De siste årene har Kia valgt å bli litt morsommere, med for eksempel GT-bilen Stinger. I tillegg er Soul en bil som skiller seg ut. Dog har de ikke glemt sine trauste kunder, som for eksempel kan velge Niro, men det er helt tydelig at merket også ønsker å tilby noe til dem som vil ha noe mer enn bare et framkomstmiddel.

BESTILL EN UFORPLIKTENDE  PRØVEKJØRING HOS KIA BIL I TRONDHEIM (sponset link)

Den nye generasjonen Ceed er i utgangspunktet en fin kompaktbil, som man i tillegg kan få i en grei stasjonsvognutgave. Nå utvider Kia med Proceed. Også det en stasjonsvogn, men i heftigere design. Dette er en coupéstasjonsvogn, med linjer man normalt finner på større stasjonsvogner av den mer eksklusive sorten.

Image with visual paralax effect

COUPÉHEKK: Der en stasjonsvogn gjerne har en loddrett avslutning er Proceed langt nærmere vinkelen til en coupé.

Skiller seg ut

Er man av den virkelig eventyrlystne typen, kan man velge en GT-versjon med 204 hestekrefter. Motoren i Proceed GT er en turbomatet, firesylindret affære, som gir fra seg en frekk lyd. Riktignok mistenker jeg at noe av det man hører er kunstig tilsatt, men det er uansett tøffe saker.

Dette er ikke en bil for dem som ønsker å gli inn i mengden. Likevel er den temmelig fornuftig. At Proceed er 30 centimeter lengre enn kompaktversjonen, gir den for eksempel et bagasjerom som tar nær 600 liter. Det bør holde for en familie.

Det betyr at Proceed GT er en mellomstor luring av en bil. Den har dimensjoner til å tilfredsstille familiebruk, og samtidig motor og stil som passer entusiasten.

Det er vanskelig å kalle bilen billig, 460.000 kroner er en god del penger, men for denne summen får man en tuttifruttimiks av en bil. Alternativet for mange i denne prisklassen er en døll SUV.

Image with visual paralax effect

Gøyal motor

Til tross for den coupéaktige silhuetten, er takhøyden i baksetet grei, fordi taket ikke bøyes så kraftig ned. I stedet lager sidevinduene et visuelt inntrykk av at bilen har en mer utpreget coupéform den har i virkeligheten.

Akselavstanden er den samme som i kompaktversjonen, og den føles som en GTI-bil. Det man må akseptere, er et noe stramt understell som forstyrrer komforten, men det er ikke kritisk.

Proceed har en kvikk styring og en motor som villig spoler oppover turtallskurven. På piggfrie vinterdekk i vårløsninga ble det en del hjulspinn, trolig vil dette minimeres med sommerdekk, men momentstyring er en faktor. Det gjør at bilen føles livlig, men også at man må være ganske nøye med hvordan man mater på med kraft.

Girkassen er tidvis på etterskudd, i ren automat foretar den ikke sjelden litt rart timede girskift. Dette kan delvis løses ved bruk av hendlene på rattet, men skiftene blir uansett ikke like klokkerene skift som for eksempel hos en Volkswagen Golf GTI.

GT-BIL: I Norge er det kun Proceed-utgaven som er tilgjengelig med motoren på 204 hestekrefter. FOTO: Morten Abrahamsen.
MOMENTSTYRING: Med drøyt 200 hestekrefter rett i forhjulene blir det en del hjulspinn. FOTO: Morten Abrahamsen.
FORENKLET: Tidligere het denne modellen Pro_Cee’d, nå har Kia tatt til fornuften fjernet noen tegn. FOTO: Morten Abrahamsen.

Noe er på gang

Innvendig har Kia også et stykke opp til det tyske merket. Alt funker, og bilen er stappa med moderne teknikk og utstyr, likevel er opplevelsen som en tidsreise ti år tilbake i tid, både når det gjelder materialer og utforming.

BESTILL EN UFORPLIKTENDE PRØVEKJØRING HOS KIA BIL I TRONDHEIM (sponset link)

Gode sportsseter, et ratt som er tynt og godt å holde i og generelt fin ergonomi gjør at man lever greit med at det hele ser litt stusslig ut.

Proceeds fordel er et nærmest totalt fravær av konkurrenter. Den eneste bilen som har vært på markedet med en lignende kompakt-stasjonsvogn-coupé, er Mercedes- Benz A-klasse, men her har det ennå ikke kommet en utgave i den nye generasjonen.

