skjerm som styrer det meste av funksjoner. Her har Peugeot en smart løsning med menyknapper, som gjør at det er lettere å finne fram mens man kjører enn på rene berøringsskjermer. Som en passende bonus har det også blitt elegant.

Image with visual paralax effect

STIL: Peugeot kjører sin egen interiørvri, og det fungerer bedre enn noensinne i 508. FOTO: Morten Abrahamsen / NTB /

Komfort

Det er kult at Peugeot tør å være litt annerledes. For hvorfor skulle man ellers velge en bil fra dem framfor andre? Peugeots rykte er ikke godt nok til at de drar kunder på gammel vane. Men får selgerne folk til å se litt nærmere på 508, bør det være både én og to kunder som faller for utformingen av denne bilen.

At 508 ikke helt når opp til det kvalitetsnivået man synes man opplever i merker som kaller seg premium, er trolig til å leve med når det ser såpass fett ut.

Prismessig ligger da også 508 noe under biler som Audi A5 og GT-utgavene av BMWs 3- og 4-serie. I tillegg byr testbilen på bra med muskler. 225 hestekrefter i en bil som veier vel 1,4 tonn, er ikke til å kimse av.

Nå skal det sies at det ikke virker som alle hestene har møtt opp, bilen er mindre heftig på veien enn spesifikasjonene gir signaler om. Det kan være flere årsaker til dette. Trolig er en av dem at Peugeot ønsker komfort i 508. Dermed er motorstyring og girkasse programmert med vekt på behagelig kraftoverføring. Man kan stille bilen i forskjellige kjøremodi, uten at det blir særlig heftig i den mest sportslige.

Image with visual paralax effect

KOMBICOUPÉ: 508 har en stor bakluke og er det man en gang kalte kombicoupé. Peugeot kaller den en «sportssedan.» FOTO: Morten Abrahamsen / NTB /

Kosmetikk

Dette er helt greit, bilen kler god komfort, og det er uansett aldri slik at den føles treig. Testbilens utstyrsnivå, kalt GT-line, er mer kosmetikk enn kjøredynamikk.

Selvsagt er utgaven vi tester, temmelig vrien å selge i Norge. Sedan er ikke noe folk er interessert i, så lenge det ikke dreier seg om en stor elbil. Stasjonsvognutgaven vil trolig har noe større appell når den kommer til våren, selv om heller ikke dette er et segment med det helt store draget om dagen. Kanskje vil det bli mer interessant når begge karosserivariantene blir tilgjengelig som ladehybrid i 2020.

Men det er liten tvil om at 508 er et positivt gjensyn med Peugeot. Dette er en bil med personlighet, komfort og en dæsj fransk stilbevissthet. Det lover godt for framtidige modeller fra merket.

DET KOMMER MER: Til våren kommer stasjonsvognutgaven. Begge utgavene kommer som ladehybrid tidlig i 2020, med 180 hesters bensinmotor og 110 elektriske. Systemeffekten skal bli 225 hester. Med en elrekkevidde på fire mil. FOTO: Morten Abrahamsen / NTB /
SALGSMÅL: Importøren anslår at de vil selge 500 eksemplarer neste år, uten noen definert splitt mellom sedan og stasjonsvogn. FOTO: Morten Abrahamsen / NTB /
GT: Bilen er i liten grad en GT-bil, det er utstyrsnivået som heter GT. FOTO: Morten Abrahamsen / NTB /

BESTILL EN UFORPLIKTENDE PRØVEKJØRING HOS PRØVEN BIL I TRONDHEIM (sponset link)

Tekniske data

Peugeot 508 1,6 THP GT

Pris: 492.000.-

Pris testbil: 562.900.-

Motor: 4 syl. Bensin. Turbo. 1598 ccm. 225 hk v. 5500 o/min. 300 Nm v. 2500 o/min.

Aks: 7,3 sekunder

Toppfart: 250 km/t

Forbruk: 0,57 l/mil

Utslipp: 131 g/km CO2. 28 mg/km NOx

Bagasjerom: 487 liter

LxBxH: 4750/1859/1403 mm

Egenvekt: 1420 kilo

Tilhengervekt: 1600 kilo