17 000 solgte klovneburgere. Tusenvis av solgte klovnereflekser. Og topp engasjerte Egon-servitører, som blant annet har gitt hele månedens tips til aksjonen.

Det er noe av fasiten etter at 38 Egon-restauranter i oktober gjennomførte en storstilt innsamling til inntekt for Sykehusklovnenes gledesspredning.

Image with visual paralax effect

– Dette er profesjonelle skuespillere som drar på sykehusene for å spre glede blant barn som opplever alvorlig sykdom. Klovnene gjør en fantastisk fin jobb, ikke bare for barna men også for de pårørende. Så for Egon handler dette om å gi noe tilbake, forteller driftsleder Erling Skogseth i Egon Restauranter, og får støtte av markedsansvarlig Ståle Nøst:

– Vi håper vi har bidratt til at klovnene kan være på så mange sykehus som mulig, sier Nøst.

Vil besøke alle barn

Sykehusklovnene består av 30 profesjonelle scenekunstnere som har spesialisert seg i arbeid med barn på norske sykehus. Klovnene ønsker å spre positive opplevelser for barn og pårørende som er oppe i en krevende livssituasjon.

Daglig leder Kristin Zachariassen er svært takknemlig for støtten de nå får fra restaurantkjeden:

– Det imponerer meg hvor mye penger som har kommet inn på så kort tid. Det er overveldende. Egon har vært så flinke til å engasjere alle de ansatte, og til å lage et så fint produkt med burgeren, forteller Zachariassen.

Sykehusklovnenes ambisjon er at alle barn på norske sykehus skal få besøk. Derfor ønsker klovnene nå å gjøgle seg nordover i landet. Med midlene fra Egon kan de komme i gang med opplæring av nye klovner i Tromsø.

– Vi bruker bare profesjonelle skuespillere, og nå skal vi ha et oppstartsarbeid i Tromsø hvor vi får mulighet til å lære opp flere klovner. Det kan Egon bidra til, sier den daglige lederen i Sykehusklovnene.

Her ser du Max på Egon sammen med gode venner. Han  har selv vært pasient og fått oppleve hvordan Sykehusklovnene livnet opp tiden på sykehus. Nå er han ambassadør for Sykehusklovnene.

Imponert over trøndernes engasjement

Sykehusklovnene har også hatt samarbeid med NTNU og Rema 1000, og roser trønderne for deres engasjement og givervilje.

Nå er Zachariassen i Trondheim for å utvikle et videre samarbeid med Egon-restaurantene i byen.

– Da kan vi gå enda dypere inn i samarbeidet, så kundene kan få en større forståelse for hva de støtter. Og det som er fint med Egon, er at de finnes på alle stedene hvor vi opptrer. Egon vil hjelpe oss til å komme rundt på alle sengeposter for barn i Norge, tror Zachariassen.

Fakta: Sykehusklovnene

• Ideell organisasjon/forening med 30 klovner tilknyttet som er spesialtrente for arbeid med barn på sykehus. Alle er profesjonelle skuespillere.
• Gjennom improvisasjon, lydhørhet og klovnekommunikasjon besøker klovnene pasienter (målgruppe 0-18 år), pårørende og helsepersonell
• Klovnene jobber alltid i par. Dette for å kunne bruke hverandre i kommunikasjonen med pasienten.
• Har som hovedmål at «Alle barn på sykehus skal få besøk at sykehusklovner».
• Er i dag på Rikshospitalet (fire dager i uken), Ullevål (en dag per uke), Haukeland sykehus ( fire dager per uke), Ahus (To dager per uke), St Olavs Hospital, Trondheim (tre dager per uke), Drammen sykehus ( to dager per uke). Besøker i tillegg Ålesund sjukehus, Sørlandet sykehus Arendal og Kristiansand, Haugesund sjukehus og Sykehuset i Telemark jevnlig hver måned.
• Hadde i 2015 over 7500 pasientmøter og ca 35000 møter totalt (inkludert pårørende og helsepersonell). Forventet økning for 2016 og i årene fremover. Dette gjelder også antall dager, hvor vi i 2016 regner med å nå 1000 dager på sykehus.
• Sykehusklovnene er medlem av EFHCO (European Federation of Hospital Clown organisations).
• Det finnes i dag ca 50 sykehusklovnorganisasjoner rundt om i verden.