Proceed har blitt et velkomponert kinderegg, en kompaktbil, en stasjonsvogn og en GTI-bil i ett, presentert i en stilig innpakning. Når Kia får orden på interiøret, er det flere europeiske bilprodusenter som bør frykte for markedsandelene sine.

Tekniske data

Kia Proceed GT

Pris: 459.900.-

Pris testbil: 465.890.-

Motor: 4 syl. Bensin. Turbo. 1591 ccm. 204 hk v. 5500 o/min. 265 Nm v. 1500 o/min.

Aks: 7,5 sekunder

Toppfart: 225 km/t

Forbruk: 0,62 l/mil

Utslipp: 142 g/km CO2. 8,4 mg/km NOx

Bagasjerom: 594/1545 liter

LxBxH: 4605/1800/1422 mm

Egenvekt: 1363 kilo

Tilhengervekt: 1410 kilo

BESTILL EN UFORPLIKTENDE PRØVEKJØRING HOS KIA BIL I TRONDHEIM (sponset link)

Nye e-Soul er her – levering fra sommeren

Nye Kia e-Soul ble nylig vist fram i Norge, noen uker før resten av Europa får se den.

Image with visual paralax effect

UTEN PRIS: Kia e-Soul er her, men prisen er ennå ikke klar. De første kundene kan hente sin bil i juli eller august. FOTO: Morten Abrahamsen / NTB /

Kia-direktør Irene Solstad forteller at det er fem måneder siden de viste e-Niro, og at de med dette demonstrerer at merket satser elektrisk. Fram mot 2025 skal Kia ha til sammen 16 elektrifiserte modeller, fem hybrider, fem ladehybrider, fem elektriske og én hydrogenbil.

– De første e-Soul-bilene er på vei ut i butikkene nå, og kundeleveringene starter i juli eller august, sier Solstad.

LYS: Kia har ny lysdesign bak, som omkranser bakvinduet. Bilen med størst batteripakke har Soul-logoen i rødt, den minste har logo i hvitt. FOTO: Morten Abrahamsen.
OPPGRADERT: Bilen har fått et nytt interiør, blant annet med to digitale skjermer. Girspaken er erstattet av et girhjul. e-Niro er utstyrt med et simkort, bruken dekkes av Kia i sju år. FOTO: Morten Abrahamsen.

e-Soul kommer i to versjoner, med en batteripakke på henholdsvis 39 og 64 kWh. Den minste batteripakken får en rekkevidde på 28 mil i WLTP-syklusen, den største skal klare 45 mil. Det vil gi bilen klart lengre rekkevidde enn konkurrenter som Volkswagen e-Golf og Nissan Leaf. Mens det er i samme landskap som e-Niro, Opel Ampera-e og Hyundai Kona electric.

e-Soul har varmepumpe og væskekjølt batterivarmer som standardutstyr (bortsett fra på 39 kWh i laveste utstyrsnivå). Dermed vil bilene hele tiden ha batterier som jobber i optimal temperatur.

Prisløs

Solstad sier de er lovet mellom 1500 og 2000 e-Soul fra fabrikken i 2019, og at de har cirka 2000 personer på reservasjonsliste – hvilket skulle bety at de aller fleste som så langt har vist interesse for bilen, bør få den i år.

– Men vi har ennå ikke den norske prisen på e-Soul. Lanseringen i Norge er så tidlig at vi ikke har alle tallene for å gjøre beregningen, sier hun.

Har vokst

Bilen er litt større enn utgaven den erstatter: 5,5 centimeter lengre og med et bagasjerom som rommer 341 liter, noe som er 34 liter mer enn tidligere. Slår man ned baksetene, blir bagasjerommet på 1339 liter, 448 liter mer enn tidligere.

Bakseteryggen kan deles i en 60/40 splitt, og bilen er utstyrt med «alt» av moderne sikkerhetsutstyr, blant annet selvkjøringsteknologi på nivå 2. Men det virker ikke som bilen vil bli tilgjengelig med hengerfeste. Derimot har den takrails som skal tåle en vekt på 100 kilo.

Ladefarten er på 80 kilowatt.

Importøren tror salgsmiksen vil være jevnt fordelt mellom de to batteristørrelsene, og sier det er den med det største batteriet som blir levert først, mens den mindre kommer et par måneder senere.

BESTILL EN UFORPLIKTENDE  PRØVEKJØRING HOS KIA BIL I TRONDHEIM (sponset link)