– Håndverkere, cateringselskaper og sikkerhetsselskaper er blant kundene, og de er fornøyde. Bilene har et fornuftig kostnadsbilde, bra bruksverdi og gir firmaet en «grønn» profil. For firmaer som ikke kjører alt for langt daglig er ikke rekkevidden noe problem. Dette er bybiler. Mange kjører ikke mer en pluss/minus ti mil daglig i jobb og da er det perfekt, sier Eirik Nilsen, salgssjef nyttekjøretøy hos Birger N. Haug AS.

Nissan har et komplett utvalg av elbiler for dem som trenger en romslig bil med seter og stor lastekapasitet: Personbilen Leaf, varebilen e-NV200 , e-NV 200 og Evalia med inntil syv seter

Sparer 30.000,-

– Med en årlig kjørelengde på 20 000 kilometer, viser regnestykkene opp til 30 000 kroner i besparelse årlig, pr. bil, sier Nilsen.

– Drivstoffutgifter, vedlikeholdskostnadene og årsavgift er mye lavere, i tillegg kommer gratis bompasseringer og parkering. Og muligheten til å kjøre i kollektivfelt og spare tid.

Nissan bruker CHAdeMO-standarden for hurtiglading – den mest utbredte, og har i tillegg tre andre måter å lade på, som brukes hjemme og avhenger av hvor mye man vil investere i nye strømkurser og annen infrastruktur for å vinne ladetid.

10 ampere (tar 10-11 timer å lade opp), 16 ampere (6-8 timers ladetid), 6,6 KW-lading (3-4 timers ladetid) og hurtiglading- som gir bilen 80 prosent fullt batteri på ca en halv time.

Kurert for rekkevidde-angsten

Rolf Thorkildsen er daglig leder i Vektertjenester AS. Han er strålende fornøyd med sine Nissan-elbiler.

Vektertjenester AS har en flåte på syv biler, alle elektriske. Etter tre år med Nissan Leaf fornyes disse nå med e-NV 200.

– Fordelen med e-NV 200 er plassen, vi får med mer utstyr og det er plass til hund i bilene, noe som er et behov i blant, sier Thorkildsen.

Han forteller videre at han og medarbeidere opplevde «rekkeviddeangst» i starten, men at de med  å legge opp ruter slik at det kan lades «smart», aldri har gått tom for strøm langs veien.

– Vi har satt opp egen ladestasjon, og dessuten er hurtiglader-strukturen blitt bedre. Skepsisen blant de ansatte snudde fort, og nå tror jeg ingen av de ansatte ville byttet. Vi kjører langt; 140–150km per bil hver dag, syv dager i uka, ca 40-45 000 kilometer per bil per år!

– Vi får goodwill, og er eneste vekterselskap som er blitt miljøfyrtårn med Svanemerke, og vi sparer godt over 500 000,-. kroner årlig i driftskostnader for vår helelektriske bilpark, inkludert besparelse for bompasseringer. En vinn-vinn-situasjon, sier Rolf Thorkildsen – som også peker på den gode driftssikkerheten Nissan elbilene har utvist.