– Da Ford i 1994 lanserte fjerde generasjon var det mange Mustang-entusiaster som ble skuffet. Den nye stylingen og chassiestilen brøt markant med tidligere design. Mye av det som gjorde Mustangen spesiell var etter manges mening borte. For min egen del resulterte det i et par kortvarige «romanser» med General Motors. (andre bilmerker)

Forelsket

Men da den amerikanske bilgiganten i 2004 introduserte den neste generasjonen Mustang på North American International Auto Show ble Bakken igjen hodestups forelsket.

-Gammel kjærlighet ruster som kjent ikke. Det Ford under ledelse av sjefingeniør Hau Thai-Tang gjorde var en genistrek. Man spurte nemlig oss «gamlegutta» hva vi ønsket og ikke minst forventet av den nye generasjonen. Resultatet ble en retro-utgave med styling-trekk fra fastback-modellene fra sent 60-tall.

OPPLEV FOR FORD MUSTANG! BESTILL PRØVEKJØRING HER

I dag har Roald «Fastbacken» Bakken (64) to Ford Mustang stående i garasjen hjemme på Byåsen i Trondheim. Den ene er en sort 2006 GT-modell, spesialimportert fra USA, og den andre en grabber orange 2007 GT-modell.

– Jeg har en kontaktperson i Florida som hjelper meg å spore opp Mustang-godbitene.
For når det gjelder bil er kun det aller beste godt nok for Bakken.

-Mustang er mer enn bare en bil. Det er en livsstil. Den sorte 2005-modellen kostet meg nærmere en halv million i importavgifter. Men det har vært verdt hver eneste krone.

Start med lyd

Amerikanske biler
Sansen for stilfulle amerikanske biler fikk imidlertid Bakken allerede under oppveksten på Brekstad på Ørlandet.

– Jeg husker det var to drosjesjåfører på bygda som kjørte rundt i et par praktutgaver av Ford Fairlane. Det gjorde stort inntrykk. Det var en type bil jeg der og da var bestemt på å skaffe meg selv.
Interessen for amerikanske biler ble ikke mindre da unge Bakken på 60-tallet tok «Fru Inger» over fjorden fra Brekstad til Trondheim kun for å se på Mustangen som stod utstilt i bilforretningen på Torget.

Første Mustang
Etter yrkesskolen var imidlertid det eneste Bakken hadde råd til en sliten Ford Taunus.

– Daværende trommis i Fosen-bandet «UFO» Håvard Hellem som på det tidspunktet kjørte rundt i en splitter ny Mustang, mente jeg snarest burde skifte bil.

Bakken tok utfordringen og kjøpte i 1973 et vrak av en Mustang for 8.000 kroner. På det tidspunktet kostet en ny Mustang nærmere 30.000 kroner.

– Jeg overtok bilen av en kamerat som hadde frontkollidert. Jeg husker ennå den strabasiøse ferden ned Innherredsveien før vi fikk lastet bilen om bord i ferga til Brekstad.

Signingsferd

Bakken satte imidlertid vraket i stand og var klar for tidenes «signingsferd».

– Jeg og kamerat dro til Geiranger, litt for turen men mest for å vise oss frem.
For på den tiden var en Ford Mustang fortsatt et sjeldent skue på Vestlandet.
– Folk tok ferga fra Hellesylt og inn til Geiranger kun for å se på bilen. Da følte jeg meg som en konge, ler Bakken.

Garasjen
I garasjen til Bakken på Byåsen oser det amerikansk bilindustri og kultur. Og det er her den 64 år gamle Mustang-entusiasten lader batteriene.

– Når ungene har lagt seg tar jeg med meg noen Heineken, setter på litt countrymusikk og koser meg med amerikanske bilblader. Mustang er «the American way of life», forklarer Bakken som omtaler seg selv som en moderne cowboy.

– Disse bootsene kjøpte jeg i Nashville. De er for lengst utgåtte men har en spesiell plass i hjertet, i likhet med Mustangen.

SJEKK UT KVERNELANDS BILMAGASIN FOR FLERE SLIKE SAKER